Gå til innhold

e30 327i turbo


Hhenrik
 Share

Anbefalte innlegg

var ute hos en kamerat her idag, han holdt på å montere turbo på en 327i. Han regna med å få ca. 60-70 hester ekstra ved 1 bars ladetrykk.

Han har fra før ca. 200 hk i bilen, så dette skal bli morro å prøve! gleder meg som et barn på julaften :lol:

Men tingen som slo meg var at silicon-slanger er DYRT! han måtte ut med ca. 130 kr for 20 cm med slange, dette var da 50 mm slanger. Men herregud for en pris, ikke rart turbokonvertering er dyrt :P

Han skal hive turboen i imorgen, å da skal bilen være klar til å kjøres, bare synd jeg er på skalldyrfestivalen til søndag...men...fy...dette må gå noe jævlig...260-270 hk, da snakker vi om forflytte masse i stor fart :wink:

Bilen er forøvrig org. shadowline med org. shadowline frontfanger(som er veldig kul), senka 60/40 og med flotte 17" felger. Se om jeg ikke får tatt noen bilder av sjønnheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vel omtrentlig så langt ifra noen turboguru som det går an å bli, men det hørest ikke helt riktig ut det der nei. Tror den motoren der får et kort liv om han skal lade 1bar uten noen komp-senking mm.. Og har han gjort det så er jo 60-70hk en veldig lav antatt økning på 1bar. Om jeg ikke husker feil, så opererer vel de fleste enkle turbokonverterte M20B25 motorer med tall på ca.250Hk på 0,5bar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole M. H. med den hvite 02 touringen har kjørt 1.5 år med turbo og 1bar+ på urørt 1.8-liters M10-motor. Ved 1.2 bar bremset han 227,5hk og 325,5Nm. Han kjører med skikkelig datasprut (Hestec), og det er visst magien bak å få det til å holde. Den bilen har gått mye på bane, så den har ikke blitt forsiktig kjørt heller.

2.7-liters M20 har nok noe høyere komp enn M10en, men 260-270hk burde jo gå greit uten å senke kompen. Burde vel holde å lade 0.3-0.4 bar for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er jo dekomprimert da, å ikke verdens største turbo som skal i, så 60-70 hk hørtes riktig ut for meg. Fyren som eide bilen før hadde vist en t3 turbo i den, å det gikk vist noe fælt. Bilen er som sagt turbokonvertert før, men turboen ble tatt ut før salg. Så tror dette skal holde godt jeg.

Bilen skal vist tåle 1.7 bar ganske greit ifølge han som har turbokonvertert den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er iallefall realistisk med tanke på effekt den mannen der... tydelig at han ikke vil skryte på seg... 60 - 70hk ekstra ved 1bar er jo absolut ikke å ta i.... Og siliconslanger er dyrt ja! Har funnet ut at det lønner seg å sjekke opp på forskjellige plasser før man skal kjøpe, jeg fant ut at samme slangen (102mm 90grader bøy) koster dobbelt så mye hos B-4-YOU i motosetning med Kollevold. Koster nesten 1100kr hor B-4-YOU og jeg betalte ca 500 hos Kollevold! :wink: Begge slangene var av merket Samco sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven... hvis det er tilfell, hadde jeg jaggu skaffet større turbo og ladet 1,5 bar. Da bør han greie rundt 400 -500 hk :wink: DET flytter seg!!![/quot

det skal vel mer til enn å bare hive på en større turbo og lade 1,5 bar for å få 400-500hk, Henning Engen har jo en m20b25 med turbo, motoren er skikkelig gjort med smidde stempler, o-ringa blokk, haltech datasprut og masse annet snacks, etter en tur i bremsebenken ble det målt 385 hk. Og dette er et skikkelig bygg! Så bare plutselig få 400-500hk tror jeg skal godt gjøres!

Sjekk ut www.bmwpower.no

En annen bekjent av meg hadde også en m30b35 som var turbokonvertert, han brukte tillegssprut og han syntes motoren gikk bra, etter en tur i benken blei denne målt til 290hk, han fikk da beskjed at hvis han kjøpte datasprut ville han nærme seg 600hk. Så jeg tror som Gunnar sier at motorstyring har ALT å si på en bil med ettermontert turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.7-liters M20 har nok noe høyere komp enn M10en..

Nå bør det jo nevnes i denne sammenheng at 2.7en er jo levert med 3 forskjellige stemplel-utgaver (minst :wink: ), og at det er 2 forskjellige kompresjonsutgaver ute å går der.

Dette sees lett ved å ta en kikk på stempletoppen, den ene er konveks og den andre er konkav. Enkelt og greit..

Angående Henning Engen (som noen andre nevnte her) så hadde vel han ikke verdens største turbo heller? Var det ikke en T60 han hadde under 385hk-målinga? Han kunne jo økt turbostørrelse og effekt også. Men såvidt jeg vet så bygger han jo om igjen, med ny motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med Datasprut trenger man ikke gjøre noe mer med motoren for å øke trykket? Som på kompressoren min?

Hvor mye koster datasprut egentlig? Ja, vet det er dyrt. :)

At man IKKE trenger å gjøre noe med motoren kan vel tolkes på mange sett, men at datasprutet kan effektivisere motoren - JA!

Datasprut kan vel ligge fra 5000 til 30000 alt inkludert... (Mapp etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...