Gå til innhold

Har montert chip i dag!


Psyfoon
 Share

Anbefalte innlegg

Endelig kom pakka i posten fra Trimchip som jeg hadde ventet på :) Da var det bare å kaste alt annet jeg hadde i hendene og montere den, Tok vel ca. 1 time (nølte litt, og var litt forsiktig), da jeg ikke har gjort dette før. Men stort sett så gikk monteringen greit. Svettet litt idet jeg vred om tenningen, men lettelsen ble stor da den startet :D Så var det bare å kjøre motoren varm, allerede da merket jeg stor forskjell. Bilen drar utrolig bra fra 1500 o/min og fortsetter helt til rødmerkingen!

Forskjellen er som natt og dag, slipper plutselig å gire så mye nå :)

Utrolig deilig! Er meget godt fornøyd med resultatet. En stor takk til Norman for god service!

Spesifikasjoner:

1995 BMW 525TD E34

Original effekt: 115hk og 222(245?)nm (Sto 222nm i instr.boka)

Effekt etter chipping (oppgitt): 142hk og 290nm

Tviler ikke et sekund på at den oppgitte effekten er reell!

Her er et lite bilde av den lille chippen som utrettet så mye ;)

226.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som sier at drivstoff forbruket også går ned når en chiper motorern, stemmer det?

Jepp! passaten min (eller konebilen...hehe) brukar mindre drivstoff etter chipingen...no er den faktisk nede på 0,43 på langkøyring og eg greier ikkje å få den til å drikke meir enn 0,60 uansett korleis eg grisekøyrer den.

Men prisen må betalast om vinteren...varmeaparatet er kaldt og iskaldt..;)...i alle fall dei fyrste 15 min!

Der er BMW'en bedre...heit på 2 min...men så vil den ha 1 liter på mila og då...med fin køyring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men prisen må betalast om vinteren...varmeaparatet er kaldt og iskaldt..;)...i alle fall dei fyrste 15 min!

Der er BMW'en bedre...heit på 2 min...men så vil den ha 1 liter på mila og då...med fin køyring...

Huæh.. har helt motsatt erfaring med BMWs rekkeseksere. Både M20 og M50 bruker en evighet på å bli varme. Må helst ha en mil på nakken om vinteren før det i det hele tatt er noe lunk å varme seg på. De fleste andre biler jeg har kjørt har blitt mye fortere varme, og da spesielt firere, men også mine foreldres Grand Voyager med 3.3-liters V6 blir raskere varm enn BMWene jeg har kjørt har blitt, selv om det tar tid på den også. Husker med gru tilbake på tiden med E36 320ia når jeg skulle på jobb 4 mil unna hver morning, og tøff som jeg var gikk jeg alltid kun i t-skjorte, uansett årstid. Hakka tenner så jeg ikke klarte å se klart før jeg var på Bryne (ca. 8km). :lol:

Og hvor mye koster herligheten??

...min....5500,- ferdig montert og justert motor. :wink:

Det er stort sett noen tusen rimeligere til sugemotorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men prisen må betalast om vinteren...varmeaparatet er kaldt og iskaldt..;)...i alle fall dei fyrste 15 min!

Der er BMW'en bedre...heit på 2 min...men så vil den ha 1 liter på mila og då...med fin køyring...

Huæh.. har helt motsatt erfaring med BMWs rekkeseksere. Både M20 og M50 bruker en evighet på å bli varme. Må helst ha en mil på nakken om vinteren før det i det hele tatt er noe lunk å varme seg på. De fleste andre biler jeg har kjørt har blitt mye fortere varme, og da spesielt firere, men også mine foreldres Grand Voyager med 3.3-liters V6 blir raskere varm enn BMWene jeg har kjørt har blitt, selv om det tar tid på den også. Husker med gru tilbake på tiden med E36 320ia når jeg skulle på jobb 4 mil unna hver morning, og tøff som jeg var gikk jeg alltid kun i t-skjorte, uansett årstid. Hakka tenner så jeg ikke klarte å se klart før jeg var på Bryne (ca. 8km). :lol:

Og hvor mye koster herligheten??

...min....5500,- ferdig montert og justert motor. :wink:

Det er stort sett noen tusen rimeligere til sugemotorer..

...er det berre eg som føler at BMW'en er varm med ein gang då?..etter 7år med gjerrig TDI???

...kan ikkje stemme...BMW'en vert kjapt varm! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som sier at drivstoff forbruket også går ned når en chiper motorern, stemmer det?

Har merket nedgang i forbruk på alle bilene jeg har fått chippet, dog etter at kjøringen har begynt å roe seg igjen. Det er vel liten tvil om at du gir litt ekstra den første tiden :D Morro... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig ikke fått til å målt forbruk enda, men jeg regner med det går ned noe, når ting for roet seg litt :wink: Hehe..

Jeg betalte 3100kr inkl.mva for chippen. Og da fikk jeg med 2 typer, pga. at det kunne være noe ulik grunnstilling på dieselpumpa på disse bilene, noe som resulterte i mye soting ved "feil" chip. Det røyk jo litt svartere ved fullt gasspådrag, men såpass må man regne med.

Vedrørende varmeapparatet har jeg ikke prøvd bilen på vinteren enda, men forrige eier klagde over varmeapparatet. Jeg fikk da skiftet til "norsk" termostat, da bilen var tyskimportert og de opererer for det meste med en termostat som åpner på litt lavere temperatur der. Jeg har startet bilen en morgen det var 5grader og den ble rimelig raskt god og varm :)

Må motoren justeres etter montering av chip?? Har jeg ikke hørt noe om.. Motoren min går da rimelig jevnt og fint den etter chippingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huæh.. har helt motsatt erfaring med BMWs rekkeseksere. Både M20 og M50 bruker en evighet på å bli varme. Må helst ha en mil på nakken om vinteren før det i det hele tatt er noe lunk å varme seg på. De fleste andre biler jeg har kjørt har blitt mye fortere varme, og da spesielt firere, men også mine foreldres Grand Voyager med 3.3-liters V6 blir raskere varm enn BMWene jeg har kjørt har blitt, selv om det tar tid på den også. Husker med gru tilbake på tiden med E36 320ia når jeg skulle på jobb 4 mil unna hver morning, og tøff som jeg var gikk jeg alltid kun i t-skjorte, uansett årstid. Hakka tenner så jeg ikke klarte å se klart før jeg var på Bryne (ca. 8km). :lol:

Der kjenner jeg meg igjen. Ikke i teskjortebruken, men at det tar evigheter før bilen blir varm. Nå kjører jeg heller ikke bilen så mye over 4000 rpm før nåla har kommet seg til dit den skal, men uansett, det tar lang tid :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kjenner jeg meg igjen. Ikke i teskjortebruken, men at det tar evigheter før bilen blir varm. Nå kjører jeg heller ikke bilen så mye over 4000 rpm før nåla har kommet seg til dit den skal, men uansett, det tar lang tid :evil:

Holder selv alltid under 4000 rpm før bilen er godt varm. Hadde nok blitt fortere varm om jeg kjørte høyt turtall, men slik mishandling får man prøve å unngå. Pleier stort sett å holde meg under 3000.

T-skjortebruken er det slutt på. Har blitt gammel. Kler på meg nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto er tingen hvis dere fryser :)

Standardutstyr på 530d, fikk ettermontert klokke slik at den kan tusle å gå litt før jeg starter også.

Motortemperaturen på en 325tds jeg hadde gikk merkbart ned, når jeg kjørte fra Bodø og ned til Romsdalen, ved pasering av fjelloverganger.

Dette var om vinteren, ble egentlig ikke overrasket.

Etter hva jeg har forstått sliter dieselbiler, ihvertfall av nyere årgang, med å få nok varme i kupeen (i kaldere klima) uten å ha ekstrautstyr montert i form av en dieselvarmer

Beklager mulig avsporing av topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...