Gå til innhold

Trenger råd ved kjøp av bil med heftelser .

Divine
 Share

Anbefalte innlegg

Hei !

Har tenkt og kjøpe meg bil nå, men ved en sjekk i brønnøysundregistret var det gjeld på bilen for 103 000kr. Selger sa at det var nedbetalt slik at det kun gjenstod 60 000 kr på bilen. Hvorfor vises ikke dette i brønnøysund registret ?

Selger mente også på at jeg kunne ta med pennger og bli med han i banken slik at jeg fikk bekreftett at gjelden ble slettet ved overtakelse av bilen. Er dette lurt og gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har tenkt og kjøpe meg bil nå, men ved en sjekk i brønnøysundregistret var det gjeld på bilen for 103 000kr. Selger sa at det var nedbetalt slik at det kun gjenstod 60 000 kr på bilen. Hvorfor vises ikke dette i brønnøysund registret ?

Selger mente også på at jeg kunne ta med pennger og bli med han i banken slik at jeg fikk bekreftett at gjelden ble slettet ved overtakelse av bilen. Er dette lurt og gjøre ?

Hei

Beløpet som vises i Brønnøysundregisteret er opprinnelig lånebeløp ved kjøp av bilen. Etter hvert som man nedbetaler lånet, vil ikke beløpet i Br.reg endre seg. Nedbetalingsprofilen har jo ikke Br.reg oversikt over, det har jo banken.

Det tryggeste er å bli med selger i banken, da er du trygg på at det ikke lengre er heftelser på bilen. Du vil da få en skriftlig bekreftelse fra selgers bank når du er der sammen med ham.

Jeg gjorde dette med ham som kjøpte min forrige bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt over her..heftelsene i brønnøysund viser lånebeløpet..står også dato ved siden av.

få banken til og ordne et skriv og før over restsummen av lånet eller bli med selger i banken.. No problemo :) Gjort det ved flere anledninger selv når jeg har kjøpt bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis banken gjør jobben sin skal de nekte å utbetale lånet ditt før de får bekreftelse fra selgers bank om at lånet er innfridd. Om de gjør det er en annen sak. De gjorde det iallfall med meg. Blitt veldig strengt etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis banken gjør jobben sin skal de nekte å utbetale lånet ditt før de får bekreftelse fra selgers bank om at lånet er innfridd. Om de gjør det er en annen sak. De gjorde det iallfall med meg. Blitt veldig strengt etter hvert

Den var jeg ikke helt med på. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert lånet har noe med bilen å gjøre.forbrukslån kanskje? Om bilen eroverfem år kan man vel ikke ta billån på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta billån på biler som er over 5 år, forskjellig praksis fra bank til bank. Men ikke stol på at banken gjør denne jobben, det er du som kjøper som blir ansvarlig og ikke banken din hvis du tar billån. Sist jeg solgte bil med lån ble det gjort på denne måten:

Jeg tok kontakt med banken og fortalte at jeg skulle selge bilen. Kjøper kontaktet bankkontakten min og selger fikk en garanti om at heftelsene ble slettet ved innbetaling av kjøpesum til min konto.

Snakk med selgers bank og de finner en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jeg ikke helt med på. ?

Det jeg mente var at din bank tar kontakt med selgers bank for å forsikre seg om at gjelden på bilen er/blir innfridd. Først da går din bank med på å utbetale lånet. Dette for å forsikre seg sånn at du ikke blir sittende med selgers gjeld. På denne måten blir pengene overført mot en garanti fra selgers bank. Om dette er en praksis overalt er jeg som sagt ikke sikker på. Syns det er topp jeg iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert lånet har noe med bilen å gjøre.forbrukslån kanskje? Om bilen eroverfem år kan man vel ikke ta billån på den.

Kommer an på bilen og verdien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er null problem å få billån selv om bilen er over 5 år. En "tommelfingerregel" de bruker er at lånet skal være nedbetalt før bilen er 10 år, så det kommer jo først og fremst an på nedbetalingstiden man velger, men i tillegg kommer det an på merket. En BMW eller Mercedes bryr de seg sjelden om alderen på. De holder en mye høyere prisklasse enn bilene "tommelfingerregelen" gjelder for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...