Gå til innhold

E30 323i Turbo - "S3TR" - Evighetsprosjekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å bytte flensen hjelper ikke uten at eksoshuset på turboen har "twin entry". Det har ikke vår hybridturbo og derfor har ikke grenrøret splittet flens. Angående brukt turbo bestemmte vi at den risikoen ville vi ikke ta. Hvem vet hvordan en turbo er behandlet?

Deler til grenrøret inkl. alle flenser kostet oss ca 700,- og litt arbeid :)

Motoren skal fullstendig overhales ja, det er et minstekrav. Men maskinering av stempel, planing av topp/blokk og svinghjul koster. Budsjettet vårt er satt opp etter lista i første posten. Inkl. lakk, felger og styling når den tid kommer. Regn på det selv så er det ikke uoverkommelig dyrt. Det bør ikke være et poeng i seg selv at det skal bli billigst mulig. Ting bør jo holde og fungere tilfredsstillende :)

• Svar 155
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

org bremser til 323 (iallefall de på min) er like 325, som er gode nok for 220 hk.

men skal dere plane toppen? da vil jo bare kompresjonen økes, som ikke er gunstig når en bygger turbo?

maskinering kan være dyrt ja, det gjelder bare å ha litt kontakter ;) hvor mange mm dreier dere av stemplene deres?

Skrevet

Vi skal ikke plane toppen for å ta av gods, bare "buffe" overflaten og forsikre oss om at den er flat. Jeg har papirer på at bremsene er godkjent til 220 hk (Schnitzer S3T) og det er det bilen skal godkjennes med. Vi er i dialog med biltilsynet så det bør gå bra.

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Håper dette kan hjelpe de som måtte stusse :)

Skrevet

Det med squish er omdiskutert gitt. Før mente PPF også at dette måtte beholdes, men nå dreier alle stemplene bare rett av. Mye bedre med tanke på tenningsbank visstnok, selv om man taper i mellomregisteret som squish ville hjelpe for. På turbolada hjemmemekk er det nok enklest og best å bare dreie rett av mener jeg.

Skrevet

Vi velger å beholde squishen for vi har ikke planer om enorm effekt på høyt turtall. Bilen skal ikke kjøres i "rattlåsracing", men brukes til daglig med et mildt map for å ta i litt mer på bane. Så litt mellomregister som også forbedrer drivstofføkonomien har vi ikke noe imot :) Angående detonasjon skal alle kanter i stempelene grades og kronen skal poleres.

Vi vil ha min. 5 mm gods i toppen av stempelet og med måten vi skal dreie passer det bra med 8,2:1 i kompressjon. Forskjellen på 8,0:1 og 8,2:1 er forsvinnede liten og jeg regner det som mer fornuftig å heller ha bra med gods i stempelet. I tillegg er avstanden til første stempelring såpass at en sparer ringene ved å gjøre det på denne måten.

Skrevet

Da har vi plassert IC'n der den skal stå. Vi fant fort ut at vi måtte "massere" fronten littegrande :)

Før:

PIC_0059.jpg

S3TR in action:

PIC_0061.jpg

Etter:

PIC_0062.jpg

Ca slik blir det seende ut:

PIC_0067.jpg

I morgen har vi ingen plan, men arbeid har vi nok av så noe kommer vi nok på ;)

Skrevet

Fikk svar fra Quaife i dag..Det virker som om de har troen på sine produkter; sitat:

"The Quaife ATB differential will cope with more torque and power than the rest of the powertrain. We would expect it to take around 1000bhp. In other words you won't break it. The only way to damage the differential is by breaking a drive shaft and trying to drive the car. This will cause no oil to be fed to the side gears and they get so hot they weld the diff."

Skrevet

jeg har en alpina B7 diff liggende bak i bilen (lasterommet), denne har 40% sperre og oljekjøler med pumpe..

diff.jpg

Det er en spennende og sikkert mye billigere løsning,,,

Skrevet

Ja har tenkt på å bygge med vanlig sperre og oljekjøler/pumpe. Men en elektrisk pumpe som holder koster ca 2-3k..Er din mekanisk?! Lange slanger eller drev i diffen? Noe du skal selge som vi kan bruke eller?

En ATB er sikkert overkill(les budsjettsprekk) for vårt bruk, men det er jo lov å drømme ;)

Skrevet

Ah..ser nå at der var reimhjul på stikkakselen. Genialt enkelt :) Men jeg tror ikke noe slikt blir montert på denne bilen. Føler vi kommer til å kjøre med "Esab" diff til noe ryker eller en bedre løsning dukker opp.

Det er en stund siden oppdateringer, men jeg har gjordt noen småting. Problemet er et digitalkamera som S3T har med seg på en liten ferietur og bare tekst er jo "døll"! ;)

Det som er gjordt:

Montert bensinpumpa på nytt feste under bilen.

Laget plate for ekstra instrument i midtkonsollen.

Bestillt 2.5" IC rør på impuls.

Skrevet

Herlig å lese :D

Endelig noen som gjør alvor av planene sine, å ikke lar det bare være med snakket! Å at dere gjør det grundig (les: dyrt/skikkelige saker) gjør det bare enda bedre.

Det virker som om dere har bra peiling på hva dere driver med :)

En meget intressant tråd! Gleder meg til neste oppdatering.

2 spørsmål:

-Hvor mye ligger den ATB diffen på? anslagsvis? Hvordan er passformen?

-Hvordan er det å godkjenne med boost controller?

Keep up the good work!

Skrevet

ATB diffen koster 660£ + 40£ frakt. I tillegg kommer 25% mva til staten. Med dagens kurs blir det den nette sum av 9895,- ATB diffen passer direkte i originalt diffhus på originale stikkaksler, 100% passform. I følge Quaife er den perfekt til autoslalom, banekjøring, drifting og drag! Tåler allverdens juling så lenge begge hjula er på bakken vel og merke :)

Vi skal ikke godkjenne bilen med boost controller. BT snakket også om å plombere WG aktuatoren. Vi får se hva det blir til ;)

Om vi har peiling får vi se den dagen dritten skal piskes :twisted:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...