Psyfoon Skrevet August 4, 2005 Share Skrevet August 4, 2005 En kompis av meg har en E34 med manuellgir og når man kjører den, særlig girer fra første til andre (trykker inn clutchen) ved turtall mellom 2-3.000 o/min så hører man at det "smeller" litt i akslingen. Ved giring til andre gir merkes ikke dette så godt hvis man er myk med clutchen. Er det noen foringer som kan byttes ut som forårsaker dette eller er det rett og slett at hele klokka er slitt og må skiftes ut? Bilen har gått 230k. Både jeg og min bror hadde en E30 hver og det var akkurat samme på dem også, bare ikke så ille. Merker selv antydning til dette på min 95 525td. Dette er vel et vanlig symptom på BMW? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet August 4, 2005 Share Skrevet August 4, 2005 Ja,foringene til bakstillinga høres det ut som. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet August 4, 2005 Forfatter Share Skrevet August 4, 2005 Er det dyrt/mye arbeid å bytte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet August 4, 2005 Share Skrevet August 4, 2005 Både og,foringene er ikke gratis.Har du utstyr til å bytte er det fort gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet August 4, 2005 Forfatter Share Skrevet August 4, 2005 Ingen som har delenummer på disse foringene fra ETK da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwdude_1 Skrevet August 4, 2005 Share Skrevet August 4, 2005 Har akkurat samme problem!Bilen blir litt kenguru i første gir. Men var på verksted i dag å skulle få sjekket det, men de fant ingenting,drivverk/stag/foringer var teit og fin! så aner ikke hva det er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 4, 2005 Share Skrevet August 4, 2005 Ingen som har delenummer på disse foringene fra ETK da? Du har ikke sagt hvilken type det gjelder.. men det er traversforingene som lager smellelyden, så du finner de om du går inn på bakstilling i ETK eller hos GS og ser etter traversforinger. To runde avlange foringer. Koster ca. 350,-/stk. Verkstedene jeg sjekket på min skulle ha fra 2 til 3 timer på det. Bør ha hydraulisk presse når du gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet August 5, 2005 Forfatter Share Skrevet August 5, 2005 Det kan ikke være traversene, da de nettopp er skiftet. Han trodde også det var dem, men det ble ikke noe forandring etterpå. Mulig det er et oppheng en eller annen plassen er bak.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet August 5, 2005 Share Skrevet August 5, 2005 Sjekk mellomaksel ledd. på min E34 er det et iallefall. det sitter helt bake på mellomakslingen like før klokka. jeg skiftet det og bilen pbe neste perfekt sjekk også mellomaksel lageret på midten. er det gåent så har jeg et nytt liggend som jeg selger billig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 5, 2005 Share Skrevet August 5, 2005 Oops. Jeg leste visst ikke det første innlegget bra nok. Hvis det KUN smeller når du girer, over dumper eller når du går av og på gassen i 1. gir (slik at bilen hopper litt), så er det mest sannsynlig traversforingene. De løsner innvendig, og det vil da komme en smellelyd fra en av eller begge sidene rett bak under baksetet. Ser gjerne slik ut: Hvis du har lyd/vibrasjoner også under vanlig kjøring så vil jeg være enig med Kenneth, da er det nok hardyskiva. Det er en gummikobling før mellomakslingen. Du ser lett hvis den er ødelagt.. Koster ca. 350,- den også. Enklere å bytte selv. Her er min: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwdude_1 Skrevet August 6, 2005 Share Skrevet August 6, 2005 Har akkurat samme problem men de fant ikke noe galt med mellomaksling,kryss,foringer,etc. De snakka om noe at det kunne være slakker i bremsskiva ikke vet jeg men måtte ta av dekket å calipern å sjekke om skiva satt.Det kunne være slakk der skiva satt fast tror jeg de sa. Må nokk prøve det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet August 8, 2005 Forfatter Share Skrevet August 8, 2005 Oops. Jeg leste visst ikke det første innlegget bra nok.Hvis det KUN smeller når du girer, over dumper eller når du går av og på gassen i 1. gir (slik at bilen hopper litt), så er det mest sannsynlig traversforingene. De løsner innvendig, og det vil da komme en smellelyd fra en av eller begge sidene rett bak under baksetet. Ser gjerne slik ut: Hvis du har lyd/vibrasjoner også under vanlig kjøring så vil jeg være enig med Kenneth, da er det nok hardyskiva. Det er en gummikobling før mellomakslingen. Du ser lett hvis den er ødelagt.. Koster ca. 350,- den også. Enklere å bytte selv. Her er min: Som sagt, så er traversforingene nylig byttet på min bil. Snakket med en tidligere mekaniker og "E34-guru" i helga og han refererte til samme problem på en av bilene han hadde eid. Det viste seg da å være opphenget til differensialen som var slitt slik at denne rykket til og dunket oppi når man trykket inn koplingen ved høyt moment. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå