Gå til innhold

M3`n kaster av seg kjølevannet. Toppakning?


Espen M33
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører er tempen helt fin, og jeg merker ingenting. Men lampa for kjølevann begynte å lyse. Da jeg skrudde av toppa på ekspansjonstanken kastet den av seg alt vannet. Ikke vann i olja, ikke olje i vannet, ikke tungstartet når den har stått lenge. Når jeg startet den igjen etter å ha fylt på nytt vann sto den og gikk, og jeg så vannet sirkulerte, helt til det plutselig kom MYE luft, og så kastet den alt ut igjen. Kan det virkelig være toppakninga som er gått heden? Det passer jo isåfall jævlig dårlig. Skulle jo til acr i helga.. :cry::cry:

Noen som har et godt tips eller to??

Motoren er forøvrig en standard S14 B23

Hjelp!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikk innom et verksted å be de sjekke.flere måter å gjøre dette på,men tror jeg ville gått for å teste om eksos i vannet

Antar at du mener vann i eksosen... Men eksosen er helt fin den, og det virker ikke som den bruker vann heller. Men den kastet av seg absolutt alt da jeg åpnet lokket. Utrolig snodig. Den har jo stått i ro i en måned snart nå, og den startet tvert i dag, jeg har jo også bare kosekjørt den litt. Er for meg ufattelig om toppakninga har røket, men man vet jo aldri!!

PS! Den koker ikke når den står og går på tomgang, men tempen blir veldig høy før vifta starter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig bare luft som du sliter med å få ut... Vannet små koker rundt luftlommene og avgir damp-luft. Prøv å luft den skikkelig fra kald motor og se da.

Jeg tror du har et godt poeng. Fylte den opp på nytt nå, og så tvangskjørte jeg kjølevifta så tempen aldri kom over midten(vanligvis startet ikke vifta mi før tett oppunder rødstreken) Og da oppførte den seg helt normalt. Null luft, null kasting. Så nå tar jeg å prøvekjører en 7-8 mil og ser.. Håper det funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at den koker over hvis du åpner lokket. Da minsker trykket og kokepunktet.

Pass alltid på at lokket på ekspansjonstaken er skrudd skikkelig til. Jeg slet med at bilen plutselig kokte hver gang jeg stoppet motoren og det var noe så simpelt som at jeg ikke hadde skrudd lokket skikkelig hardt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at den koker over hvis du åpner lokket. Da minsker trykket og kokepunktet.

Pass alltid på at lokket på ekspansjonstaken er skrudd skikkelig til. Jeg slet med at bilen plutselig kokte hver gang jeg stoppet motoren og det var noe så simpelt som at jeg ikke hadde skrudd lokket skikkelig hardt igjen.

Det ser vel ut til at det ikke er noe galt ja, og takk og lov for det.. Motoren blir forøvrig ikke for kald selv om vifta går hele tiden. Oppnår lett driftstemp, og holder seg der. Men jeg tro vel egentlig at det går uten å kjøre den konstant også nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket til ekspansjonstanken skal aldri åpnes så lenge kjølevannet er varmt!

Den suger inn luft med en gang. Systemet er som bimmerdude sier trykksatt, og så lenge systemet er tett kan koketempen ligge en god del over 100 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tvangskjører du vifta di? Har du montert bryter eller no?

Nei, det er så enkelt som en ledning mellom kontaktene som skal sitte på radiatorføleren. Men bryter har jeg faktisk vurdert flere ganger. Jeg liker ikke å se nåla gå opp mot rødt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...