Gå til innhold

Problem med understell

Diezelpower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Alle!

Jeg har ett lite problem.... Det virker som om dekkene tar borti chassiset når jeg svinger og har litt last i bilen. Tror at det kan være at dempere pluss fjærer begynner å bli litt slitne... Vet ikke når de ble byttet eller om de i hele tatt har blitt byttet. Jeg ble fortalt av han som solgte meg bilen at jeg hadde M-understell. Jeg ringte til Jæger i Bergen, og de sa at ut ifra rammenummer kunne de ikke se at jeg hadde noe annet enn originalunderstell. Jeg har en 2001 mod 525D, og svigers har en 2000 mod 520. Bilen min er lavere enn hans og mye stivere, så jeg konkluderer med at jeg har sportsunderstell, evt. ettermontert M-understell. Dersom det skulle vise seg at det er demperene og fjørene, så lurer jeg.... Skal jeg bytte fra M-tech (som jeg tror det er) til evt. Koni eller Bilstein eller.... ett eller annet? Eller skal jeg holde meg til M-tech? Jeg hadde gule hardhetsjusterbare Koni før på 328'en min og de var jeg meget godt fornøyd med. Siste tema her er: Er felgene rett og slett for breie?? Jeg har 275x30x19 bak og 245x35x19 foran..... Tar de borti for de er for store?? Tror egentlig ikke det... Håper det bare er dempere og fjører. Tips mottas met takk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en drøy størrelse ja. Og det er fjærene som bestemmer høyden, ikke demperne.

Er jo ikke annet å gjøre enn å se hvor det tar uti, og se om du kan gjøre noe med det. Enten valse eller på med spacere eller lignende. Evt. rett og slett bytte dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kjære Gunnar.....

Dekkene koster 4000,- stk, så skifte dekk er HELT uaktuelt.

Dersom demperene synker, blir det større belastning på fjærene....

Så den kjøper jeg ikke helt 100%.

Noen mener jeg skal gå for Bilstein, men totalt kit koster 10k sa AST.

Pluss montering.... Og da sier jeg bare: Mmjjjjaaaaaaaaa.......!

Ryktene sier at for å skifte bakdempere må baksete ut.... Kan ikke si at jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kjære Gunnar.....

Dekkene koster 4000,- stk, så skifte dekk er HELT uaktuelt.

Du kan jo ikke forvente at en familiebil er bygget for slike dekkdimensjoner, men heis den litt opp igjen eller sleng på litt smalere dekk foran, så går det sikkert fint. Dekk i den størrelsen får du fint til litt over 2000,- i kvalitetsmerker som Bridgestone, Michelin og Continental.

Dersom demperene synker, blir det større belastning på fjærene....

Så den kjøper jeg ikke helt 100%.

Vel, du merker jo om demperne er utslitt eller ikke. Er de ikke utslitt har de jo bare "satt" seg, og du kan ikke bytte dempere etter noen få mil hver gang, så fort de setter seg.

Noen mener jeg skal gå for Bilstein, men totalt kit koster 10k sa AST.

Pluss montering.... Og da sier jeg bare: Mmjjjjaaaaaaaaa.......!

Auto-Trio pleier å ligge på ca. 8k på komplett Bilstein.

Ryktene sier at for å skifte bakdempere må baksete ut.... Kan ikke si at jeg gleder meg!

Du har større utfordringer foran deg når du skal bytte dempere enn å få ut baksetet... :)

Uansett, det første innlegget mitt står fortsatt, du må finne ut HVOR det tar uti før det er vits å begynne å surre med alt dette her. For alt vi vet kan det jo være innpresset er for høyt, slik at en liten spacer løser det. Men du virker ikke å være særlig interessert i tips, så jeg forstår ikke hvorfor du spør på et forum i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kontrolere foringer i bakstillinga. Dunkelyder pleier ikke å komme fra dempere om de ikke er løse eller totalt utslitt. Om du ikke har bestemt deg for at det skal være dempere og fjører som er årsaken til at det VIRKER som det tar borti. Du kan skru hjula av og kontrolere om de har borti. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at det er noe som tar borti når jeg svinger på ujevn vei i ca 80 km/t. Dette er når bilen krenger, så jeg antar at det er noe med opphenget eller at dekket tar borti enten på inner eller ytterside. Kan ikke se på dekket at det har tatt borti, har sjekket under bilen etter skader, og det eksisterer ikke.....

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...