Brightlight Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 Er det noen som har noe å anbefale? Har en 320 cab '97 der jeg kjører med justerbart senkesett fra FK og 215/35 på 18" felger. Senkesettet er stivt og greit, men jeg synes understellet gir seg for mye ved litt aktiv kjøring på svingete vei, er klar over at det er stor forskjell på min i forhold til en coupe, men noe kan vel gjøres? Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 215/35-18 er jo alt for små hjul da Du kan kjøpe deg powerflex foringer og stivere stab-stag (anti-krenging stag). Da vil den føles mindre myk. Og så kan du skifte til E30 bærearmer foran, så får du en mer kontant innstyring. Også det bidrar til en stivere følelse. Jeg vet ikke hvordan FK sine senkesett er, men jeg tror kanskje det kan være en idè å prøve noen Bilstein monotube dempere. Det er ofte demperne som kan bidra mest til å få et mer "kontant" understell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brightlight Skrevet Juli 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2005 Alt for små hjul? Synes ikke det jeg, står på 8" felg å da ble det mye råere og etter min smak penere i forhold til eks 225/40... Men smaken er heldigvis forskjellig, takk for tipset om bærearmene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 Er ikke bærearmene på E30 og E36 like da, Gaute (i formen iallefall)? Det er vel de eksentriske foringene fra M3 som gir bedre innstyring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 husk at en bil skal krenge litt, om den ikke krenger i hele tatt får den for mye veigrep. jeg ville bytta til powerflex foringer, det hjelper mye! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 Justerbart senkesett fra FK - hva vil det si? Kraftigere stabstag vil sikkert hjelpe. Kanskje til og med dempertårnstag har en viss betydning på en cab? En venn av "svigermor" har det på sin '64 Mustang, og han sa det ble stor forskjell. Den er veldig myk i karosseriet originalt. Dempertårnstaget på den er forøvrig skikkelig festet rett over torpedoveggen også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 Er ikke bærearmene på E30 og E36 like da, Gaute (i formen iallefall)? Det er vel de eksentriske foringene fra M3 som gir bedre innstyring?De har lik form ja, men E36 har "gummioppheng" i bærekulen som flekser litt når man begynner på en "inspirert" sving. På E30 er bærekulen ikke montert i gummi. Det gir en mer kontant innstyring. Jeg regner Powerflex foringer som enda mer kontante enn de eksentriske fra M3, og det var derfor jeg ville anbefale det til dette oppsettet. Kombinasjonen av foringene fra Powerflex (eller lignende uretan-baserte) og bærearmene fra E30 vil gi mye mer presis innstyring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyV Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 Eg byttet til M3 foringer frame og etter det vart den mykje stivere og bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Juli 25, 2005 Share Skrevet Juli 25, 2005 husk at en bil skal krenge litt, om den ikke krenger i hele tatt får den for mye veigrep. jeg ville bytta til powerflex foringer, det hjelper mye!Jeg vil påstå at det ikke går an å få for mye veigrep. Hvis bilen ikke krenger vil det sansynligvis komme av at det ikke er fjærer eller dempere på bilen, noe som er høyst usansynlig på en slik bil og da vil den ha myyye mindre veigrep. Fjærene og demperne er der av flere grunner. Den viktigste er å kompensere for dumper og ujevnheter i underlaget, slik at dekkene klarer å holde kontakt med bakken mest mulig av tiden. For at de skal kunne gjøre det, vil de nødvendigvis måtte la bilen krenge en del i svinger. For å hindre at bilen krenger så mye at dekkene ikke klarer å holde størst mulig kontaktflate med bakken, har man stabilisatorstag. Han man for stive stabilisatorstag vil man lettere få hjulløft på innerhjulene i en sving, og man kan oppleve at demperne komprimerer mer på ytterhjulene. Dette setter større krav til fjærer og dempere. Men det kan også være en del av en pakke som gjør bilen mer lettkjørt dersom man velger de rette komponentene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brightlight Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2005 glemte å skrive at stag mellom dempertårnene er montert, har ikke så mye tro på dette. men det frisker jo opp i motorrommet... Men da er dere altså enige om at jeg skal skifte til power-flex foringer, men hva med bærearmene da? Hva skal jeg kjøpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 26, 2005 Share Skrevet Juli 26, 2005 Sats på stabstag fra H&R eller Eibach (helt like)! Eller monter M3 stabstag bak på bilen. Dette er en bra oppgradering da vanlige E36 har veldig myke stabstag bak orginalt. Men festene til stabstaget i karosseriet bør stives av før slike oppgraderinger eller så bøyer de seg lett. Du kan også satse på M-tech stabstag da de er litt tykkere, hvis du ikke har M-tech understell fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brightlight Skrevet Juli 26, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2005 Ok, har ikke m-tech understell fra før nei... Men etter det jeg har sett her er det endel utbedringer jeg kan gjøre! Takker for forslagene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå