BJ Skrevet September 29, 2005 Share Skrevet September 29, 2005 Det har sikkert vært oppe før, men jeg klarte ikke søke på tall så jeg fant ikke noe om det. Det som er saken er at jeg har en e30 318is, som jeg fikk beskjed om å fylle 98 blyfri når jeg kjøpte bilen. Men jeg har hørt at det ikke skal ha så mye å si om du kjører på 98 eller 95. Så det jeg lurte på er om motoren kan ta noe skade av å kjøre på 95? og skal den i det hele tatt ha 98? (begynner å bli endel prisforskjell på 95 og 98 :\ ) Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet September 29, 2005 Share Skrevet September 29, 2005 Det har sikkert vært oppe før, men jeg klarte ikke søke på tall så jeg fant ikke noe om det.Det som er saken er at jeg har en e30 318is, som jeg fikk beskjed om å fylle 98 blyfri når jeg kjøpte bilen. Men jeg har hørt at det ikke skal ha så mye å si om du kjører på 98 eller 95. Så det jeg lurte på er om motoren kan ta noe skade av å kjøre på 95? og skal den i det hele tatt ha 98? (begynner å bli endel prisforskjell på 95 og 98 :\ ) Takker for svar. 95okt holder fint... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet September 29, 2005 Share Skrevet September 29, 2005 isen er vell beregnet til å kjøre på 95? trodde det bare var sekserene som bør ha 98. det er mange som mener at en får et par hk av å kjøre på 98, men ikke med en standard is! kjør på 95 du! du merker ingen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet September 29, 2005 Share Skrevet September 29, 2005 aarg.. fyll 98.! du tjener på det! sjekk med alle uavhengige testlaboratorium du vil! å sjekk handboka di. der står minimum 95 oktan. det er det magraste bilen din kan få,, samme som du KAN overleve på sild å potete. men det er ikkje optimalt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet September 29, 2005 Share Skrevet September 29, 2005 Du kan fint fylle 95 okt på din bil, blir mektig overrasket om du vil merke no forskjell, eller skader motoren. Min E-34 520i kan kjøres på 91 okt, fyller ofte 92 okt på Jet, ingen effekt tap, og den bruker ikke noe mer bensin. Er nok ikke så lenge til 98 okt er borte på markede, jobber på Essoraffineriet i Tønsberg, og der produser vi ikke 98 okt lenger. Tilsetter kun aditiver som får opp okt. tallet på de få blandingene som er med 98 okt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet September 30, 2005 Share Skrevet September 30, 2005 I andre land er det ikke alle bensinstasjoner som selger 98 oktan engang. Kjør 95 du, dette med at 98 okt er bedre er bare på chipede biler som er programert for det,og knapt nok det. Har forøvrig en strekning på ca 2 mil som jeg måler forbruket på ved helt jevn kjøring av og til, dette gjør jeg for å kunne se om forbruket endrer seg (da er noe galt). Har målt min chipede og portede Z3 med både 98 og 95 oktan, ingen forskjell i det hele tatt. Jeg bruker 98 oktan fordi det sies at det er først da chipede biler når full effekt, dessuten kjører jeg såpass lite at det betyr ikke noe økonomisk. Men for å være ærlig tror jeg egentlig at det er ganske bortkastet, men gjør det likevel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet September 30, 2005 Share Skrevet September 30, 2005 Hm, så man skal altså bruke 98 oktan når bilen er chippet? Min er chippet og jeg kjører 95. Hm, kanskje jeg burde fylle 98 fra nå av da..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå