Gå til innhold

spørsmål om utveksling og sperre (E30 M3)


R Andersen
 Share

Anbefalte innlegg

er det noen som kan forklare meg/lære meg litt om utveksling?

hva betyr f.eks 1:2,93 og 1:3,15. hva er forskjell?

hva er orginal utveksling på en E30 M3?

skal etterhvert oppgradere min M3, og lurer på 75% sperre.

hvem selger/skaffer det?

er det noen BMW-modeller som har dette standard som passer M3? (alpina, hartge etc.)

all info tas imot med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utveksling:

Tallet 1:2,93 betyr at mellomakselen må dreie 2,93 omdreininger for å få drivakslene til å gå 1 omdreining.

Det betyr f.eks. at 1:2,93 er en større (eller lengre) utveksling enn 1:3,15.

Så vidt jeg har forstått er det ikke vanlig med noe annet enn 25% bremsing på BMW differ, men det er sikkert ikke umulig å finne noen som kan levere 75%. Selv ville jeg ikke hatt 75% brems med mindre jeg skulle bruke bilen utelukkende offroad. På asfalt vil en så sterk bremsefaktor nesten helt sikkert gjøre bilen understyrt.

Litt lektyre til deg:

http://home.netpower.no/pberg/lsd.html

http://auto.howstuffworks.com/differential.htm

http://auto.howstuffworks.com/differential11.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for bra svar, gaute!

jeg skal hovedsakelig bruke min M3 på bane etterhvert, og mener å ha lest ett eller annet sted att 75% sperre var å anbefale, men mulig jeg husker feil eller forstod det feil.

kan du eller noen annen forklare litt om forskjell og for/bakdeler med 25%, 50% og 75% sperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer når vi svinger (noe vi gjør mye på bane) er at innerhjulet har litt kortere vei rundt svingen enn ytterhjulet. Hvis vi da tenker oss at vi har helt stiv bakaksel (100% sperre) vil innerhjulet spinne, og stjele kraft fra ytterhjulet (som nå burde jobbe med sideveis grep). Samtidig vil hele bakakselen da også jobbe for at bilen skal gå rett frem, og det forårsaker understyring (bilen går rett frem i stedet for å svinge). Man kan selvfølgelig korrigere understyringen ved å fremprovosere overstyring (sladd), men da mister man mye fart, og man vil bli forbikjørt - og det vil vi IKKE ;-)

Men nå skrev jeg 100% sperre forklaring. Det var for å sette det hele på spissen. Det mest optimale er jo at hjulene får bra med krefter hele tiden, men vi må selvfølgelig beholde differensialens virkning også (evnen til å la hjulene holde forskjellig hastighet). Poenget blir mer at jo mer sperrevirkning man har, jo mindre forskjell tillater differensialen i hastighet mellom hjulene. Personlig synes jeg 25% er perfekt, siden det også tillater meg å kjøre på normale veier uten at det oppstår noe særlig dramatikk, samtidig som jeg har den hjelpen jeg trenger i krappe svinger på banen. På glatt underlag er det mer enn nok til at man sladder utrolig lett, og fremkommeligheten på snø er veldig bra. BMW's diffbrems fungerer også slik at den sperrer mer, hvis det er mer grep. D.v.s. at den holder bilen veldig stabil når det er bra grep. Svakheten til denne formen for konstruksjon er egentlig på løst underlag, siden den vil sperre nokså lite dersom det er veldig lite grep. Derfor er det ikke uvanlig å skifte til diff med høyere sperrefaktor for de som kjører f.eks. grusrally. Men de jeg har snakket med som driver med dette har som regel 40% sperre som de bruker på grus og snø, og så bruker gjerne den orginale diffen på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...