Gå til innhold

Motor (M50B25) til 325i E36 (1992) ø.k. / Passer M52?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må til for at denne skal passe i min bil? Altså, må jeg bytte noe annet enn motoren?

edit: Så at den koster 11.000,- DKR + mva, altså 13.750,- DKR. VELDIG interessant.

Står også "Starter + svinghjul + kobling er ikke med selv om den er på billedet.", trenger jeg dette?

Skrevet
Jeg vet ikkje om dette er dyrt eller billig men Koed.dk har hvertfall en 328i motor som de skal ha 13 310,- DKK for + 25% mva.

+ frakt + moms på frakt + fortollingsgebyr....

Skrevet
Hva må til for at denne skal passe i min bil? Altså, må jeg bytte noe annet enn motoren?

edit: Så at den koster 11.000,- DKR + mva, altså 13.750,- DKR. VELDIG interessant.

Står også "Starter + svinghjul + kobling er ikke med selv om den er på billedet.", trenger jeg dette?

Du trenger ikke by bygge om noe som helst. Svinghjul, starter etc... bruker du fra din gamle motor. passer rett over.

Viktigst av alt:

Bytt til innsuget fra 325i motoren !!!! Dette kan gi deg så mye som (minst) 20 hester ekstra...

Skrevet
Subtotal 11.000,00 DKK

Forsendelsesomkostninger (132,00 kg) 2.310,00 DKK

Total 13.310,00 DKK + 25% mva.

Hvor stort er fortollingsgebyret?

Fortollingsgebyr vanlig, er 150 kr + mva.

Men du burde gjerne ha et utførselspapir, slik at du får den danske momsen igjen. Utførselspapir fra Danmark kjenner jeg ikke pris på, men koster 25 euro i Tyskland.

Skrevet

Dette høres jo litt fint ut da. Litt dyrt, men men. Blir vel litt sprekere da, uten å øke HK (noe som gjør den helt lovlig).

Altså, det er bare plug&play, INGENTING annet enn selve motoren som må byttes. Verksted som kommer til å gjøre det, så da går det jo på timesbetaling ;)

Prisene som står oppgitt, får vel ikke igjen den danske momsen fra det vel?

Skrevet

Prisene som står oppgitt på koed er uten moms (hverken den danske eller norske), så det er bare å legge til frakt, regne om til norske kroner, mva og fortolling (72 for bestillinger under 1000 kr og 155 for bestillinger over). Så skulle vel bli ca 18 500 ferdig levert :)

Skrevet
Jeg vet ikkje om dette er dyrt eller billig men Koed.dk har hvertfall en 328i motor som de skal ha 13 310,- DKK for + 25% mva.

+ frakt + moms på frakt + fortollingsgebyr....

Glemte å skrive d men de 13 310 DKK var me frakt så kommer jo momsen utenom pluss et lite fortollingsgebyr på 155kr..

Skrevet

Har mailet noe med Henrik fra Koed. I utgangspunktet koster KUN 328 motoren 11 500 DKR + mva. Her er et utdrag:

Hej

Den har kørt 184.000

Og passer lige i din bil.

Hvis jeg skal pakke et sæt med EWS, Motorstyreboks, Luftmassemåler med

vidre.

Dvs. Alt hvad der skal bruges til montering i en 325i vil kitter koste

15.000,- netto excl. Moms

Jeg har jo alt dette fra før til motoren min, M50B25 (som virker). Trenger

jeg dette i tillegg? Hvordan er det med frakt?

325i motorstyring er ikke godt til en 328i

Fragten koster 1200,-

Der må laves lidt ledningsarbejde

Ca 2 timer

Ellers er det plug & play

Denne motor er fin og testet.

Hvis du vil bestille vil jeg sende alle deleme fra en anden bil

Så er jeg fri for at sytkke noget sammen.

Km. 136.000

Kit 15.000,-

Fragt 1200,-

Excl. Dansk moms

+ Norsk moms

"fri for at sytkke noget sammen", hva skal det bety på norsk?

Kom også inn på å kjøre ned til Danmark for å få den montert av dem.

Montering vi koste ca 6000,- + moms

Jeg synes nå totalen begynner å bli litt høy.

En fin 325i motor (excl. Boks mm som 328i på det første billede)

Koster ca 8000,-

Netto excl. Moms

Som dere ser her, sier Koed.dk at jeg må bytte en del ting i tillegg. Kan dere bekrefte eller avkrefte dette? Og at ledningsnettet (?) må pusles litt med...

Skrevet

Girkassen som sitter i 328 er den samme som sitter i 3.0 M3 motoren, så du bør sjekke at den du har passer over, med mindre den følger med på 2.8 liters motoren. Clutch til 328 er også samme som til 3.0.

Skrevet
du bør sjekke at den du har passer over, med mindre den følger med på 2.8 liters motoren.

Girkassen passer rett over - ingen problem.

Girkassen som sitter i 328 er den samme som sitter i 3.0 M3 motoren

Det er ikke helt riktig... den ene kassen som står i 328en heter noe slik som S5D 320Z - HDU, denne kassen ble aldri levert i noen M3 - men ble levert i Z3 M Roadster 3.2 liter (så det er jo på en M-motor om ikke annet). Den andre manuellkassen som ble levert 328en heter S5D 320Z HMW - den ble levert til M3 3.2 liter.

Skrevet

Rage-A har rett i at samme girkasse ble brukt på 328i og M3 3,0. Den ble ikke brukt på 3,2 literen tror jeg fordi den hadde vel en 6 trinns kasse.

Men de brukte aldri samme clutch. 323 og 328 brukte samme clutch.

Det burde går fint med hjernen fra 325i (hvis har Vanos) men det krever en mapping av bilen din for at den skal bli optimal, men den bør mappes uansett også, spesielt hvis du setter på M50B25 innsug.

EWS er ett antityveri system som kom på BMW i 1995 som gjør bilen komplett umulig å stjele uten å taue den bort eller bytte alt av motorstyring.

Skrevet
Rage-A har rett i at samme girkasse ble brukt på 328i og M3 3,0. Den ble ikke brukt på 3,2 literen tror jeg fordi den hadde vel en 6 trinns kasse.

Ehh... må være den første til å innrømme at jeg tenkte litt feil der ja.

For det første så ble M3 3.2 kun levert med 6-trinns ja.

HMU kassen ble levert til 328 OG Z3 M 3.2

HMW kassen ble levert til 328, M3 3.0 og Z3 M 3.2

Var ikke helt våken tydeligvis da jeg la inn det innlegget der. Sorry. :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...