Gå til innhold

Bolter på alu-felg

Hhenrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal montere alu. felger på bilen, men har bare de gamle boltene som følgte med vinterdekka(stålfelgene), så sa en kamerat at jeg burde bytte bolter, for jeg ville ødelegge hullene eller noe hvis jeg brukte de gamle boltene, kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjellig kon altså ringen på bolten som ligger ann mot felgen på stål og alufelger. + at boltene for alufelger er litt lengre. stål reagerer også mot aluminium og får det til å korrigere...

En annen ting du bør huske er at hvis du setter på alubolter så vil disse være for lange for stålfelger. Så hvis du noen gang skulle få bruk for reservehjulet som sikkert er stålfelg så kan det være lurt å ha 4 stålbolter liggende i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium korroderer ikke av stål.

Kobber derimot er ikke bra for aluminium...

Hadde bilen hatt bolter laget av aluminium ville i hvertfall ikke jeg kjørt den bilen. De ville sannsynligvis røket tvers av.

Hvor i alle verden får folk alt det rare de sier i fra?

Og hvor får du alt du sier fra? :)

Kan du begrunne påstandene dine i forhold til stål og kobber mot aluminium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fleire og fleire bilmerker no er det same boltar på orginal stålfelg og orginal alu felg...eks mange VW/Audi/BMW......så det er ikkje slik at ein alltid må tulle rundt med 40 boltar for å skifte frå vinter til sommer.....

PS pass på å få sjekka dette før du prøver....det er ikkje på alle modellar dette er tilfelle.....og då kan 1001 vere ute.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...