Gjest Skrevet Juli 17, 2005 Share Skrevet Juli 17, 2005 I alle år har min bestefar fortalt historier fra reiser de har tatt, biler som har måtte hentes og jobber som måtte utføres. Opptil flere ganger har han gjentatt samme historie om den gangen viftereimen røk på den gamle 2-takten (3-sylindre)(eller var det V4??) SAAB var det vertfall, gammel 95 eller 96. Bestefar var på vei opp til hytta når nevnte viftereim røk. Hvor han fikk tak i, eller om bestemor måtte ofre sin er usikkert, men en midlertidig viftereim ble en strømpebukse. Denne historien skjedde når min far var ca. 12år, med andre ord en stund siden. I går natt, ca.0315, var jeg i byn en tur med en kamerat og 2 ukjente jenter . Mine 3 passasjerer hadde drukket og jeg var deres sjåfør. Vi fant ikke en 3.kamerat av oss og bestemte oss for å få jentene hjem. De bor ikke så langt utenfor byen, og jeg skulle selfølgelig kjøre dem hjem. Etter 5 minutters kjøring begynner batterilampen min og lyse....Nå vet jeg at batteriet mitt lever sine siste dager og derfro giret jeg ned ett hakk for å få litt turtall så kanskje den lader seg opp igjen. Men nei ingenting skjer med lampa. Det som skjer: Sakte men sikkert begynner temp måleren min å bevege seg oppover skalaen.......Dette er også noe som pleier å skje, men helst når jeg står i ro med motoren i gang. til slutt begynner det å ryke og koking av kjølevann er bekreftet. Stopper på en stengt bensinstasjon og popper panseret. på forhånd har jeg tenkt over mulige årsaker til kokingen, og regner med det er viftereimen som har tatt kveld. Det stemmer. Min kamerat som har drukket nok og er god i gassen hopper ut for å kikke. han er forøvrig en bilmekaniker så han kan sitt. Vi bestemmer oss for å kjøre tilbake til shell og kjøpe viftereim. Bensinstasjon bør hete matstasjon: Jeg er tidligere bensinstasjonansatt og er skuffet over utviklingen: ikke en viftereim var å kjøpe!! Dette visste jeg egentlig, men ville ikke innrømme. Derimot så hadde de opptil flere strømpebukser til