Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utrolig imponert over hvor lite bensin min 320 bruker.

Denne tanken kjørte jeg 776 km og i følge kjørecomputeren kunne jeg kjøre 32 km til (vanvittig kjekk sak den computern). Jeg fylte på ca 60,8 liter. Et forbruk på 0,78 liter per mil. Det verste er at denne tanken har jeg også kjørt mer aggresivt (tråkka mer på gassen), men allikevel var forbruket lite. Dette er på blandet kjøring, dvs. litt bykjøring, litt landevei kjøring, tettbygdstrøk osv.

Nå har jeg akkurat fyllt full tank og nå skal jeg prøve å ikke gi mye gass, gire før 3000 rpm HVER gang og kjøre mest mulig økonomisk (blir ikke så lett hvis det ligger en i ræva mi men :roll: ) og måle forbruket da.

Stort sett ligger forbruket mellom 0,78-0,80 liter per mil. NB: dette er med 225/40-18, den brukte rundt 0,75 med 15". Dette er noe annet en 89 mod Sierra 2.0is tidligere: 1,1-1,2 liter :shock:

Hva slags forbruk har dere?

Skrevet

320 cab'n min bruker 0,6 på pen langkjøring, og 0,75 på blandet...

m3'n derimot: bruker rundt 0,7 på pen langkjøring, men bruk gassen, og tikroningene spruter nedi motoren! den drikker no hinsides ved litt hard bruk! men, det er jo liten pris å betale for moroa! hehehe.....

Skrevet

Hum?? Har ikke sjekket helt nøyaktig, men synes nåla ligger faretruende mye på 2 liter altså..

Kan jo ta en skikkelig sjekk, fylle full tank og nullstille trip telleren og gi tilbakemld da.. Men synes 0.70 høres lite ut må jeg si :?:

Skrevet

min gamle 320 E36 hadde jeg nede i 0,7 mens faktisk min trimma 325 med over 200hk hadde jeg helt ned i 0,8 på blandet kjøring :D

til Loke: bruker du 2 liter så er det noe Seriøst galt med vogna di i tilfelle..

Skrevet

Min E36 320ia lå på ca. literen på blandet kjøring (hadde 4 mil til og fra jobb, innom byer/tettsteder, kaller det blandet..), på bykjøring var det vanskelig å holde den under 1.2. Litt gassing ut av kryssene så røyk fort 1.2en også.. :P

På langkjøring kjørte jeg den derimot på 0.78 med fire mann og masse bagasje baki, og det var fra Stavanger til Krsand. Mindre fjelloverganger/bakker/svinger all the way, og det gikk i helt greit tempo.

Automatutgaven er faktisk oppgitt med lavere forbruk enn den manuelle når det gjelder langkjøring (høyere 5. gir). På blandet og by vinner manuell.

Åja, og på bane brukte den 2.8 liter.. :o

Skrevet
til Loke: bruker du 2 liter så er det noe Seriøst galt med vogna di i tilfelle..

Den bruker da ikke 2 liter, mener at nåla er ganske ofte innom 2 liters merket. Og da synes jeg at 0.7 hørtes litt lite ut ja :idea:

Skrevet

Det er jo egentlig bra nyheter da, skulle jo foretrekke at den viste riktig og heller viste litt mindre men hvis det i virkeligheten går minde en det den viser så hjelper det litt.

Skrevet
tror ikke nåla er å stole på...ligger nærmere 1 liter på langkjøring

men det stemmer ikke....

Jo, den nåla stemmer akkurat med min kjørecomputer så den stemmer.

Men nå har det jo seg sånn at hver gang man gasser opp, så kommer jo nåla fort over 2 liters merket, men når du har kommet opp i den farta du skal ha og ligger i 4. eller 5. gir så kryper den sakte under 1 liters merket eller rett ved den (spørs om det er bakke, slette osv)

NB: vanos motoren bruker vel også mindre bensin?

Skrevet
Den bruker da ikke 2 liter, mener at nåla er ganske ofte innom 2 liters merket. Og da synes jeg at 0.7 hørtes litt lite ut ja :idea:

Du klarer ikke se snittforbruket ut fra den nåla. Den forteller bare om hva som går gjennom slangen akkurat i øyeblikket. Har du ikke kjørecomputer får du fylle tanken full, nullstille telleren, kjøre noen mil (så langt du vil måle), og fylle helt opp igjen, så får du så nøyaktig tall som turtelleren og bensinpumpa tillater.

Selv om man har kjørecomputer bør man faktisk vurdere å sjekke den mot en "manuell" måling, for de kan være feil og kan korrigeres.

Skrevet

Hmm, E30 325iA'en ligger på ca 1.1L på bykjøring og ca 0.8L på landevei.

Den 1.1literen er med konekjøring, ligger på mellom 1.4-1.6 til vanlig. Kjører stort sett bykjøring, men på motorveien legger den seg fint på 0.7 og blir der. Men må meg egentlig si meg imponert hvor gjerrig bilen er til å være så gammel og kjørt såpass langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...