Gå til innhold

m3 motor i 325i e30..


Hhenrik
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett litt rundt på internett, å sett at det er flere som selger m3 motorer med girkasse og div. som skal gå rett i min 325 e30.

De ligger på rundt 15 000 kr.

Motoren er på ca. 200 hk.

Hvordan vil dette bli med godkjenning? Vet at bremsene mine er tillatt opp til ca. 220 hk, og at drivverket skal tåle kreftene.

vil dette gå glatt, eller må jeg stresse med understell osv.? det er jo en relativt moderat effektøkning(173 - 200, 27 hk mer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm en 325 går ikke bedre enn en m3. jeg har og som mange sikkert fikk med seg på fremsiden av vg får noen år siden kjørt en del "kvelds" drag race i molde... jeg kjørte da BMW E30 M3 og jeg ble aldri frakjørt av noen 325, dette var og biler med chip grenrør filter og alt man kunne gjøre uten og åpne motoren. denne 325 motoren kjøpte jeg og den gikk usedvnalig godt men ikke bedre enn m3. kjørte og mot en e28 535(havnet på fremsida av vg og dagbladet for han kresjet da vi kjørte drag) den bilen var og chipet og var portet kvass kam og litt slikt. denne gikk og noe dårligere en m3´n. så den er jeg nok ikke helt enig med deg i. m3 er en sinnsykt hissig og effektfull motor. jeg ville ikke tvilt på og bytte hadde jeg brukt pengene den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så takker jeg for komplementet ditt, ellers så kan han andre ta det som mobbing, hehe :)

Men det er sant att sjåføren har noe å si, men jeg tror jeg og han er ganske så like, kjennern godt og aker med han en del nå da jeg ikke har førerkort :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm en 325 går ikke bedre enn en m3. jeg har og som mange sikkert fikk med seg på fremsiden av vg får noen år siden kjørt en del "kvelds" drag race i molde... jeg kjørte da BMW E30 M3 og jeg ble aldri frakjørt av noen 325, dette var og biler med chip grenrør filter og alt man kunne gjøre uten og åpne motoren. denne 325 motoren kjøpte jeg og den gikk usedvnalig godt men ikke bedre enn m3. kjørte og mot en e28 535(havnet på fremsida av vg og dagbladet for han kresjet da vi kjørte drag) den bilen var og chipet og var portet kvass kam og litt slikt. denne gikk og noe dårligere en m3´n. så den er jeg nok ikke helt enig med deg i. m3 er en sinnsykt hissig og effektfull motor. jeg ville ikke tvilt på og bytte hadde jeg brukt pengene den veien.

Hva slags M3 hadde du den gangen? farge, felger, reg-bokstaver etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er tingen er at denne motoren jeg fant har kjørt 160 000, noe som er langt mindre enn min motor, å for å få de ekstra effektive hestene på min motor, vil jeg måtte bruke penger på chip, grenrør, effektanlegg, kon filter osv. som igjen vil koste ca. det samme.

Motoren det er snakk om står hos Schmiedmann i danmark, å det følger med papirer på alt, girkasse å bakstilling hvis jeg ikke leste helt feil.

15 000 er jo ikke enormt mye, det er jo tross alt en veldig mye sprekere motor som tar over 1,5 sek. på aks fra 0-100 og har en høyere toppfart, så regner med motoren drar mye jevnere å lengre enn min 2,5 liter..

Men hvis jeg gjør dette, monterer motoren å diverse i danmark, å kjører inn i norge med gamle motor på henger, vil dette blir porblematisk i toll osv.

Og hva med godkjenning av ombygging i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er tingen er at denne motoren jeg fant har kjørt 160 000, noe som er langt mindre enn min motor, å for å få de ekstra effektive hestene på min motor, vil jeg måtte bruke penger på chip, grenrør, effektanlegg, kon filter osv. som igjen vil koste ca. det samme.

Motoren det er snakk om står hos Schmiedmann i danmark, å det følger med papirer på alt, girkasse å bakstilling hvis jeg ikke leste helt feil.

15 000 er jo ikke enormt mye, det er jo tross alt en veldig mye sprekere motor som tar over 1,5 sek. på aks fra 0-100 og har en høyere toppfart, så regner med motoren drar mye jevnere å lengre enn min 2,5 liter..

Men hvis jeg gjør dette, monterer motoren å diverse i danmark, å kjører inn i norge med gamle motor på henger, vil dette blir porblematisk i toll osv.

Og hva med godkjenning av ombygging i norge...

Om du bestemmer deg for å kjøpe denne motoren (15.000 er billig om den er bra) så vil ikke godkjenning være noe stort problem mener jeg, siden f.eks alpina har levert biler med over 200Hk og samme bremser som 325i. Men om du skulle kjøpe den omtalte motor, sjekk om registeret har vært skiftet, om det ikke har vært det, så skift det før du får motoren montert. Forøvrig så må du vel ha ny girkasse også, da kassen fra M20 ikke passer på S14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevnt over så følger girkasse og bakstilling med :wink:

Når du sier registeret, mener du da reg. reim da?

Motor. girkasse og bakstilling for 15.000 norske kroner?? Hva venter du på egentlig? Kjøp kjøp kjøp!!!

Med registeret mener jeg: reg-kjede(ikke reim), strammeskinner, kjedestrammer, tannhjul og alt av tilhørende o-ringer og pakninger. Bruker å bli litt for slitent på ca.130-160Tkm, men trenger ikke å være det. Men det er en mye greiere jobb å skifte det på en motor som ikke er montert i bil= billigere. Regner med at du får det for en ca.10.000,- inkludert arbeid. Om du lager ventilsalat pga at registerkjeden hopper over senere, så koster det langt mere for å si det sånn.. Er nok aav M3 eiere som kan skrive under på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda en ting.. Etter du har montert m3 motoren og alt det andre, kan du jo selge 325 motoren, driv og gir. Og da blir ikke m3 motoren så dyr. Trimmer du den du har, ender du nok nesten opp på å betale mer enn det m3'n kommer på til slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...