sn|per Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 Skal skifte alle fjærene, og støtdemperne bak på min e36 og har noen spm: - Kan jeg bruke fjærer som har sittet på en 318i Cab? (har 318i sedan selv) - Må jeg ha forstillingskontroll etter å ha skiftet dette? - Er det mye å jobb å skifte alt dette (om man trenger noe spesielt verktøy?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 - Usikker på om du kan bruke fjærene, men trur ikke det.. - Trenger ikke forstilling, men bakstillingskontroll, vet ikke om det går å få, eller om du må ta 4hjulskontroll.. Simpelt å bytte bake.. Løsne to muttrer oppe.. Og en nede.. Ta av demper.. Gyng på bærearm for å ta ut fjær.. Sett i ny fjær.. Ta evt av fjærbeinslager fra gammel demper og sett på den nye demper.. Skru i sammens.. http://www.logun.org/shocks.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 Foran må du ha fjærklemmer. Lønner seg å få bruke annet verktøy enn at du må skru de for hånd...det er en jævlig jobb...ellers samme måte som bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 høø... så lenge fjærene er fra 4 syl så kan du bruke de på både cab, sedan og coupe. trenger ikke bakstillings kontroll. bare ta av demperen i nerkant på begge sider, så slipper du og jobbe mot stabb staget, ta ett brekkjærn og gyng litt på bære brua ta ut fjæra. foran 3 bolter nede + 3 skruer på toppen av fjærbeinet, ta ut demperen klem sammen fjærene med ett par fjær klemmer. dette får du til:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet Juli 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2005 autoart: Så jeg trenger ikke noen form for hjulkontroll i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riefarn Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 autoart: Så jeg trenger ikke noen form for hjulkontroll i det hele tatt? for å få det godkjent så trenger du vel det.... og er like greit, så slipper du å bytte dekk hvis det sitter skeivt.... koster 800-1000kr.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 Står ikke noe om att han skal sette inn senke fjærer, og da trenger han ikke og ta firehjuls kontroll. for du rører ikke på innstillingene på spissing eller noe sånt, når man skifter fjærer på en e-36 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet Juli 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2005 Er bare originale fjærer jeg skal ha på ja. Men jeg må også skifte støtdempere foran (skrev feil i den første tråden) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 31, 2005 Share Skrevet Juli 31, 2005 Mye tull her gitt! Det er ikke noen måte å justere spissingen bak på så da sier det seg selv at det ikke er nødvendig å kontrollere spissingen etter skifte av fjærer. Det som kan gi feil spissing bak er slitte foringer og det har ikke noe med bytte av fjærer å gjøre. Når det gjelder skifte av fjærer bak så står det i BMW TIS, Bentley boka og Haynes boka at man skal skru av drivakslene for å unngå skader på leddene. Når jeg skiftet fjærer fant jeg ut at det var en helvetes jobb å få løsnet drivakslene. Må bla. bort med bakre eksospotte og idiotene som la på understellsbehandling har fått det på boltene der. (hater understellsmasse). Så jeg droppet å løsne på de. Derfor måtte jeg modifisere noen fjærklemmer for å få presset fjærene sammen. Men jeg må innrømme at jeg presset bærearmene litt nedover. Det er ikke særlig bra fordi alt trykket kommer på leddet i drivakslene og det er ikke særlig annbefalt. Drivaksler er dyre så det lønner seg å ikke ødelegge dem. Så ikke press bærearmen for mye nedover, det vil skade drivakslene. Bruk heller fjærklemmer for å få presset fjærene sammen. Blir litt skremt når jeg leser om slikt som står her. Er folk som skrur og ikke setter seg noe inn i hvordan ting bør gjøres. Er to måter å skru bil på: 1. skru i vei og ødelegge mer enn man fikser. 2. Sette seg godt inn i hvordan ting skal gjøres så man unngår å ødelegge ting. Jeg vil annbefale deg å kjøpe en Haynes bok. De kronene den koster sparer du inn helt garantert ved at du lærer å gjøre ting på riktig måte. Og viktigste av alt er å huske å skifte alle låsebolter og låsemuttere og stramme de ordentlig til. Løsner en av de mens du kjører kan det koste enten deg eller andre livet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå