Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis av meg har en E34 med manuellgir og når man kjører den, særlig girer fra første til andre (trykker inn clutchen) ved turtall mellom 2-3.000 o/min så hører man at det "smeller" litt i akslingen. Ved giring til andre gir merkes ikke dette så godt hvis man er myk med clutchen. Er det noen foringer som kan byttes ut som forårsaker dette eller er det rett og slett at hele klokka er slitt og må skiftes ut? Bilen har gått 230k. Både jeg og min bror hadde en E30 hver og det var akkurat samme på dem også, bare ikke så ille. Merker selv antydning til dette på min 95 525td. Dette er vel et vanlig symptom på BMW?

Skrevet

Har akkurat samme problem!Bilen blir litt kenguru i første gir.

Men var på verksted i dag å skulle få sjekket det,

men de fant ingenting,drivverk/stag/foringer var

teit og fin! så aner ikke hva det er...

Skrevet
Ingen som har delenummer på disse foringene fra ETK da?

Du har ikke sagt hvilken type det gjelder.. men det er traversforingene som lager smellelyden, så du finner de om du går inn på bakstilling i ETK eller hos GS og ser etter traversforinger. To runde avlange foringer.

Koster ca. 350,-/stk. Verkstedene jeg sjekket på min skulle ha fra 2 til 3 timer på det. Bør ha hydraulisk presse når du gjør det.

Skrevet

Det kan ikke være traversene, da de nettopp er skiftet. Han trodde også det var dem, men det ble ikke noe forandring etterpå. Mulig det er et oppheng en eller annen plassen er bak..

Skrevet

Sjekk mellomaksel ledd. på min E34 er det et iallefall. det sitter helt bake på mellomakslingen like før klokka. jeg skiftet det og bilen pbe neste perfekt :)

sjekk også mellomaksel lageret på midten. er det gåent så har jeg et nytt liggend som jeg selger billig :wink:

Skrevet

Oops. Jeg leste visst ikke det første innlegget bra nok.

Hvis det KUN smeller når du girer, over dumper eller når du går av og på gassen i 1. gir (slik at bilen hopper litt), så er det mest sannsynlig traversforingene. De løsner innvendig, og det vil da komme en smellelyd fra en av eller begge sidene rett bak under baksetet. Ser gjerne slik ut:

Bilde031.sized.jpg

Hvis du har lyd/vibrasjoner også under vanlig kjøring så vil jeg være enig med Kenneth, da er det nok hardyskiva. Det er en gummikobling før mellomakslingen. Du ser lett hvis den er ødelagt.. Koster ca. 350,- den også. Enklere å bytte selv. Her er min:

IMAG0054.sized.jpg

Skrevet

Har akkurat samme problem men de fant ikke noe galt med

mellomaksling,kryss,foringer,etc.

De snakka om noe at det kunne være slakker i bremsskiva

ikke vet jeg men måtte ta av dekket å calipern å sjekke

om skiva satt.Det kunne være slakk der skiva satt fast tror jeg de sa.

Må nokk prøve det

Skrevet
Oops. Jeg leste visst ikke det første innlegget bra nok.

Hvis det KUN smeller når du girer, over dumper eller når du går av og på gassen i 1. gir (slik at bilen hopper litt), så er det mest sannsynlig traversforingene. De løsner innvendig, og det vil da komme en smellelyd fra en av eller begge sidene rett bak under baksetet. Ser gjerne slik ut:

Bilde031.sized.jpg

Hvis du har lyd/vibrasjoner også under vanlig kjøring så vil jeg være enig med Kenneth, da er det nok hardyskiva. Det er en gummikobling før mellomakslingen. Du ser lett hvis den er ødelagt.. Koster ca. 350,- den også. Enklere å bytte selv. Her er min:

IMAG0054.sized.jpg

Som sagt, så er traversforingene nylig byttet på min bil. Snakket med en tidligere mekaniker og "E34-guru" i helga og han refererte til samme problem på en av bilene han hadde eid. Det viste seg da å være opphenget til differensialen som var slitt slik at denne rykket til og dunket oppi når man trykket inn koplingen ved høyt moment.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...