Gå til innhold

E30 323i Turbo - "S3TR" - Evighetsprosjekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og S3T har jobbet så smått med å turbokonvertere en '84 E30 323i siden Januar 2005 og vi tenkte det var på tide å lage en prosjekttråd. Dette er et langtidsprosjekt så det vil sikkert gå litt tid mellom oppdateringene. Oppdateringer blir lagt ut når noe vesentlig nytt har skjedd!

Bilder fra salgsannonsen, bilen skal se slik ut, bare litt lavere ;)

1984 E30 2 dørs:

517821-bilde2-505064-bilde2-p101010.jpgcde4548e.jpg

Specs (Stage II er planlagt etter bilen har fått skilter, en gang før 2010):

Motor:

6 syl. M20B23 2350 ccm

Overhalt med nye lager/tetninger

Maskinerte originale Mahle stempel

8.2:1 kompresjon

Originale råder

Uretan motorfester

Original topp/kam

Justerbart dBilas kamdrev

Custom Cometic MLS 81 mm

RaceWare studs

Omplassert oljefilter

Oljekjøler integrert i radiator

Oljeslanger med stålmantel

Selvbygd "catchtank"

Overtrykk:

Selvbygd grenrør-overgang til turbo

Turbonetics T3/T4 hybridturbo

Turbonetics EVO 35 mm Wastegate

Turbonetics RAPTOR dumpvalve

Turbo XS High Performance Boost Controller

K&N luftfilter

IC "Bar & Plate" register: 393x292x76 mm 76mm inn/ut

Selvbygd rustfritt varmeskjold

Fuel:

TWM regulerbar bensintrykksregulator

420ccm/min@3 bar dyser

Walbro 255 l/t bensinpumpe

Zeitronix WBo2

Pyrometer, "EGT"

MS motorstyring www.msefi.com

Wastefire tenning direkte i MS

Drivverk:

Original Getrag 260

Center Force Dual Friction clutch

Originalt svinghjul (letteste BMW leverte til M20)

Original diff 3,46:1 (Qaife ATB NÅR denne er knust eller i Stage II)

Understell/Bremser:

Originale bremser (HiSpec II)

Teflonslanger med stålmantel

Uretan girkasseoppheng

Uretan foringer Ûber Alles

FK Highsport Coilovers

Oppgraderte stabstag

Tårnstiver foran

Interiør:

Ikke prioritert, men blir et lite Sparco ratt, bøttestoler og 3 punktsseler. På Stage II kan det hende all støydemping og unødvendig interiør blir ofret...

Bilen skal registreres og S3T er den heldige eier. Oppdatering på det som er gjordt hittil kommer.

• Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vi har som mål å ha over 300hk i motoren og håper dette bør gå bra. Ingen av oss har bygget bil før så noe må jo gå galt ;) Rust har vi! En hjulbue som er kjeks og litt småtterier på kanaler, helt normalt for et E30 karrosseri som ikke er galvanisert. Skal se om ikke vi får tatt noen bilder av både rust og annet i kveld.

Skrevet

La oss heller glede oss over et eventuellt resultat enn å synse på effekt :)

Dama til S3T kom til å slette de bilder vi hadde av prosjektet, så vi får nøye oss med dette:

Kjeks i venstre innerskjerm bak

PIC_0038.jpg

Samme dritten i høyre hjulbue bak

PIC_0039.jpgBakstillinga er demontert, venter på galvanisering og nye deler

PIC_0043.jpg

Turboen på plass

PIC_0053.jpg

Wastegate røret skal moddes litt

PIC_0047.jpg

Rusta blir det siste vi gjør noe med, men vi har ferie nå og håper på å få gjordt unna litt. Oppdateringer kommer :)

Skrevet

Originaldiffen er uten sperre, det skal bli spennende å se hvordan bilen er å kjøre med 300 hk ;) Quaife ATB diffen koster ca. 7000 eks. mva og frakt. Har sendt mail til Quaife og hørt hvor mye hk/moment den takler.

I dag moddet vi WG røret og prøvemonterte IC'n:

Bilder

I morgen skal vi montere IC'n skikkelig :)

Skrevet

Noen bilder av deler som skal monteres:

Centerforce sinterlamell på svinghjulsiden:

Sinterlamell.jpg

Centerforce organisk lamell på andre siden:

Organisk.jpg

Nye dyser til høyre..

Dyser2.jpg

Walbro bensinpumpe, EGT og Zeitronix WBo2

DivFuel.jpg

K&N

KN.jpg

Skrevet

Morro er det ja ;) Som alt annet som er morro er det nok ikke gratis..hehe Vi håper å ha bilen ferdig i Stage II for ca 100k. Det er endel penger å bruke på en gammel E30, men en grei hobby er det ;) Får bare håpe vi ikke ødelegger for mye og at de løsningene vi har valgt vil fungere :)

Skrevet

100oook? var veldig mye! grenrøret var ikke det mest avanserte jeg har sett, men jeg likte det veldig mye! hvorfor bruke flere tusen på et grenfør når det kan lages så enkelt som dette! :D

Skrevet

100k (k som i tusen) er mye penger ja..men det er inkludert alle smådeler samt innkjøp av bil og da blir bilen akkurat sånn vi vil ha den :) Grenrøret bør holde til vårt bruk, og enkelt er det sammenliknet med mye annet. Det eneste kompromisset er at vi ikke har splitta eksoshus så reversjon kan bli et problem. Legg merke til at vi har brukt to stykk bakre originalgrenrør for å få plassert turboen der den er nå.

Skrevet

Det er godt å se at noen vet at ting faktisk koster penger og ikke tror de kan lage ett slikt prosjekt for 8000,- "jeg fikk en billig turbo, så jeg skal lage turbobil for 8000"

Skrevet

det at dere ikke har splitta eksoshus er vell egentlig ikke største problemet, det er bare flensen som må byttes.

Turbobygge koster normalt en del penger, men, hvis en kjøper litt brukte deler, som f.eks turbo i svergie (her er de veeeldig billige) så sparer man en del, da turbo i norge er ekstremt dyrt. jeg kikker en del på autopower.se og jeg ser støtt og stadig mellomstore turboer som blir solgtt for 3 - 5k. jeg har også sett tilleggssprut med alle givere og følere for 2k. og om man f.eks bygger et enkelt grenrør som de har gjort her så sparer de veldig mye!bare grenrøret koster 5-6k, hvor mye har dere kostet på grenrøret deres S3TR? 500kr og litt arbeid?

bmw motorene er et godt utgangspunkt til å bygge billig turbomotor, da orginalråder + orginal neddreide stempler og veiv er ganske kraftige og tåler en god del! så det er ikke umulig å bygge en god motor for 10 - 15ooo kr. minstekravet mitt om jeg skulle ha bygget en turbomotor er at hele motoren overhales først, der stempelringer, simmeringer og alle pakninger blir byttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...