Gå til innhold

Bilen vibrerer


PsYcHo
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min har begynt å vibrere fryktlig i det siste. Kjøpte meg nye felger her om dagen (brukte) disse ble avballansert idag men det vibrerer fortsatt. Det kommer og går lissom men det er ingen ting under 70km/t. Heller ingen ting under nedbremsing. Noen som har noen tips til hva dette kan være?Stort sett rister det i rattet men det rister også noen ganger en del i bilen. Hadde det vært kast i bremseskivene skulle jeg vel merket det når jeg bremset også? Alle svart mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det ovale nye nokian dekk. Ristet merkbart fra 85-90 og opp. Noen ganger i ratt, og ofte bare hele bilen som "shaket". Hadde da prøvd avbalansering flere ganger først, uten hell. Sjekket bremser uten hell. Sjekket alle foringer, stag, lager osv osv.

Kontaktet Dekkmann i Kristiansund som antok at det kunne være ovale felger eller dekk. Og jaggu stemte det ikke gitt. Null utslag på avbalsnseringen de også, men dekka var ovale. Kom bort ved å sette på sommerdekkene. De skal faktisk prøve å flytte dekkene rundt på felgen for å eliminiere ovaliteten. Hvis ikke blir det nye dekk.

Om dette ikke hatt gitt resultat hadde drivevverk vært neste punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell ikke sentreringsringer på e30? har ikke det på mine iallefall.

Om du skal ha senterringer eller ikke har null med bilen å gjøre - det avhenger kun av størrelsen på senterhullet i felgen vs. senterstørrelsen på bilens nav. Ergo må du ha senterringer også på E30 hvis du har felger med større senterhull.

Og JA, mangel på senterringer kan absolutt være årsaken til dette. Såvidt jeg kan se skal E30 ha 57.1mm senterhull - mål eller les av på felgene og smell på senterringer om det er større. Kan hjelpe å trekke til boltene forsiktig etter tur i kryss, men det blir neppe helt bra uten senterring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hjulboltene bar skal presse felgen inn mot navet. All vekt skal bæres av senter-ringen. Denne ringen vil sentrere felgen 100% mot navet. Man merker godt at det er litt tight når alu-felgene har stått på hele vintern og man må slå hardt på felgene før de detter av.

Ofte lages felgen til flere bilmodeller, og da lager man senterhullet etter det største navet. Derfor legger man ved små ringer i hardplast som gjør hullet mindre, slik at det sentrerer mot navet som det skal.

Hvis du har dritt mellom nav og felg (selv sand og møkk), kan dette gjøre at felgen sitter litt skjeivt på. Jeg bruker alltid stålbørsten en omgang på navet, og kjenner med hånda på felgen (bruker evt avfetting og klut der for ikke å ta lakken på felgene).

Fikk du sjekket felg og dekk for høydekast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget lett å kontrollere. Jekk opp bilen. Plasser en gjenstand under hjulet, ett par mm ifra, og roter hjulet. Se på avstanden mellom denne og hjulet.

Du vil se det med en gang. Om det er kast, sjekk først nevnte senterringer, om dette er ok, sjekk felg og dekk.

Til meg er senteringene av aluminium. BBS felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget lett å kontrollere. Jekk opp bilen. Plasser en gjenstand under hjulet, ett par mm ifra, og roter hjulet. Se på avstanden mellom denne og hjulet.

Du vil se det med en gang. Om det er kast, sjekk først nevnte senterringer, om dette er ok, sjekk felg og dekk.

Til meg er senteringene av aluminium. BBS felger.

På noen skikkelige felger er det i aluminium ja 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...