Gå til innhold

gnikse lyder fra bakaksling.. e34


opusx
 Share

Anbefalte innlegg

Det høres mistenklig ut som samme problem som jeg hadde for 2 uker siden og postet om: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=10900

Jeg hadde også dette på venstreside bak, var liksom ikke jern mot jern, høres mer ut som gummi - gav seg når jeg gasset på, kom gjerne etter litt lengre kjøreturer.

Skrudde opp og smurte det som smurtes kunne jeg og, men så tenkte vi at det kanskje var inne i den gummigamasjen som sitter på baksiden av bremsetrommelen. I en servicebok til E30 fant vi bildet av dette og flere bilder antydet store mengder fett/smøring. Laget da et lite hull i denne gummigamasjen ( den er leddet og ser ut som et "trekkspill") og stakk inn røret til en flaske WD40 og dusjet inn noenganger. Lyden gav seg, men kom tilbake etter 40 mil - WD40 er for tynt og tåler sikkert heller ikke varmeutvikling så godt.

Så her kommer fiksen:

Claes Ohlson el. tilsvarende og kjøp Grease/Smørefett, koster 39,- . Dette tåler fra -30 og opp til 190 grader og er tjukt og klissete. Deretter går du på Apoteket og kjøper en 50 ml sprøyte - forklar hva du skal ha den til og at du ikke skal ha spissen (jeg ble først henvist til Trondheims sprøyteautomater ... ) En slik sprøyte koster rundt 30,-

Skru av hjulet, jekk opp, stikk et lite hull i gummigamasjen, fyll sprøyta med 50 ml grease, dytt inn og mat sakte fra spryta -det er helt lufttett, så det kan komme til å piple litt ut igjen når du tar ut sprøyten. Jeg fylte på tilsammen 1 og en halv sprøyte, ca 75 ml grease + to 2sekunders dusjer med WD40.

Begynn ikkg å gråte når du rygger ut av bakgården og hører gnisselyden, du trenger en time eller to med litt variert, gjerne litt svingete kjøring for at greasen skal bli litt mer flytende (lang kjøring gjør den varm, svingete for å få leddet til å lee litt på seg)

Skal du til å bytte og få nye deler blir det for det første dyrt og for det andre "må" du sette jobben på verksted - den gummigamasjen er ikke ment til å ta av/erstattes av vanlige dødlige.

Gi gjerne en kommentar på om det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av hjulet, jekk opp, stikk et lite hull i gummigamasjen, fyll sprøyta med 50 ml grease, dytt inn og mat sakte fra spryta -det er helt lufttett, så det kan komme til å piple litt ut igjen når du tar ut sprøyten. Jeg fylte på tilsammen 1 og en halv sprøyte, ca 75 ml grease + to 2sekunders dusjer med WD40.

er vel ikke å anbefale og bruke wd40 el crc eller lignende sammen med fett i drivakselen . wd40 løser opp fett :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at WD40 løser opp fett, men det kommer raskt ut igjen - var mest for å få noe mer flytende inn der i oppsmøringa, men ja, det var min feil å "anbefale". Men mengden fett jeg brukte var mye mer enn noe WD40 hadde klart å løse opp.

Og ja, det er den mansjetten jeg mener. Lydene høres veldig like ut som de jeg hadde, så tenkte hvertfall å foreslå min gjennomføring av fiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...