Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 242
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Her er litt bilder fra reparasjonsjobben vi hadde på motoren. Dessverre virket ikke delevaskeren, så alle deler ble vasket på den gamle måten, med børste i et kar...

Veiv (med litt defekter):

DSC01106.jpg

Her er det meste i orden:

DSC01108.jpg

Stemplene og rådene ble også vektbalansert, hver for seg og sammen. Før jeg begynte på dette var det 10gram vektforskjell på den letteste og tyngste råden i motoren. Stemplene var innenfor +/- 1gram nøyaktighet fra fabrikken. Rådene ble slik, og totalvekten per råde er nå innenfor ett grams nøyaktighet:

DSC01101.jpg

Under prøvemontering av veiven oppdaget jeg at det ene lageret ikke passet. Det var veivlageret til høyre i bildet her:

DSC01139.jpg

Det fungerer som de andre veivlagerne, men har i tillegg oppgaven å oppta "thrust" fra når clutchen brukes. Veiven var slipet, så jeg hadde da fått lager som var første overdimmensjon. Det viste seg da at også thrust-flaten på dette lageret var overdimmensjon, men veiven var ikke slipet på thrust-flaten. Noe som visstnok er helt vanlig, men nytt for meg. Da var det anbefalt å slipe thrust-flaten(e) på dette lageret, slik at man hadde ca 1/10mm klaring. Eller 8/100mm var den nøyaktigste klaringen jeg fikk vite. Dette kunne gjøres med et smergelpapir og litt nøyaktig håndarbeid. Men Peter (min kartleser) er jo i metall-bransjen, og visste jo at hans tidligere arbeidsgiver hadde en plansliper stående. Dermed ble "aske-onsdag"s ettermiddag brukt på TrioAF Teknikk, for plansliping. Maskinen ser litt voldsom ut, så jeg tok frem kameraet:

DSC01089.jpg

Her er litt close-up av prosessen:

DSC01090.jpg

Så var det bare å montere.

DSC01115.jpg

Videre fikk også stemplene en liten modifisering. Til dette var Peter igjen på banen. Denne gangen var det nåværende arbeidsgiver, Oceaneering, som hadde det rette utstyret. Her er et originalt stempel:

DSC01103.jpg

Slik ble de modifisert:

DSC01097.jpg

DSC01098.jpg

Motorens deksler var jo ikke akkurat rene og pene etter årenes løp, så det var litt jobb med oppvaskbørsten. Inni bunnpannen var det jo også en del ting som ikke burde vært der:

DSC01117.jpg

Men det ble greit etter en del timer i oppvasken(lettere overdrevet):

DSC01120.jpg

DSC01126.jpg

Til slutt en liten påminnelse om at man ikke skal bruke hansker med tøy når man håndterer roterende stålbørste :)

DSC01137.jpg

Tusen takk til alle dere som har hjulpet til, slik at rallysesongen nå endelig er i gang. Kommende helg stiller vi på Rally Sørland: www.rallysorland.no

Skrevet

Hei!

Ser i avisa at du er påmeldt Rally Sørland. dette var morro! alltid gøy å se bimmere i motorsport. Hva er taktikken flat pedal eller he. he. som du sikkert vet er rally sørland ett av de mest krevende rally i norge pga svingende krøtterstier stort sett er det under halvparten som kommer til mål :( en seier må jo være å komme helskinnet fra d m bil og mannskap i behold.. blir d inboard kamera så vi kan se noen snutter her på forumet

TVI-TVI og LYKKE TIL :headbang:

Mvh

-GV-

Skrevet

du får se om du spotter en svart e36 coupe med shell/7-eleven roseland i helga da... for der skal jeg tilbringe tid... off, jeg som hadde gledet meg til rally

Skrevet
Hei!

Ser i avisa at du er påmeldt Rally Sørland. dette var morro! alltid gøy å se bimmere i motorsport. Hva er taktikken flat pedal eller he. he. som du sikkert vet er rally sørland ett av de mest krevende rally i norge pga svingende krøtterstier stort sett er det under halvparten som kommer til mål :( en seier må jo være å komme helskinnet fra d m bil og mannskap i behold.. blir d inboard kamera så vi kan se noen snutter her på forumet

TVI-TVI og LYKKE TIL :headbang:

Mvh

-GV-

Vi satser på å komme oss til mål, som i fjor. Gleder oss til å kjøre på sørlandet igjen. Det er et flott løp, og jeg synes det er flotte veier. Ikke noe krøtterstier.

Satser på å ha litt inboard også. Pleier å legge det ut på hjemmesiden min: www.e36.no

du får se om du spotter en svart e36 coupe med shell/7-eleven roseland i helga da... for der skal jeg tilbringe tid... off, jeg som hadde gledet meg til rally
Får se om vi stikker innom og sier hei da :)

Men du har vel noe fritid du også? Vi kjører jo sent på fredagskvelden også...

Skrevet
Får se om vi stikker innom og sier hei da :)

Men du har vel noe fritid du også? Vi kjører jo sent på fredagskvelden også...

hvor sent da? jeg er ferdig på jobb klokka 23 ^^ hehe...

Skrevet

Nå er det snart klart for avreise. Ser ut som vi har fått startnr. 104 i helgen. Puh, da blir det ganske oppkjørte veier på oss... Bare å glede seg :headbang:

Skrevet

Det endte med brutt løp på Sørlandet, gitt.

Inboard ligger på hjemmesiden min www.e36.no

Men vi hadde allikevel en nydelig helg. Fikk jo kjørt masse i mørke, og det fungerte utmerket. Bilen går bedre enn i fjor, og vi samarbeider flott inne i bilen. :)

Skrevet
ja, leste dette! hva skjedde?

edit: leste det på nettsia de... kjipt!

skal du på rally grimstad på sensommeren da?

Jeg må prioritere jobben den uken Rally Grimstad går, så nei. Men det skulle jeg virkelig ønsket meg, for det løpet er jo bare DIGG :)

Akkurat nå ser det skummelt ut for Aurskog Høland også, nok en gang p.g.a. jobben. Men det er nå en gang slik at jeg ikke lever av å kjøre rally, så da må jobben av og til prioriteres. Tror faktisk neste rally blir Rally Sokndal. www.rallysokndal.no

Vi får se...

Skrevet

det var jo kjedelig... hadde gledet meg til å se deg kjøre live.... begynner å bli smålei grevlingene :-P hehe...

men du skal vel til våler i september? får vel knipse noen bilder av deg i fart da ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...