BMW324TDa Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Veldig OT dette, men eg får inntrykk av at det er en del bereiste personer som frekventerer forumet her. I forbindelse med at min mor fyller 50 i slutten av mnd skal familien på langweekend tur til Roma. Lurte da på om det var noen som hadde vært der, hadde noen erfaringer/kunnskaper og kanskje kunne anbefale noe som er verdt å få med seg. Blir vel å kikke på de aller største attraksjonene, men er åpen for andre tips og.. Hvordan er prisnivået der nede?? Har ikkje innhentet meg så mye info, da eg ikke har tenkt så mye over det før det nå begynner å nærme seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Nå er det noen år siden jeg var i Roma sist, men det er jo liten tvil om at dette er en av de mest severdige byene i verden. Attraksjonene står nærmest i kø, og du klarer ikke å få med deg alle på en langweekend. Byen er eldgammel og mye av den vestlige verdens kultur og infrastruktur ble "pønsket" ut her. "Alle veier fører til Rom" stammer jo nettopp fra Romerrikets tider. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke stresset med å finne alle severdighetene, men heller trasket rundt i gatene, satt meg ned på en piazza for å nyte et glass Prosecco - og bare se på folk og nyte atmosfæren. Da vil du i tillegg se mange italienske skjønnheter, både tobeinte og firehjulte Jeg òg vil! Italia er mitt yndlingsland... Kos deg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2005 Hehe, høres bra ut. Nei, eg hadde ikkje regnet med å rekke over en brøkdel. Har funnet en del info på nettet, men det er jo greit å høre ting i fra "mann i gata". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperre Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Var en uke i Roma i fjor høst. Burde absolutt få med deg Colluseum ! Så var det helt greit å slappe av i Spanske trappene med en hjemmelaget pizza etter en særdeles lang dag i Romas gater Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 helt enig med henrik! byen har så utrolig mange severdigheter, at det er umulig å få med seg alle på en langhelg, men du kan få med deg alle de store severdihetene, hvis du står på litt. byen er ikke så stor, så det er kort avstand til de forskjellige severdighetene. det er den fineste byen jeg har vært i sammens med venezia. skal skrive noen tips til deg senere. har litt dårlig tid nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sperre Skrevet Oktober 4, 2005 Share Skrevet Oktober 4, 2005 Skal du få med deg alt i Roma må du være der i en uke. Da har du god tid og det er utrolig mye fint i Roma ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Oktober 5, 2005 Share Skrevet Oktober 5, 2005 steder som du bør få med deg er: -vatikanet med det sixtinske kapell. helt utrolig sted! -pantheon. tempel med europas bredeste kuppel -forumromanum. masse ruiner fra romertiden. -colosseum. kjenner dem fleste til. -piazza navona. en stor åpen plass med masse cafè`r og restauranter og to store fontener. romas fineste plass. -trevi fontenen. en kjempefin fontene. det er også utrolig mange fine kirker å se på. en av dem som bør besøkes er peterskirken. gå opp på toppen, og du har utsikt over hele roma. dette er bare en liten brøkdel av severdighetene i roma, men disse bør du få med deg. på kvelden vil jeg anbefale en tur til den koselige bydelen trastevere. her er det masse liv i de trange gatene på kveld/natt. mange koselige restauranter og butikkene har åpent til langt på natt. anbefales! skal du handle, så er hovedgata via del corso som gjelder. her har du alle butikker fra de store internasjonal kjedene. skal du ha litt mer eksklusivt, så må du dra til en sidegate som heter via condotti. her ligger gucci, prada, armani og alle de andre. kan bli dyrt å ta med seg dama hit.. ellers er det også veldig mange markeder i roma (og italia generelt). vi var på ett ved via sannio, hvor de solgte allt mulig nyttig og unyttige ting. masse designer-kopier blant annet. her må det prutes! restauranter er det over allt og til alle lommebøker. italienerne har litt andre tradisjoner en oss nordmenn. ristorante er en litt formell og dyrt spisested, trattori er et familiedrevet sted med moderate priser. italienerne er vant med å bruke lang tid på sine måltider, og kelnere forventer at du slapper av under måltidet, og maser derfor ikke på deg. (dette kan oppfattes som treg service for oss..) husk å bestille alt du skal spise.. bestiller du en biff, så får du bare biffen. man må bestille tillbehøret også samtidig. vi lå på et hotel som heter smeraldo www.hotelsmeraldoroma.com . et billig og bra hotell, som ligger mellom sentrum og trastevere. stille og rolig. sikkert masse jeg har glemt, men dette er ihvertfall noe.. god tur! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 5, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Bra reiseguide dette.... Skal forske litt mere på dette som eg har fått her. kan jo opptre som lokalkjent eg snart. Hehe. Takker for info. Men hvordan er det prismessig der nede? Tenker da på ting som spisesteder, butikker og slikt......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Oktober 5, 2005 Share Skrevet Oktober 5, 2005 mat er generelt litt billigere enn her, men ikke mye. klær finner du i alle prisklasser. vanlige merkeklær ala diesel, levis, puma etc er ca samme pris, men du kan finne mange bra tilbud på dresser og sko. de dyrere merkeklærne som prada, gucci etc vet jeg ikke, men vil tro de er litt billigere enn her hjemme. ps! glemte i sted å nevne isen i italia. de har verdens beste is, og den må oppleves! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå