Gå til innhold

Ulovlig bom-passering

tomasb
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat en regning på kr 300,- for ulovlig bompassering.

Problemet med det er att passeringen ble foretatt 1 mnd FØR eg kjøpte bilen, altså av forrige eiger. Passeringen var 27.02.05, og eg kjøpte bilen 16.03.05.(Fekk regningen 05.08.05, ETT halvt år etter passering).

Spørsmålet er: Skal eg betale den regningen, eller kan eg bare drite i den, siden eg kan bevise att eg ikkje hadde noe med den passering/bilen å gjøre på det tidspunktet?

Edit: sjitt... Feil plass, skulle vore under "annet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok belage deg på å ta kontakt me de... og du bør vel gjøre det ganske kjapt.

Jeg ble frastjålet en bil for noen år siden, der de kjørte gjennom en bomstasjon..... Jeg ga blaffen i å betale, siden jeg mente det skulle gå på forsikringa. Purringer etc. kom på løpende bånd - tilslutt ville de kjøre inkasso. Men da jeg DA tok kontakt, fikk jeg en enkel beskjed: "Du skulle ha tatt kontakt med en gang - nå er det for sent. Det sto det på regningen din..."

Og ganske riktig, på den første regningen sto det at klagefristen var 3 uker, that's it. Med veeeldig liten skrift (faktisk...).

Så den passeringa kostet meg noen hundrelapper, selv om jeg aldri hadde vært der engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen blir stjålet skal bomselskapet ha kopi av anmeldelse, ulovlige passeringer skal da bli slettet.

Selv om du var treg med å svare synes jeg bomselskapet der var litt lumpen.

Og til Pedi, det er bare til å ta kontakt med bomselskapet og forklare, så retter de det opp. Da jeg jobbet i bomringen hadde vi uendelig mange slike saker, pga vegvesenet er gniten med eieropplysninger. Man måtte gå manuelt inn i autosys og finne ut når bilen var omreg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar, satser på det går greit når eg ringer de i mårå.

Men lurer litt på om det er personen som kjører bilen, eller bilen som skal ha boten ved ulovlig passeringer.

Ved fotobokser er det jo personen som kjører som skal ha boten, ikkje bilen.

Men regning ett halvt år etter passering?!!!!

Litt treg saksgang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk regning av autopass for noen passeringer foretatt av forrige eier før jeg kjøpte bilen. ringte å klagde. fikk beskjed om at de hadde bilder fikk regningen på nytt og jeg måtte ringe på nytt.. har ikke vært borti noe mer rotete greier enn autopass/fjellinjen AS. Ingen som visste hvem jeg skulle prate med.. til slutt fikk jeg prate med ei som ordnet opp i alt med en gang.. Var så lettet at jeg nesten vurderte å spandere middag på hu. hehe..

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar, satser på det går greit når eg ringer de i mårå.

Men lurer litt på om det er personen som kjører bilen, eller personen som kjører bilen som skal ha boten ved ulovlig passeringer.

Ved fotobokser er det jo personen som kjører som skal ha boten, ikkje bilen.

Men regning ett halvt år etter passering?!!!!

Litt treg saksgang??

både fører og eier er ansvarlig, dvs om fører ikke melder seg sliter eieren litt. Er jo tross alt eieren som har lånt bilen vekk. Gjelder selvfølgelig ikke ved anmeldt tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg fekk bot oxo hehe i bergen i fjord.. kom regning på 15kr hehe:) eg betalte den eg hehe.

såg no ikkje nokon bom hehe

Automatiske bomstasjoner... ;) Slikt er det flere steder i landet, f.eks. i Tønsberg. Har man brikke (AutoPass) trekkes man fra den og får rabatt etter innbetalingssats, hvis ikke får man faktura ca. en gang i måneden på 15,-/passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eriklepe

"både fører og eier er ansvarlig, dvs om fører ikke melder seg sliter eieren litt. Er jo tross alt eieren som har lånt bilen vekk. Gjelder selvfølgelig ikke ved anmeldt tyveri."

Problemet vil jo være å prøve å huske hvem som lånte bilen for ett halvt år siden, og hvorfor skal det ta ett halvt år fra passering til regning kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner man bilen vekk til folk som ikke gidder å betale for seg er det vel strengt tatt ikke bomselskapets problem. Men, at det tar opptil et halvt år før du får regning er ikke uvanlig. Mange ganger tar det nok enda lenger tid! Her finnes det ingen tidsgrense for bomselskapet, mener jeg:)

Men dette har blitt bedre etter automatisk lesning av nummerskilt er kommet. Men det er enda noen prosentdeler automatikken ikke klarer å lese, og da vil det ta veldig lang tid før du får bot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet vil jo være å prøve å huske hvem som lånte bilen for ett halvt år siden, og hvorfor skal det ta ett halvt år fra passering til regning kommer?

Har opplevd at det har tatt lang tid med prøveskilt, men aldri med skikkelig regnr! Synes det der var utrolig tregt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...