Infinity Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 Min 318i koker etter kun et par min på tomgang.. Har nettopp satt i ny termostat, så det skulle ikke ha noe med det å gjøre. Tror kanskje vifta mi går altfor tregt; hvordan kan det ha seg?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 Koker den kun på tomgang? Isåfall er det viskosekoplinga de som høyst trolig er dårlig (den som gjør at vifta roterer rundt sin egen akse. Men hvis ikke, har du husket å lufte kjølesystemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 vannpumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 De tre mest sannsynlige er vel: 1. For lite kjølevæske (luft i systemet) 2. Viskosekobling 3. Vannpumpe Ville sjekket nr. 2 ved å stikke en avis/et blad i vifta. Stopper den lett har du nok utslitt vifteclutch (viskosekobling). Er den gåen er det normalt at den koker/blir veldig varm etter kort tid på tomgang. Oppstod problemet etter du byttet termostat, eller byttet du termostat fordi du trodde den var årsaken til problemet? Kom det etter termostatbyttet kan det nok skyldes at du ikke har fått ut all luften i systemet etter byttet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Infinity Skrevet August 1, 2005 Forfatter Share Skrevet August 1, 2005 Takk for svar:) Byttet termostat for det var vel det enkleste jeg kunne gjøre for å sjekke. Men ingen forandring. Luftet radiator tidligere idag. Nok kjøleveske. Ja, den koker KUN på tomgang; når jeg kjører ligger den akkurat der den skal. Men jeg ser vifta går altfor sakte, ser liksom bladene tydelig, og da går det ikke fort. Hva er egentlig viskosekobling? Ser ut? Aldri hørt det navnet før.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Infinity Skrevet August 1, 2005 Forfatter Share Skrevet August 1, 2005 Tror egentlig det ikke har noe med vannet å gjøre heller, for da ville det vel vist seg på radiatorslangene. De ville vel blåst seg opp litt på en måte, dersom den ikke fikk vann inn i motoren..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 Nr 2 på bildet. Det er en viskosekopling... http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Infinity Skrevet August 1, 2005 Forfatter Share Skrevet August 1, 2005 Takk skal du ha, da skjønte jeg mye mer:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 Stemmer det. Den skal liksom slure litt hele tiden for å justere farten på viften. Normalt at disse slites ut rundt 200.000km. Kan som nevnt sjekkes ved å prøve å stoppe den med avis eller lignende. Er det den må du nok bare handle deg en ny (koster vel ca. 1500,-) eller gjøre som meg; bygge om til el.vifte: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8924 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 Hvordan luftet du bilen etter at du byttet Termostat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Infinity Skrevet August 1, 2005 Forfatter Share Skrevet August 1, 2005 Hmm.. Ny finner jeg sikkert på huggern:p Luftet med lufteskruen på toppen av radiatoren, mens motoren gikk.. stemmer ikke det? Mener du at om jeg klarer å stoppe den med ei avis, så er det den? Ganske sikker på at jeg klarer det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet August 1, 2005 Share Skrevet August 1, 2005 Pass på at du skrur fast lokket på ekspansjonstanken kamerat Skrur du det ikke skikkelig hardt til vil det ikke bli nok trykk i systemet og det vil koke over. Den tabben klarte nemlig jeg å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå