Yoneck Skrevet September 11, 2005 Share Skrevet September 11, 2005 Jeg ble ringt opp av kona til brodern i dag. Han er i USA, og hu skjønte mindre. Det hadde plutselig ryki av motoren på bilen demmes, og hu hadde kjørt til første bensinstasjon. Jeg vet ikke riktig hvor langt det er, men veldig langt var det visst ikke. Der fant de ut at det manglet masse vann. De fylte opp med vann og startet bilen igjen. I ekspansjonstanken bare bobler det. Greit nok at det bobler litt når man har fylt opp, men det fortsatte bare å boble. Jeg skal se på bilen i mårra, men er litt usikker på hva jeg bør se etter. Jeg går ut fra at toppakningen er gåen mellom en kjølekanal og et stempel. Det er ikke antydning til missfarging i olja. I følge kvinnfolket er det ikke noen unormal lyd i bilen når den går, det bare boblet mye i ekspansjonstanken. Hvordan skal man gripe dette an? Er det bare å få av toppen og begynne å se etter sprekker? Er det vanlig at topp(pakning)en ryker på disse? Bilen har ikke gått mer enn 170.000 km. Burde jeg få Alf Lie til å se på den? Er det vanskelig å skifte toppakning på disse? Er det dyrt med ny, brukt topp hvis den har sprukket? Jeg har byttet toppakning på en '96 nissan patrol en gang i tida, så jeg burde vel få til denna også, men det er nå begrenset hvor mye penger det er interessant å bruke på denne bilen. EDIT : Jeg skal ikke banne på at det er noen ekspansjonstank på den. Det boblet "der hvor man heller på kjølevæske", og på denna bmwen, så er det vel bare høyere radiator, og ingen ekstra tank ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet September 11, 2005 Share Skrevet September 11, 2005 Tror det er lettere å få svar etter at du har sett på bilen,ganske umulig å gi deg noe fornuftig svar nå tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet September 11, 2005 Share Skrevet September 11, 2005 det trenger ikkje og vere noe gale i hele tatt boblinga kan vere luft i systemet sett bilen i en oppover bakke fyll på vann og knepp på slangene til du trur du har fått al lufta ut! sett vifte anlegget på fult med full varme! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet September 12, 2005 Forfatter Share Skrevet September 12, 2005 det trenger ikkje og vere noe gale i hele tatt boblinga kan vere luft i systemet sett bilen i en oppover bakke fyll på vann og knepp på slangene til du trur du har fått al lufta ut! sett vifte anlegget på fult med full varme! Jeg skal selvfølgelig prøve det i dag, men i går sto nok bilen og boblet i .. tja.. et minutt, kanskje, uten at vannstanden sank. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 12, 2005 Share Skrevet September 12, 2005 Håper de fylte på varmt vann.. Kaldt vann på varm motor er IKKE bra. Og var den helt varm kan det jo bare ha fortsatt å koke (boblene tenker jeg på).. Du kan kompteste sylindrene (får verktøy til det på Biltema for et par hundrelapper) og se.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet September 12, 2005 Forfatter Share Skrevet September 12, 2005 Håper de fylte på varmt vann.. Kaldt vann på varm motor er IKKE bra. Og var den helt varm kan det jo bare ha fortsatt å koke (boblene tenker jeg på)..Du kan kompteste sylindrene (får verktøy til det på Biltema for et par hundrelapper) og se.. Det ble helt sikkert fyllt på kaldt vann. Tror du ei som fortsetter å kjøre etter at det har begynt å koke tenker på temperaturen på vannet? Jeg tror i hvertfall ikke det, og jeg er redd den motorens dager er talte, men vi får se om jeg skjønner noe av den etterpå. Sikker på at en komp.test vil påvise gåen toppakning? Det skal være en viss lekkasje før den slår ut på sånt,vel? Plugger man bare neddi plugghullet og drar den på starteren noen runder? Skader jo ikke å forsøke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet September 12, 2005 Forfatter Share Skrevet September 12, 2005 Mulig dette ikke var så ille allikevel. Har ikke fått gjort så mye annet enn å taue bmwen hjem til dem i dag. Det er en kjøleslange under dynamoen som lekker som ei sil. Regner med denne har sprengt etter at damen ble stående i kø en stund (=høy temp). Bilen ble stoppet ca. 1 min etter at det begynte å ryke, så den har neppe rukket å bli faretruende varm. Jeg skal prøve å bytte slangen på onsdag, så får vi se da, om det er mer som må gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyrre Skrevet September 12, 2005 Share Skrevet September 12, 2005 Når du allikevel er inni der bør du kanskje bytte viskoseclutchen på kjølevifta. Blir den så varm av å stå i kø er den sikkert ganske sliten. Evt montere en elektrisk vifte, det finnes det flere kit for. husk å lufte kjøleanlegget i oppoverbakke for å få ut all luft. Får håpe det ikke er voldsomme grunner til at slangen sprakk, kan fort være noe som er tett eller ødelagt når sånt skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet September 19, 2005 Forfatter Share Skrevet September 19, 2005 Når du allikevel er inni der bør du kanskje bytte viskoseclutchen på kjølevifta. Blir den så varm av å stå i kø er den sikkert ganske sliten. Evt montere en elektrisk vifte, det finnes det flere kit for. husk å lufte kjøleanlegget i oppoverbakke for å få ut all luft. Får håpe det ikke er voldsomme grunner til at slangen sprakk, kan fort være noe som er tett eller ødelagt når sånt skjer. Det positive først : Vifta blåser som et uvær, så den trengs ikke å byttes. Jeg byttet kjøleslangen og startet opp. Radiatorlokket var av, og jeg hadde fyllt helt fullt med vann. Det begynte å piple ut en del vann. Greit nok, men jeg syns det kom litt vel mye. Da bilen ble så varm at termostaten åpnet, begynte det å boble. Greit nok, men det bør jo gi seg ganske fort. Det gjorde det ikke, og det begynte å dampe. Boblinga var av geysir-typen, det sprutet masse vann opp i panseret, og utover store deler av motoren. Jeg lot den gå et kvarter omtrent etter at den var blitt varm, men det bare fortsatte å boble som faen. Så.. Da trenger jeg å få vite ALT jeg trenger for å bytte toppakning på denne motoren! Noen som har gjort det før, og kan komme med tips? Hva med timing av registeret? Bilen har gått 170.000 km. Lovlig tidlig for toppakning. Det er en M10-motor. Jeg snakket litt med Alf Lie, som anbefalte en lekkasjetest av toppen før man setter den sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02 Touring Skrevet September 19, 2005 Share Skrevet September 19, 2005 Ta av fordelerlokk sett rotor mot merket på kanten, da skal cyl. 1 stå på komp. Denne kan være til hjelp http://palenger.net/BMW/download.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet September 19, 2005 Forfatter Share Skrevet September 19, 2005 Ta av fordelerlokk sett rotor mot merket på kanten, da skal cyl. 1 stå på komp. Denne kan være til hjelp http://palenger.net/BMW/download.htm Ah.. selvsagt. må tenke på sånt også her, ja. Har bare skiftet reg.reim og sånt på diesler, jeg. Der er det jo ett fett om man snur motoren en runde i forhold til toppen. Takk for linken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scirre Skrevet September 19, 2005 Share Skrevet September 19, 2005 Har nettopp bytta på min 320i e30.. regner med det er noe lignende på 4-sylinderen.. men jeg måtte ihvertfall av med innsuget, og det er no helvettes trangt å jævlig på min, forhåpentligvis slipper du dette på din.. kommer ann på hvor trangt det er. om du skal få ut lufta i som er i kjøleanlegget ditt, så husk å skru opp den ventilen, så når det begynner å piple vann der må du skru igjen lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02 Touring Skrevet September 19, 2005 Share Skrevet September 19, 2005 om du skal få ut lufta i som er i kjøleanlegget ditt, så husk å skru opp den ventilen, så når det begynner å piple vann der må du skru igjen lykke til! Hvor er den ventilen på M10 motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet September 19, 2005 Forfatter Share Skrevet September 19, 2005 om du skal få ut lufta i som er i kjøleanlegget ditt, så husk å skru opp den ventilen, så når det begynner å piple vann der må du skru igjen lykke til! Hvor er den ventilen på M10 motor? Tror ikke den er der. I følge Alf Lie skulle jeg la begge manifoldene være på. Er dette en grei jobb, som to noenlunde mekkekyndige greier i løpet av et par kvelder ? en kveld demontering, en kveld montering? Noen som vil anslå verdi på bilen når den er i stand? Tror de begynner å bli gira på å selge denne, og kjøpe noe til oppi 100k et sted. Det ble sveiset noe rust i fjor, ser helt og pen ut, eu-godkjent i fjor (skal altså desverre inn igjen til neste år). Bra med bremser og dekk. Nye clutch-sylindere og bremsesylindere bak. Orginal Bmw business-cd-spiller fra en E36 Er det mulig å få over 10k for noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kyrre Skrevet September 19, 2005 Share Skrevet September 19, 2005 M10 har ikke lufteventil. En relativt rustfri E30 med nyoverhalt motor og dette utstyret burde det vel være mulig å få 15k for ihvertfall vil jeg tro. Tror motoren er rimelig grei å mekke på, og haynes-manualen er jo grei å ha med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå