Gå til innhold

Biltilsynet et serviceorgan?

hel2810
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av bil for litt siden. Ordinær salgsmelding ble oversendt biltilsynet og jeg fikk en giro i posten som betalte. Fikk etter en tid 2.gangs varsel om omregistrering av kjøretøy. Uten at det sto noe om hva som manglet. Jeg regnet med at de ikke hadde registrert innbetalingen min ennå, og at nytt vognkort ville komme i posten. Ukene gikk uten at vognkortet kom. Jeg ringte derfor i dag og lurte på hvorfor ikke dette var sendt. Fikk da beskjed om at denne bilen hadde det nye vognkortet og at del 2 måtte leveres før bilen kunne omregistreres. Hvis ikke ville bilen bli begjært avskiltet. Synes dette virket merkelig siden jeg hadde sendt inn salgsmelding og betalt omreg.avgiften. Spurte da hva som ville skje om ikke selger sender inn denne meldingen, fikk da høre at jeg sannsyligvis hadde kjøpt "katta i sekken". Synes disse nye reglene virker merkelige, spesielt med tanke på at biltilsynet anbefaler selger av bil å levere denne selv. Begynner å lure på motivet bak disse reglene!

Heldigvis er selger av bilen en seriøs fyr og han ble like overasket som meg da jeg ringte han i dag. Så det ordner seg nok. Men jeg vet neste gang jeg kjøper bil privat, kommer jeg til å forlange å få med del 2 hvis det skal bli noen handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis jeg skulle selge deg bil hadde vel jeg ikke gitt deg del 2 før jeg hadde fått pengene, og da er vi jo like langt.

Den ene parten må vel stole på den andre på ett eller annet vis.

Men jeg forstår deg godt, egentlig kan du vel risikere å ha kjøpt en stjålet bil hvis du ikke får med deg del 2 ??? Men så lenge du kontrollerer navnet i del 1 opp mot personalia på selgeren burde vel denne faren være eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda er enig i det! Synes bare holdningen/reglene til biltilsynet er lite brukervennlige. Synes det er rimelig teit at en risikerer å bli avskiltet hvis selger er en sløving, som ikke gidder å levere del 2 til biltilsynet. Burde jo heller vært han som fikk purringen og eventuelt en bot. Sjekker seff legitimasjon opp mot vognkort uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinær salgsmelding ble oversendt biltilsynet og jeg fikk en giro i posten som betalte.

Fikk da beskjed om at denne bilen hadde det nye vognkortet og at del 2 måtte leveres før bilen kunne omregistreres.

Synes disse nye reglene virker merkelige, spesielt med tanke på at biltilsynet anbefaler selger av bil å levere denne selv.

Heldigvis er selger av bilen en seriøs fyr og han ble like overasket som meg da jeg ringte han i dag. Så det ordner seg nok. Men jeg vet neste gang jeg kjøper bil privat, kommer jeg til å forlange å få med del 2 hvis det skal bli noen handel.

Jeg kommer aldri til å gi fra meg del 2 når jeg selger bil, denne skal jeg sende inn slik at jeg er sikker på at bilen blir registrert som solgt.

Jeg kan godt gi kjøper en kopi.

Jeg vil jo tro at biltilsynet her har gjort en blunder med å sende omregistreringsregning til deg uten å gi beskjed da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...