Gå til innhold

stygg lakk -> polering

bigwill
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

I løpet av helgen kjøpte jeg meg en E34. Når jeg kjøpte den var det blitt mørkt og bilen var ganske skitten. Jeg var latterlig dum å stolte litt for mye på selger, som sa at bilen var grei i lakken. Dager derpå ble mye verre når solen titten frem. Bilen er latterlig blass i lakken og er full av små riper. Jeg føler meg skikkelig dum som ikke sjekket dette ordentlig, men men...gjort er gjort. Jeg får bare svelge denne kamelen og må vel si at dette var dyr lærdom. Den var ikke særlig pen innvendig heller, men etter 4 timer ble den ok.

Men det skader jo ikke å gå på med liv og lyst for å prøve å få bilen i "grei nok" stand. Hvordan ville dere gått frem for å få en tam lakk bedre ??

Jeg regner med å bruke lakkrens, poleringsmaskin og poleringsmiddel med farge. Finnes det andre tips for å fylle/få bort små riper i lakk osv.

Hvilke produkter bør jeg bruke ?

Takknemlig for all hjelp.

Bigwill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Navnet på fargen står fremme på ene dempertårnet i motorrommet. Les av denne du, hvis det ikkje står der om det er metallic, så er det sikkert noen her som kan si deg det ut i fra fargenavnet.....

Og hvis du er litt lat av deg, så kan man levere bilen inn til ett firma som driver med klargjøring og slikt, de har gjort underverker med bilene til flere av mine bekjente. Her i Bergensomådet ligger en slik behandlig på mellom 8 - 1500kr.

Hvis ikkje er det lakkrens, polering, polering, polering og lakkforsegling som gjelder. En god lørdag eller søndag med mye godt arbeid kan gjøre underverker.

Eg kjøpte en gang en off-white Mazda (feil merke, vet). Denne var så ru i lakken at man kunne skjære seg på den, men etter 7 timer sammen med en kamerat på låven hans og diverse produkter (til lakk, ikkje kos, hehe), ble det den blankeste bilen i hele kommunen...

Så med litt arbeid er det håp for det meste...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lakk med eller uten metallic?

jeg ville ikke brukt polering med farge. bare søppel, det varer 1 vask.

Enig, uansett hvilken farge det er på bilen, så bruk ikke polering med farge!

Ellers så kan jeg trygt anbefale Maquiars poleringsstasj. Veldig bra, men også litt dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.

Takk for tips. Jeg får hive meg på lakkrens og deretter et par tre poleringer. Blir det ikke bra nok så får jeg prøve et firma. Må mulig lakkere panser/skjerm og vil jo gjerne ha så liten fargeforskjell som mulig. ja ja...tiden vil vise om det blir greit nok.

Takk ihvertfall.

Bigwill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Voks med farge holder lenge hvis du bare hiver på ettpar lag med autoglym extra gloss protection (lakkforsegler) etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ripene er for dype får du dem ikke bort.man kan vannslipe med 2000 og 4000 papir.man får kjøpt dem i puter som man setter på en roterende polerings maskin.er en hælvetes jobb og bør gjøres av folk som kan det.det pleier og hjelpe med en god lakkrens og fin rens :D bilen min var veldig ripete og matt.etter 16 timer ble den slik

Dscf0018.jpg

den så slik ut

Bilde_6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Voks med farge holder lenge hvis du bare hiver på ettpar lag med autoglym extra gloss protection (lakkforsegler) etterpå.

autoglym suger.greit for folk som ikke kan noe men for de som driver proffosjonelt er ikke dette noe de kan bruke.dårlig kvalitet og holdbarhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at autoglym suger. polishen er tung(tyngre enn mange andre merker) å jobbe med, og holbarheten er ikke noe å skryte over. har prøvd alt av autoglym produkter, og det eneste som duger er rutepolishen(hvit flaske med blå etikett). jeg anbefaler å bruke lahega lakkrens og hardvoks, eller proffserien til lahega, altså powercut nr 11 først så supervax nr 33. skal du bruke proffserien må du bruke maskin, og da helst nå bedre enn de jalla greiene til 100 spenn hehe. turtle har en grei en til 500 på bilxtra er det vel. meguiars er også bra som "amatør polish"

bruk deep crystal serien, først paint cleaner, deretter polish, så avslutter du med carnuba wax. sistnevnte skal være på noen timer før det tas av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

autoglym suger.greit for folk som ikke kan noe men for de som driver proffosjonelt er ikke dette noe de kan bruke.dårlig kvalitet og holdbarhet

Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...stemmer det! Porsche og Rols Royce er ikkje oppteken av finish, så dei brukar AUTOGLYM på fabrikk...PS Aston Martin og...men dei og drit i det ...hehe :wink:

Fantastiske produkt, men er einig i at dei treng litt jobbing, men det er kanskje derfor det vert bra. Har ikkje trua på "spray på og tørk av" -produkt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg så heldig at jeg kan velge og vrake i alt av bilpleie produkter, som feks turle, meguiars, autoglym, hagmans, comma, lahega, sonax osv. og for all del, autoglym er ikke dårlig hvis du sammenligner det med feks turtle, som igjen ikke er så veldig bra. men autoglym ER dårligere enn lahega og meguiars, ja tilogmed hagmans er bedre. men nå bruker jeg en syclon maskin med to rondeller når jeg polerer, og da vil man se forskjell på disse merkene. men for hånd vil man ikke se de store forskjellene. med mindre du er supermann og polerer fortere enn øyet kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...