Gå til innhold

Montering/demontering av M50B25 i E36 ('92 325i)


Desloch
 Share

Anbefalte innlegg

Motoren min skal byttes. Holder på å avtale med en her på forumet at han kan montere ny motor for meg, mot at han får min gamle (samme type).

Men som han sier, det er veldig trangt i motorrommet mitt. Så, for å gjøre et lite forarbeid til han kommer, hva pleier man da å fjerne for at jobben skal bli enklest mulig? Hva slags rekkefølge? Pleier man f.eks demontere hele fronten (ta ut radiator, ta vekk frontfanger (?), etc). Girkassa må óg kanskje demonteres, men det tror jeg ikke at jeg begir meg ut på med det første. Hadde vært veldig fint om noen kom med innspill om montering (rekkefølge, hvordan, etc). Jeg har aldri gjort noe lignende, men er sikker på at hvis jeg bruker mange nok timer, skal jeg nok klare å få gjort et lite forarbeid i hvert fall! (kanskje ikke uten deres hjelp).

På forhånd, takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits i å hive av verken front eller panser. Ta heller å ta panseret HELT opp, til trinn 2. Da kommer det ganske mye lengre opp en vanlig.

For de som ikke vet hvordan dette gjøres, pay attention: ( :wink: )

Venstre feste til panserstøtdemper - der er det er skrue med 10mm hode som låser av hengsla der. Er vel 3 skruer, det er den i midten... Skru den ut, og vips! der kommer panseret enda mer opp!

Radiator må ut. Det er første skritt, resten er en vurderingssak for den som skrur - da det er forskjellige meninger om hva "trangt" motorrom er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått til anskaffelse av ny motor da? Hva betalte du isåfall for en? Hvorfor kjøpte du ikke en M52B28 når du først kjøpte?

Skulle kjøpe en, men ble solgt rett før jeg jeg skulle til å betale. Surt.. Men de finner ny til meg nå. Den kosta 11 500 kr inkl frakt og mva.

En M50B28 trenger litt mer ekstra deler, så den havner på 20 500 kr inkl mva. og frakt og alt utstyret jeg trenger. Uten kasse, men kan sikkert bruke den gamle? Det er litt mer penger, så tror ikke jeg gjør det. Går også litt mer tid i montering (ledningsarbeid, som han kalte det).

Har Bentley'en og Haynes'en, og har studert litt i dem. Der virker det som man må av med girkassa først, og det er kanskje litt verre uten løftebukk. Fullt mulig uten, ja, men mye knot har jeg blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg tøffe meg for mye (siden jeg har løftebukk i garasjen min), men det går greit å skru ut motoren uten girkasse og uten å stå på bukk. Litt kryping er det jo, men det går. Så bare la kassen stå igjen i bilen.

Så det er bare til å "gi gass" med arbeidet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...