Gå til innhold

Chipping av 525dA


Kilroy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tidligere hatt en 523iA-98. Jeg har nå vært innom VW en tur men sysler med tanken på kjøpe BMW igjen. Jeg vurderer en 525tdA 2000- 2002 mod. Jeg har lest litt på forumet etter erfaringer og innspill ang chiptuning og fant et innlegg av "525DA" der han var veldig positiv mens noen av de andre var skeptiske med hensyn på havari. Er det noen som har synspunkter eller erfaringer med denne type motor? Er det noen fordeler ulemper med chipping av automat kontra manuell?

Takknemlig for alle innspill. :P

Mvh. Kilroy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlige erfaringer med dette på Bmw, men har faktisk ikke hørt om noen som har havarert på grunn av dette, så jeg kan ikke skjønne at dette er noe utbredt problem.

Husker du foresten om det var noen av de som var skeptiske, med tanke på havari, som hadde eksempler å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noen bekymringer på å chippe hvis jeg

skulle ha kjøpt en bil som du tenker på.

Vet mange andre gammlere biler sa noen verkstedmestere

at elektronikken i de eldre bilen var dårlig å kunne få

problemer(har litt erfaring der)mens de nyere biler(2000- oppover)

var dette forbedret og skulle ikke være noen å få trøbbel med.

Forsto det slikt at det fungerte like godt på man.gir og aut.gir.

En kompis av meg chippa 2003mod Vw Passat 1,9tdi og han hadde

hørt med forhandler og de var ikke skeptisk på det å

service/garanti gjaldt akkurat det samme som om bilen var

orginal fordi den tålte det med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en Volvo/Renult forhandler som chipper bilene hvis ønskelig

før salg....Er det lov?

Toyota gjør også det.

Er jo ingen som kan si noe på det før bilen registreres. Så da er det jo opp til eier/kjøper å gå god for at bilen registreres med korrekte opplysninger..

Den norske stat ber om dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har ingen personlige erfaringer med dette på Bmw, men har faktisk ikke hørt om noen som har havarert på grunn av dette, så jeg kan ikke skjønne at dette er noe utbredt problem.

Husker du foresten om det var noen av de som var skeptiske, med tanke på havari, som hadde eksempler å komme med?"

Her er noen av innvendingene hentet fra en tråd startet av "525DA" søn 12. juni 2005, 19:03

"Har faktisk blitt frarådet og gjøre dette med bilen siden det ofte før eller senere går åt skogen. Er lite sugen på et motorras på den motoren siden jeg ser for meg at det kan bli meget dyrt."

_________________

Keep it simple

"gjort noe for å få vekk varmen fra en slik effektøkning da? går fort "ad undas" uten..."

_________________

Stian

"Flere bruktbilselgere her i Danmark (inkl. BMW Danmark v/Terminalen) poengterer at biler de har kjennskap til som er chippet (inkl. powerbox) ikke på noen måte er aktuelle å forhandle eller bytte gjennom deres bilforretning. Den direkte årsaken er naturligvis at bruktbilselgere må følge den lovbestemte garantitiden på 2 år her i Danmark, men en annen viktig årsak er at man ikke har en brukbar oversikt over helt konkret hva en givet chip gjør med en motor...spesielt en turbodiesel. "Chipmarkedet" preges generelt av lykkejegere, heksedoktorer og selvutnevnte spesialister...inkl. en manglende eller mangelfull dokumentasjon når chippen selges. Det er derfor egentlig ikke så merkelig at de ikke vil handle med en chippet bil, men deres problem er vel egentlig å evt. oppdage at en bil er chippet."

_________________

Das prinzip Freude. Der BMW E46 3er.

De er øyensynlig skeptiske uten at de har noe særlig konkret.

Kilroy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser faktisk ut til at ikke noen her har personlig erfaringer med havari, eller konkret kan peke til en slik sak.

Med tanke på det antallet med powerboxer og trimchip som har blitt solgt i løpet av en del år, så synes jeg det virker ganske så beroligende.

Er faktisk mer redd for havari som kommer på grunn av reg.reim, ikke på grunn av chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du er bekymret for havari har jeg følgende utfordring til deg Kilroy.

Finn ut maks dreiemoment girkassen din er konstruert for, samenlign det med dreiemonentet motoren din gir før og etter chipping.

Dreiemonentet på en 530d er 390nm før chipping og 480 nm etter. Jeg har hørt at steptronicgirkassen ikke er konstruert for mer en 380nm.

Har også hørt at det er relativt vanlig med girkasse havari.

Hadde vært artig å visst om det er noe i dette, for det er mange som har hørt noe men få som kan slenge fakta i bordet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...