S3TR Skrevet Juli 24, 2005 Skrevet Juli 24, 2005 Jeg og S3T har jobbet så smått med å turbokonvertere en '84 E30 323i siden Januar 2005 og vi tenkte det var på tide å lage en prosjekttråd. Dette er et langtidsprosjekt så det vil sikkert gå litt tid mellom oppdateringene. Oppdateringer blir lagt ut når noe vesentlig nytt har skjedd! Bilder fra salgsannonsen, bilen skal se slik ut, bare litt lavere 1984 E30 2 dørs: Specs (Stage II er planlagt etter bilen har fått skilter, en gang før 2010): Motor: 6 syl. M20B23 2350 ccm Overhalt med nye lager/tetninger Maskinerte originale Mahle stempel 8.2:1 kompresjon Originale råder Uretan motorfester Original topp/kam Justerbart dBilas kamdrev Custom Cometic MLS 81 mm RaceWare studs Omplassert oljefilter Oljekjøler integrert i radiator Oljeslanger med stålmantel Selvbygd "catchtank" Overtrykk: Selvbygd grenrør-overgang til turbo Turbonetics T3/T4 hybridturbo Turbonetics EVO 35 mm Wastegate Turbonetics RAPTOR dumpvalve Turbo XS High Performance Boost Controller K&N luftfilter IC "Bar & Plate" register: 393x292x76 mm 76mm inn/ut Selvbygd rustfritt varmeskjold Fuel: TWM regulerbar bensintrykksregulator 420ccm/min@3 bar dyser Walbro 255 l/t bensinpumpe Zeitronix WBo2 Pyrometer, "EGT" MS motorstyring www.msefi.com Wastefire tenning direkte i MS Drivverk: Original Getrag 260 Center Force Dual Friction clutch Originalt svinghjul (letteste BMW leverte til M20) Original diff 3,46:1 (Qaife ATB NÅR denne er knust eller i Stage II) Understell/Bremser: Originale bremser (HiSpec II) Teflonslanger med stålmantel Uretan girkasseoppheng Uretan foringer Ûber Alles FK Highsport Coilovers Oppgraderte stabstag Tårnstiver foran Interiør: Ikke prioritert, men blir et lite Sparco ratt, bøttestoler og 3 punktsseler. På Stage II kan det hende all støydemping og unødvendig interiør blir ofret... Bilen skal registreres og S3T er den heldige eier. Oppdatering på det som er gjordt hittil kommer.
Bmw323i Skrevet Juli 25, 2005 Skrevet Juli 25, 2005 planene hørtes veldig bra ut! hvor høyt effektuttak håper dere på ? ellers pen bil, mye rust?
S3TR Skrevet Juli 25, 2005 Forfatter Skrevet Juli 25, 2005 Vi har som mål å ha over 300hk i motoren og håper dette bør gå bra. Ingen av oss har bygget bil før så noe må jo gå galt Rust har vi! En hjulbue som er kjeks og litt småtterier på kanaler, helt normalt for et E30 karrosseri som ikke er galvanisert. Skal se om ikke vi får tatt noen bilder av både rust og annet i kveld.
Bmw323i Skrevet Juli 25, 2005 Skrevet Juli 25, 2005 300 hk er ikke urealistisk. Ekspertene sier at en oppnår omtrent 107% økning ved 1 bar på en motor som turbokonverteres. 150 * 107% = 310.5 hk. kan stemme dette. var en 325 som hadde 347hk med 0.9 i bar, stemmer veldig bra det og. http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00095.htm litt lenger nede på siden står det om en 323i biturbo med 350 hk. bruker 13.2 sec fra 0 - 200. det sparker unna da!
S3TR Skrevet Juli 25, 2005 Forfatter Skrevet Juli 25, 2005 La oss heller glede oss over et eventuellt resultat enn å synse på effekt Dama til S3T kom til å slette de bilder vi hadde av prosjektet, så vi får nøye oss med dette: Kjeks i venstre innerskjerm bak Samme dritten i høyre hjulbue bak Bakstillinga er demontert, venter på galvanisering og nye deler Turboen på plass Wastegate røret skal moddes litt Rusta blir det siste vi gjør noe med, men vi har ferie nå og håper på å få gjordt unna litt. Oppdateringer kommer
Bmw323i Skrevet Juli 26, 2005 Skrevet Juli 26, 2005 den orginale diffen, er det sperre på den? vet du specs på quaife diffen? pris?
S3TR Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Skrevet Juli 26, 2005 Originaldiffen er uten sperre, det skal bli spennende å se hvordan bilen er å kjøre med 300 hk Quaife ATB diffen koster ca. 7000 eks. mva og frakt. Har sendt mail til Quaife og hørt hvor mye hk/moment den takler. I dag moddet vi WG røret og prøvemonterte IC'n: Bilder I morgen skal vi montere IC'n skikkelig
S3TR Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Skrevet Juli 26, 2005 Noen bilder av deler som skal monteres: Centerforce sinterlamell på svinghjulsiden: Centerforce organisk lamell på andre siden: Nye dyser til høyre.. Walbro bensinpumpe, EGT og Zeitronix WBo2 K&N
Gunnar Skrevet Juli 26, 2005 Skrevet Juli 26, 2005 Ser moro ut detta her! Hvor mye regner dere med å bruke på den?
S3TR Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Skrevet Juli 26, 2005 Morro er det ja Som alt annet som er morro er det nok ikke gratis..hehe Vi håper å ha bilen ferdig i Stage II for ca 100k. Det er endel penger å bruke på en gammel E30, men en grei hobby er det Får bare håpe vi ikke ødelegger for mye og at de løsningene vi har valgt vil fungere
Bmw323i Skrevet Juli 26, 2005 Skrevet Juli 26, 2005 100oook? var veldig mye! grenrøret var ikke det mest avanserte jeg har sett, men jeg likte det veldig mye! hvorfor bruke flere tusen på et grenfør når det kan lages så enkelt som dette!
S3TR Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Skrevet Juli 26, 2005 100k (k som i tusen) er mye penger ja..men det er inkludert alle smådeler samt innkjøp av bil og da blir bilen akkurat sånn vi vil ha den Grenrøret bør holde til vårt bruk, og enkelt er det sammenliknet med mye annet. Det eneste kompromisset er at vi ikke har splitta eksoshus så reversjon kan bli et problem. Legg merke til at vi har brukt to stykk bakre originalgrenrør for å få plassert turboen der den er nå.
ØyvindB Skrevet Juli 26, 2005 Skrevet Juli 26, 2005 Det er godt å se at noen vet at ting faktisk koster penger og ikke tror de kan lage ett slikt prosjekt for 8000,- "jeg fikk en billig turbo, så jeg skal lage turbobil for 8000"
Bmw323i Skrevet Juli 26, 2005 Skrevet Juli 26, 2005 det at dere ikke har splitta eksoshus er vell egentlig ikke største problemet, det er bare flensen som må byttes. Turbobygge koster normalt en del penger, men, hvis en kjøper litt brukte deler, som f.eks turbo i svergie (her er de veeeldig billige) så sparer man en del, da turbo i norge er ekstremt dyrt. jeg kikker en del på autopower.se og jeg ser støtt og stadig mellomstore turboer som blir solgtt for 3 - 5k. jeg har også sett tilleggssprut med alle givere og følere for 2k. og om man f.eks bygger et enkelt grenrør som de har gjort her så sparer de veldig mye!bare grenrøret koster 5-6k, hvor mye har dere kostet på grenrøret deres S3TR? 500kr og litt arbeid? bmw motorene er et godt utgangspunkt til å bygge billig turbomotor, da orginalråder + orginal neddreide stempler og veiv er ganske kraftige og tåler en god del! så det er ikke umulig å bygge en god motor for 10 - 15ooo kr. minstekravet mitt om jeg skulle ha bygget en turbomotor er at hele motoren overhales først, der stempelringer, simmeringer og alle pakninger blir byttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå