Gå til innhold

95 eller 98 bensin?

BJ
 Share

Anbefalte innlegg

Det har sikkert vært oppe før, men jeg klarte ikke søke på tall så jeg fant ikke noe om det.

Det som er saken er at jeg har en e30 318is, som jeg fikk beskjed om å fylle 98 blyfri når jeg kjøpte bilen. Men jeg har hørt at det ikke skal ha så mye å si om du kjører på 98 eller 95. Så det jeg lurte på er om motoren kan ta noe skade av å kjøre på 95? og skal den i det hele tatt ha 98?

(begynner å bli endel prisforskjell på 95 og 98 :\ )

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert vært oppe før, men jeg klarte ikke søke på tall så jeg fant ikke noe om det.

Det som er saken er at jeg har en e30 318is, som jeg fikk beskjed om å fylle 98 blyfri når jeg kjøpte bilen. Men jeg har hørt at det ikke skal ha så mye å si om du kjører på 98 eller 95. Så det jeg lurte på er om motoren kan ta noe skade av å kjøre på 95? og skal den i det hele tatt ha 98?

(begynner å bli endel prisforskjell på 95 og 98 :\ )

Takker for svar.

95okt holder fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint fylle 95 okt på din bil, blir mektig overrasket om du vil merke no forskjell, eller skader motoren. Min E-34 520i kan kjøres på 91 okt, fyller ofte 92 okt på Jet, ingen effekt tap, og den bruker ikke noe mer bensin. Er nok ikke så lenge til 98 okt er borte på markede, jobber på Essoraffineriet i Tønsberg, og der produser vi ikke 98 okt lenger. Tilsetter kun aditiver som får opp okt. tallet på de få blandingene som er med 98 okt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land er det ikke alle bensinstasjoner som selger 98 oktan engang.

Kjør 95 du, dette med at 98 okt er bedre er bare på chipede biler som er programert for det,og knapt nok det.

Har forøvrig en strekning på ca 2 mil som jeg måler forbruket på ved helt jevn kjøring av og til, dette gjør jeg for å kunne se om forbruket endrer seg (da er noe galt). Har målt min chipede og portede Z3 med både 98 og 95 oktan, ingen forskjell i det hele tatt. Jeg bruker 98 oktan fordi det sies at det er først da chipede biler når full effekt, dessuten kjører jeg såpass lite at det betyr ikke noe økonomisk. Men for å være ærlig tror jeg egentlig at det er ganske bortkastet, men gjør det likevel :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...