Gå til innhold

Problemer med høyt oljeforbruk og blårøyk


eee
 Share

Anbefalte innlegg

Har en Alpina B10 BiTurbo som har begynt å bruke en del olje, ca 1liter/500km. Det er mye blårøyk ved nedbremsing på gir (ventiltettninger), men også blårøyk ved gasspådrag (stempelringer). Dessuten ryker det ved tomgang, uansett om motor er kald eller varm. Har begynt spekulere om turboene kan være ødelagt. Kan det stemme med symptomene? Bruker Valvoline Maxlife 10-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboene mine ble byttet i fjor, da den ene var helt ferdig, og den andre var sikkert 99% done også. Samme symptomer som deg, bare at det kom ikke blårøk på kald motor. Kjørte Castrol TWS i forifjor og skiftet da til MaxLife da det begynte å ryke blått. Klarte å pine et år til ut av turboene med MaxLife-olja. Men etter en runde på Nordschleife sa den ene takk for laget. Kjørte hjem til Norge og skiftet turboer - de var faktisk dyrere i Tyskland.

Har i ettertid satt på dumpventil for å forlenge levetiden på turboene. Historikken sier turboskifte cA. hver 50.000 km. Det har jeg IKKE lyst på. :)

Ta av slangene som kommer fra filterboksen og prøv å dra turbinakslingene ut og inn. Det skal være 0 slakke den veien. På mine var det minst 3mm slakke.

Kanskje kan duogså se tegn til brent olje på utsiden av eksosturbinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du (Trotto) har vel kanskje byttet til større turboer siden T25 er gått ut av produksjon. Tipper du har T28, er litt nysgjerrig hvordan det fungerer. Vanskelig å montere? Bånndraget? Hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du (Trotto) har vel kanskje byttet til større turboer siden T25 er gått ut av produksjon. Tipper du har T28, er litt nysgjerrig hvordan det fungerer. Vanskelig å montere? Bånndraget? Hva koster det?

Schwitzer S1BG, billig, ca. 8000,- pr. stk. (Norsk Turboservice) Den er bolt-on på manifold og eksosrør. Returoljesystemet må ombygges. Det originale wastegatehullet var for lite, det dumpet ikke alt overtrykket, så det ble frest opp. Det viste seg at det ble frest litt for lite, så den lader desverre litt mer enn originalt, ca. 0,2 bar. Hehe, flott bieffekt. De gamle skal bli bokstøtter på "gutterommet" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontaktet Norsk Turboservice og GIK. En overhaling vil komme på 3-4000 pr turbo. GIK nevnte at blårøyk også kan skyldes at returoljen ikke kommer ut av turboene på eldre biler. Tette returslanger i motoren, veivhusventilasjon osv. Kanskje jeg burde sjekke dette først?? Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontaktet Norsk Turboservice og GIK. En overhaling vil komme på 3-4000 pr turbo. GIK nevnte at blårøyk også kan skyldes at returoljen ikke kommer ut av turboene på eldre biler. Tette returslanger i motoren, veivhusventilasjon osv. Kanskje jeg burde sjekke dette først?? Noen som har erfaringer?

GIK har nok mer erfaringer enn oss her inne, så det kan være en god start. Min hadde stort sett kun blårøk på motorbrems, men innimellom så kom et poff ved gasspådrag også. Oljereturen er jo like viktig som tilførselen. 3-4000 pr. turbo er billig! Hvor langt har motoren gått (siden forrige turboskift)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt motoren 10.000km siden jeg kjøpte bilen for et år siden. Vet ikke hvor langt turboene har gått, men tipper at de i hvert fall ikke var helt nye. Da jeg kjøpte bilen var det allerede noe blårøyk, men det har gradvis blitt verre. Stemmer det at dumpventil kan forlenge levetiden?

Blårøyk er det eneste feilsymptom på turboene som jeg kan merke. Bilen er like sprek og ladetrykket er uforandret. Kan ikke være mye problem å overhale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kompresjonstest. Er den god og jevn, er motoren tett hvertfall.

Tenk deg det trykket som bygger seg opp etter innsugsturbinen når du stenger gasspjeldet. Det trykket må til slutt ut et sted. Turboen snurrer med 80.000 rpm+ og trykket bygger seg opp i løpet av tidelssekunder, og slår tilbake i turboen. Trykksjokket bremser turbinen unormalt fort og påkjenningen på lagrene blir "feil" vei. Dette skjer under hver giring, så man kan jo tenke seg hvor mange ganger den blir mishandlet før den gir opp.

Fatter ikke at Alpina her utelattt å montere dump på bilen. Med det motorvolumet burde det vært 2 stk. Har en closed loop montert nå. Noen som har hatt erfaringer med open dump, ingen problemer med blandingsforhold rett etter girshift? (For dere med original motorstyring) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...