Gå til innhold

Vurderer en 520i 89 - motor spørsmål


bigwill
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vuderer en 89 520i. Det er den motoren uten 24v. Er det dumt å satse på denne motoren. Jeg vet at den bare har 129 hk, men er den mindre driftssikker enn den med 24V.

Er den andre ting jeg bør sjekke/undersøke ved kjøp av en 89 520i ?

Takknemlig for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt E36 320i med M50B20 (24V 150hk) og har nå E34 520i med M20B20 (12V 129hk) og kan ikke si at jeg synes det var "noen helt annen bil", på tross av at E36en er en mindre og (såvidt) lettere bil.

Begge motorene trenger turtall for å dra skikkelig, men er helt ok for norske fartsgrenser. Fra 4000rpm og oppover går forbikjøringer unna uten store problemer. 320en var såklart litt kjappere, men de store forskjellene blir det uansett ikke. Har prøvd 525i 24V også, uten å bli sinnsykt imponert. Det går unna, for all del, men forskjellene er ikke natt og dag til normal norsk kjøring (er det ikke 110hk snittbilen i Norge har?).

Det mest negative med M20-motoren slik jeg ser det, er at ventilene må justeres hver 20.000km/2 år, pluss at den har registerreim, i motsetning til M50 som har kjede. M20-motoren virker også å være litt mer utsatt for skjevheter/sprekker i toppen ved varmkjøring, men vet ikke hvor stort problemet egentlig er om man tar vare på motoren og følger med på temperaturen.

I tillegg drikker den litt mye suppe sammenlignet med både 2.5-literen og 2.0/2.5-utgavene av 24-ventileren, så den er ikke så gunstig slik sett.

Det er mye du bør sjekke på en bil som er 16 år.. I tillegg tror jeg på mange måter at 180.000km er litt ugunstig kmstand. Det er såvidt jeg har skjønt en god del deler på E34 som varer ~180.000km, så slikt bør jo være byttet, ellers kan det dukke opp litt. Traversforinger og dempere er ihvertfall en ting. Så med andre ord: sjekk dempere, stag, kuler, foringer, tikking i motor, finn ut når regreim er byttet og ventiler justert, sjekk at kjølevifta kjøler skikkelig på tomgang (la bilen stå og gå på tomgang når den er varm, og følg med om temperaturen stiger mye), sjekk at varmeapparat fungerer, sjekk at takluke fungerer, sjekk at bilen ikke rister i 80-110km/t eller ved nedbremsinger, etc..

De er ellers lite angrepet av rust, men du kan jo alltids sjekke kanaler, dørkanter, inni bensinlokk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville helt klart godt for en 24v istedenfor,den er vel en del snillere på drivstoffet + at den er litt kvikkere. har oxo hørt at de har en dentends til være "usikkre" på rundt 180- 200 000 km så kan jo være litt risky :?

Toppen på 24v skal vist oxo være bedre enn på 12v men self den har jo sine problemer den oxo(i know) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en '89 520i med M20-motor. Den har gått nesten 181000 km, har ingen problemer med den bortsett fra noe med et eller annet luftinntak (husker ikke helt hva det var). Det er heller ikke det helt store problemet, bilen har hatt feilen i snart 2 1/2 år uten at det har gjort noe. Eneste er at hvis det går i dass med det som er ødelagt, blir det dyrt, men det er ikke noe i veien for å bruke den normalt sånn som den er nå.

Ser at andre her nevner rust i kanalene, det er det på vår også. Ganske mye, og det er ikke lett å få tak i nye kanaler.

Og som Gunnar skriver, er det mange deler på E34 som holder en stund. Foringer, reg.reim, støtdempere er ting som nylig er bytta på bilen vår. Så hvis det ikke er bytta på den du ser på nylig, kan det jo hende det må byttes snart.

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde kjøpt den du ser på i og med at vi har samme typen. Vi har hatt vår i 8 år og aldri hatt noen problemer bortsett fra det jeg nevnte med luft-greiene. Når det har vært noe "i veien" med den, har det vært fordi slitedeler har vært utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har 520 24v som har gått 243000km.

Bilen går som ei klokke å hadde den inn på sjekk før jeg skulle

begynne på skole. De kunne si at motor og drivverk var helt kompakt og god. rister litt i rattet nå men det var styresnekkeforing som må byttes.

Bilen tåler GODT km.stand over 200000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...