Diesel power Skrevet August 16, 2005 Share Skrevet August 16, 2005 Håper bare det er så enkelt, men jeg har alltid brukt olje fra GS fram til siste oljeskift. Da benyttet jeg en olje, anbefalt av ett lokalt veksted her hjemme. Kan ikke disse benevningene, men tror GS selger meg helsyntetisk olje (den dyre?). Lokalt verksted anbefalte halvsyntetisk, da den var mye rimligere og minst like bra. Så til problemet, bilen bruker nå MYE mere olje(Kanskje 1-1 1/2liter på 250-300mil) og den svartryker heletiden ved pådrag. Ikke som tidligere. Da røk den kun den typiske slitt diesel "soppen" akkurat da jeg trådde med pedalen. Er halvsyntetisk en mye tynnere olje? Og kan dette være årsaken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 17, 2005 Share Skrevet August 17, 2005 Kommer helt an på viskositeten på olja.. Må si jeg har motsatt erfaring på bilene jeg har testet på. Alle har brukt mindre med delsyntetisk enn helsyntetisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwdude_1 Skrevet August 17, 2005 Share Skrevet August 17, 2005 Samme erfaring som med Gunnar der... Min har brukt ca 1 liter på ett oljeskift (10000km) Normalt sier de... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 18, 2005 Share Skrevet August 18, 2005 Har erfaring at dyr helsyntetisk er mye bedre,etter 1500 mil så oljen fet og fin ut når jeg tappet den ut, på forrige oljeskift brukte jeg halvsyntetisk den var tynn som vann og svart etter 1500 mil så aldri mer halvsyntetisk på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet August 18, 2005 Share Skrevet August 18, 2005 Håper bare det er så enkelt, men jeg har alltid brukt olje fra GS fram til siste oljeskift. Da benyttet jeg en olje, anbefalt av ett lokalt veksted her hjemme. Kan ikke disse benevningene, men tror GS selger meg helsyntetisk olje (den dyre?). Lokalt verksted anbefalte halvsyntetisk, da den var mye rimligere og minst like bra.Så til problemet, bilen bruker nå MYE mere olje(Kanskje 1-1 1/2liter på 250-300mil) og den svartryker heletiden ved pådrag. Ikke som tidligere. Da røk den kun den typiske slitt diesel "soppen" akkurat da jeg trådde med pedalen. Er halvsyntetisk en mye tynnere olje? Og kan dette være årsaken? Som regel er det best å bruke samme olje hele tiden. Har opplevd flere ganger at skifte av oljetype/viskositet har medført høyt forbruk. Og på din motor ville jeg absolut ha brukt helsyntetisk. Skjønner ikke helt at et verksted anbefaler delsyntetisk på en Tds, men det er vel like mange meninger ute og går om olje som det er om hvilken bil som er best, så det er ikke så enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå