Gå til innhold

Vanos


E39-523
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett at det innimellom sies at BMW-motorer er uten vanos, med enkel vanos, og til og med med dobbel vanos... Men hva er vanos? (Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har altså ikke peiling... :oops: ) Hvilken funksjon har vanos? Har min 523 iA fra '97 vanos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har M52 motor med enkel Vanos ja.

Vanos er variable ventiltider. Dvs at det er en mekanisme forran på kamakselen som flytter den etter hvor høyt turtall du har. På denne måten forskyves åpne og lukketidene på ventilene. På de med enkel Vanos er det kun Vanos på innsugningsventilene.

Fordelene er høy toppeffekt kombinert med bra bånndrag. Før måtte man velge en av delene. Momentkurven på motoren blir høyere hele veien fra tomgang til maks turtall.

Den optimale motor har dobbel Vanos, Valvetronic (variable ventiløft) + variable lengder på innsugskanalene.

BMW har ikke en motor med alt dette men Mercedes har klart det nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det innimellom sies at BMW-motorer er uten vanos, med enkel vanos, og til og med med dobbel vanos... Men hva er vanos? (Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har altså ikke peiling... :oops: ) Hvilken funksjon har vanos? Har min 523 iA fra '97 vanos?

Ja din bil har enkel-vanos. Når man har enkel vanos, er det kun kammen for innsugsventilene som justeres i forhold til hvilket turtall, pådrag etc du har. Har man dobbel-vanos, justeres kammen for både innsugs og eksosventiler. Ved hjelp av dette har man en rettere momentkurve.

Jeg siterer dette under fra www.bmw.no:

Innsugningskamakslen styres i 12,5° hydraulisk-mekanisk avhengig av motorens turtall og gasspedalens stilling. På denne måten åpnes innsugningsventilene sent ved lavt turtall, noe som forbedrer tomgangen og gir en jevnere motorgange. I det mellomste turtallsområdet åpnes derimot innsugningsventilene tidlig, noe som øker dreiemomentet betydelig og skaper en tilbakeføring av avgassen i motoren. Dette betyr lavere forbruk og mindre utslipp av avgasser. Ved høyere turtall åpnes ventilene sent igjen, slik at det oppnås full ytelse. 4-ventilsteknikken med sentralt plassert tennplugg sikrer en bedre fylling av sylindrene i bensinmotorene, slik at forutsetningen for høyere effekt og dreiemomentverdier øker vesentlig. På grunn av oppdelingen i to innsugningsventiler og to utblåsningsventiler, kan motoren suge inn mer luft og avgi mer avgass på kortere tid. Dessuten fører 4-ventilsteknikken til en mer effektiv utforming av forbrenningsrommet og bidrar dermed til å redusere drivstofforbruket. I det hvilende tenningsanlegget har hver sylinder og hver tennplugg en egen tennspole. Resultatet er et bedre forbrenningsforløp og en mer effektiv utnyttelse av drivstoffet. Den variable innsugningsmanifolden (DISA) sikrer bedre dreiemomentkarakteristikk over hele turtallsområdet. Ved lave turtall gir lang innsugningskanal høyt dreiemoment. I øvre turtallsområde åpnes et forbindelsesspjeld mellom innsugningsrørene, dermed blir innsugningskanalen kortere og effekten høyere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...