Gå til innhold

Clutch'en ryker snart. Kan jeg kjøre?


DaggEn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg merket en summelyd fra motoren når jeg tok inn clutchen og gikk til et verksted og de sa at d var trustlageret (eller ka d heter?) som begynte å gå an. Dette var 2uker siden og lyden har blitt verre. Har bestilt time til bytting av clutch men fikk ikkje time før 29.juli og er avhengig av bil så lurer på om d er skadelig for andre deler av bilen viss jeg kjører litt med d til eg skal inn å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går greit. I værste fall så stopper trustlageret helt, og da sliter du litt på pinnene på trykkplata. Men den byttes uansett ved clutchbytte (de bytter trykkplate, lamellplate og trustlager). Pass på å si fra til verkstedet at de sjekker svinghjulslageret. Det er mulig at det kan komme derfra, lett og billig å bytte når man først har ting fra hverandre. Få dem også til å titte på simringene på girkassa og motoren (bak svinghjulet). De koster 150kr stk og er enkle å bytte hvis de lekker olje (olje på clutchen er ikke veldig morro).

Kjør pent, ikke stå stille med clutchen inntrykt, ikke gir for fort, men ikke for sakte heller (for fort kan belaste lageret for mye, for sakte så lar du lageret gå unødvendig lenge). Unngå rushtrafikk med mye giring. Langkjøring går bra, det er kun når du trykker på clutchpedalen at lageret slites. Hvis du hører lyden konstant, så kan det være at lageret har satt seg litt fast i dritt på akslingen og ikke gidder å være med tilbake når du slipper ut pedalen. Da går lageret rundt, men det er ikke noen belastning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...