Gå til innhold

Dumpventil på kompressor? mulig?


S_P_I_K_E
 Share

Anbefalte innlegg

det er jo bare teit....

man taper effekt og lyden er kansje kul en stund som gunnar sier, men den blir vel kansje en plage ved bykjøring osv.

Kult for passasjerer...

Ja, det blir lyd av dumpventilen på en kompressor... Taper effekt?? Hvordan får du til det? Ventilen er jo lukket med gass pådrag og åpner når du slakker av.. Ser ikke helt hvordan du får effekttap der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde dumpventil på en vw corrado g60, funket greit, mener at han han måtte ha en del turtall da hans slapp gassen for å få en en respektabel "pssssssssssssssh" lyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man taper effekt med bruk av dumpventil, ikke spør meg om det rent tekniske, men det er en grunn til at ingen innen bilsport bruker dumpventil :wink:

Dette er vel noe av det minst gjennomtenkte jeg har lest på dette forumet i den korte tiden jeg har vanket her! Jeg skal selvsagt ikke spørre deg om det tekniske, for du har tydeligvis ikke peiling på hva du skriver. Eller er det din måte å være ironisk på??? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man taper effekt med bruk av dumpventil, ikke spør meg om det rent tekniske, men det er en grunn til at ingen innen bilsport bruker dumpventil :wink:

Dette er vel noe av det minst gjennomtenkte jeg har lest på dette forumet i den korte tiden jeg har vanket her! Jeg skal selvsagt ikke spørre deg om det tekniske, for du har tydeligvis ikke peiling på hva du skriver. Eller er det din måte å være ironisk på??? :?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med en avlastningsventil?

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag.

På de fleste turbobiler finnes det som regel en avlastningsventil som resirkulerer overskuddsluften tilbake til innsuget til turboen. Dette er løst med en ventil som enten sitter i selve kompressorhuset av turboen eller at det sitter en ventil like etter utløpet av turboen. Dersom den sitter på slangen ut fra turboen er den mest sansynlig av plast og kan med fordel byttes til en mer robust versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste turbobiler finnes det som regel en avlastningsventil som resirkulerer overskuddsluften tilbake til innsuget til turboen. Dette er løst med en ventil som enten sitter i selve kompressorhuset av turboen eller at det sitter en ventil like etter utløpet av turboen. Dersom den sitter på slangen ut fra turboen er den mest sansynlig av plast og kan med fordel byttes til en mer robust versjon.

Løsningen med at avlastingsventilen sitter på "varm-siden" altså den siden av intercooleren hvor lufta fortsatt er varm finnes ofte på biler med closed loop-dump. Det betyr at luften som dumpes føres tilbake et sted mellom luftfilter og innsugsturbin. På biler med open loop-dump, altså de som lager psssjt-lyden, er det mest normalt å få plassert avlastningsventilen nærmest mulig gasspjeldet. Dette blir ofte referert til som "kald-siden" fordi da har luften blitt kjølt ned gjennom intercooleren. Da slipper den påtrykte luften å "snu" for å slippe ut, luft-flowen bevares med andre ord.

Vi har kanskje sporet av litt her nå, men litt teknisk info er jo interessant for de fleste her inne. :) Jeg tror ikke man oppnår samme effekt ved å montere avlastningsventil på en kompressormatet motor, da kompressoren opprettholder samme turtall som motoren for øvrig ved girshift, og massetregheten i motorens bevegelige deler er langt større enn turbinene i en turbolader.

Jeg er heller ikke helt sikker på kompressormatede systemer, kanskje finnes en form for avlastning der allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...