Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 318i koker etter kun et par min på tomgang.. Har nettopp satt i ny termostat, så det skulle ikke ha noe med det å gjøre. Tror kanskje vifta mi går altfor tregt; hvordan kan det ha seg??

Skrevet

Koker den kun på tomgang?

Isåfall er det viskosekoplinga de som høyst trolig er dårlig (den som gjør at vifta roterer rundt sin egen akse.

Men hvis ikke, har du husket å lufte kjølesystemet?

Skrevet

De tre mest sannsynlige er vel:

1. For lite kjølevæske (luft i systemet)

2. Viskosekobling

3. Vannpumpe

Ville sjekket nr. 2 ved å stikke en avis/et blad i vifta. Stopper den lett har du nok utslitt vifteclutch (viskosekobling). Er den gåen er det normalt at den koker/blir veldig varm etter kort tid på tomgang.

Oppstod problemet etter du byttet termostat, eller byttet du termostat fordi du trodde den var årsaken til problemet? Kom det etter termostatbyttet kan det nok skyldes at du ikke har fått ut all luften i systemet etter byttet..

Skrevet

Takk for svar:)

Byttet termostat for det var vel det enkleste jeg kunne gjøre for å sjekke. Men ingen forandring. Luftet radiator tidligere idag. Nok kjøleveske.

Ja, den koker KUN på tomgang; når jeg kjører ligger den akkurat der den skal. Men jeg ser vifta går altfor sakte, ser liksom bladene tydelig, og da går det ikke fort. Hva er egentlig viskosekobling? Ser ut? Aldri hørt det navnet før..

Skrevet

Tror egentlig det ikke har noe med vannet å gjøre heller, for da ville det vel vist seg på radiatorslangene. De ville vel blåst seg opp litt på en måte, dersom den ikke fikk vann inn i motoren..?

Skrevet

Stemmer det. Den skal liksom slure litt hele tiden for å justere farten på viften. Normalt at disse slites ut rundt 200.000km. Kan som nevnt sjekkes ved å prøve å stoppe den med avis eller lignende.

Er det den må du nok bare handle deg en ny (koster vel ca. 1500,-) eller gjøre som meg; bygge om til el.vifte: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8924

Skrevet

Hmm.. Ny finner jeg sikkert på huggern:p Luftet med lufteskruen på toppen av radiatoren, mens motoren gikk.. stemmer ikke det?

Mener du at om jeg klarer å stoppe den med ei avis, så er det den? Ganske sikker på at jeg klarer det..

Skrevet

Pass på at du skrur fast lokket på ekspansjonstanken kamerat 8)

Skrur du det ikke skikkelig hardt til vil det ikke bli nok trykk i systemet og det vil koke over. Den tabben klarte nemlig jeg å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...