Gå til innhold

kompressor


Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på en liten ting jeg har en 320 e36 og lurer på og sette inn kompressor... noen formeninger om girkasse og resten vil holde?

Har sett litt på et kit der du får ca 100 hester ekstra...

hva mener dere er den gyldene heste antall på en orginal 320 før det beynner og rykke ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er et firma utenfor drammen som (ja faktisk) de fleste profesjonelle svsnsker bruker, leste om de i et svensk bilblad. Jeg sjekket med de om Kompressor/turbo påp 320. De sa du kunne sette på 0.5 bars kompressor uten å bytte noen foringer/pakninger og den skulle da yte 231hk. Men de skulle jo ha nesten 50.000 bols for kittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er ikke noe særlig å sette på en motor som har rullet ett stykke. Vet ikke hvor mye det er snakk om da, men 150000 -> kanskje.. Ble visst for stor belastning på motor. Og maks trykk på original motor er 0,5bar ja. Heter det ikke at man dobler effekten på motor ved 1,0bars trykk. Så en 320 med 150 vil vel da ende opp på rundt 225hk med original motor og 0,5bar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er ikke noe særlig å sette på en motor som har rullet ett stykke. Vet ikke hvor mye det er snakk om da, men 150000 -> kanskje.. Ble visst for stor belastning på motor. Og maks trykk på original motor er 0,5bar ja. Heter det ikke at man dobler effekten på motor ved 1,0bars trykk. Så en 320 med 150 vil vel da ende opp på rundt 225hk med original motor og 0,5bar..

Hmmm... Jeg tror at jeg kan diskutere dette en stund, for det er sikkert ikke mange som er enig med det jeg sier her:

Såååå veldig stor forskjell om motor er kjørt 100 eller 200 tusen er det ikke sånn kompresjonsmessig på en BMW. Minuset ligger oftest i toppakning ved høy kilometerstand. Nevnte i en annen tråd her at havari sannsynligvis i 99% av tilfellene skyldes sjåfør og ikke motor.

Og maks trykk 0,5 bar?? Er ikke bare til å justere wastegate når en har kompressor, her må det byttes reimhjul. Og BTW... Orginalt reimhjul til sentrifugalkompressoren fra ESS ligger på/gir ca 0,8 bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det ikke at man dobler effekten på motor ved 1,0bars trykk.

Dobler effekten? Var ikke det rent mye da..

Hvis jeg har en motor på 200 hk, å setter i normal turbo/kompressor så skal jeg forvente 400 hk? Tvilsom den der..

Jo er så da.. Hør med ESS. Jeg gjør nå det på bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er ikke noe særlig å sette på en motor som har rullet ett stykke. Vet ikke hvor mye det er snakk om da, men 150000 -> kanskje.. Ble visst for stor belastning på motor. Og maks trykk på original motor er 0,5bar ja. Heter det ikke at man dobler effekten på motor ved 1,0bars trykk. Så en 320 med 150 vil vel da ende opp på rundt 225hk med original motor og 0,5bar..

Hmmm... Jeg tror at jeg kan diskutere dette en stund, for det er sikkert ikke mange som er enig med det jeg sier her:

Såååå veldig stor forskjell om motor er kjørt 100 eller 200 tusen er det ikke sånn kompresjonsmessig på en BMW. Minuset ligger oftest i toppakning ved høy kilometerstand. Nevnte i en annen tråd her at havari sannsynligvis i 99% av tilfellene skyldes sjåfør og ikke motor.

Og maks trykk 0,5 bar?? Er ikke bare til å justere wastegate når en har kompressor, her må det byttes reimhjul. Og BTW... Orginalt reimhjul til sentrifugalkompressoren fra ESS ligger på/gir ca 0,8 bar.

Det var da rart. Jeg har blitt anbefalt å ikke montere på motor som har gått langt. Og har man en kompressor (eller bil som går gått) har man lett for å trykke til litt ekstra uansett.. Da blir det nok litt mer turtall på motoren veldig ofte. Men som du sier, er vel ofte toppakningen som sliter litt da.

ESS sa jeg hadde 0,5bar og skulle ikke kjøre på mer enn det før jeg fikk intercooler. Da kunne jeg kjøre på 0,8. Men kan kanskje være forskjellig fra motor til motor? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da rart. Jeg har blitt anbefalt å ikke montere på motor som har gått langt. Og har man en kompressor (eller bil som går gått) har man lett for å trykke til litt ekstra uansett.. Da blir det nok litt mer turtall på motoren veldig ofte. Men som du sier, er vel ofte toppakningen som sliter litt da.

ESS sa jeg hadde 0,5bar og skulle ikke kjøre på mer enn det før jeg fikk intercooler. Da kunne jeg kjøre på 0,8. Men kan kanskje være forskjellig fra motor til motor? Ikke vet jeg.

Selvsagt så anbefale de det. Men det er forskjell på teori og praxis !! Eg har åpnet rimelig bra mange BMW motorer de siste årene, og slitasje-kant i sylindre er jo et rimelig ukjent begrep. Honerillene er fortsatt synlige, men åpne du en Ford eller Opel motor så er jo slitekant et faktum ganske ofte...

Bare for å gi en liten pekepinn om hvor poenget mitt leder hen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da rart. Jeg har blitt anbefalt å ikke montere på motor som har gått langt. Og har man en kompressor (eller bil som går gått) har man lett for å trykke til litt ekstra uansett.. Da blir det nok litt mer turtall på motoren veldig ofte. Men som du sier, er vel ofte toppakningen som sliter litt da.

ESS sa jeg hadde 0,5bar og skulle ikke kjøre på mer enn det før jeg fikk intercooler. Da kunne jeg kjøre på 0,8. Men kan kanskje være forskjellig fra motor til motor? Ikke vet jeg.

Selvsagt så anbefale de det. Men det er forskjell på teori og praxis !! Eg har åpnet rimelig bra mange BMW motorer de siste årene, og slitasje-kant i sylindre er jo et rimelig ukjent begrep. Honerillene er fortsatt synlige, men åpne du en Ford eller Opel motor så er jo slitekant et faktum ganske ofte.. Bare for å gi en liten pekepinn om hvor poenget mitt leder hen.....

Skjønner.. Men Opel og Ford?? Sa ikke det seg selv? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.. Men Opel og Ford?? Sa ikke det seg selv? :D

joda, men var vel egentlig et forsøk på et seriøst innlegg (for en gangs skyld ?? :wink: )

Står fortsatt ved det jeg skrev i mitt første innlegg her....

Og for å svare deg på ett av dine andre innlegg: ja, det børe kjøres med forskjellig overtrykk på forskjellige motorer. Det er vel et stikkord ute å går her: forskjellig kompresjon ?? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det ikke at man dobler effekten på motor ved 1,0bars trykk.

Dobler effekten? Var ikke det rent mye da..

Hvis jeg har en motor på 200 hk, å setter i normal turbo/kompressor så skal jeg forvente 400 hk? Tvilsom den der..

Jo er så da.. Hør med ESS. Jeg gjør nå det på bilen min.

Du dobler jo ikke på din, men du har muligens "bare" 0.8bar

Org 328

193hk/280nm dobbelte blir

386hk/560nm

din 328

300hk/375nm

er et stykke igjen til dobling, og om du har 0.8 bar, vil du da få 86hk xtra med 0.2 bar xtra? tror ikke det.

Personlig kjøper jeg heller ny bil enn å sette på turbo eller kompressor fordi det er så fordømt dyrt, når jeg sjekket hva det ville koste og få noen særlig effektøkning på 320en solgte jeg den og kjøpte en 3 år nyere 328 i stedet for å bruke 50k på å få noe guffe i 320'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...