Gå til innhold

E30 (gasser) stopper av seg selv


borge.strand
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat byttet toppakning på min E30. Etter montering hostet den litt, men kom fint i gang. Men nå har jeg et helt nytt problem:

Når jeg starter bilen, går den på høyt turtall i ca. et halvt minutt, så stopper den av seg selv. Når den er i ferd med å stoppe, kan jeg holde den i live med å gi litt gass.

Bilen har autochoke. Vanligvis starter den på høyt turtall og stabiliserer seg på vanlig tomgang etter noen få sekunder. Nå går den lenge på høyt turtall, og klarer ikke å stabilisere seg. Så snart choke-spjelet begynner å åpne seg, kutter motoren.

Jeg klarer også å starte bilen uten choke-spjelet koblet på. Men da trengs det mye gass for å starte den, og den går ikke særlig pent.

Hva kan dette skyldes? (Vakuum, tenningsrekkefølge, gåen gasser???)

mvh

Børge Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne feilen komme av hull i pakningen mellom forgasser og innsugsmanifoil? Har fått kommentarer på små sprekker i denne før, og etter toppakningsbytte ble det litt mer rugging på den.

Leste i Haynes-boken at turtallsøkning uten gasspådrag kan komme av falsk luft. Og det eneste som lar bilen gå er å gi den mindre luft (choke) eller mer bensin etter at choken går av. I begge tilfeller er turtallet høyt.

Eller er det bedre forslag?

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en slik med gasser, men fant ut at den gassern som står på originalt er bare å kaste, jeg satt på en totrinns weber med manuell choke, da går bilen MYE bedre og det er sjelden no tull, du kan bruke gasser fra sierra 2 liter, men da må du skaffe nytt innsug, det finnes! Den gassern du har på nå kommer garantert til å gi deg mye problemer! Sliet med min i et halvt åt! Har et par originalgassere som du kan få hvis du betaler frakt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har lillebror vært og gjort litt ugang. Det viste seg å være ganske god glippe mellom innsugsmanifoldet og toppen ved sylinder 4 (den bakerste). Jeg dro til dette, men enten har det vært noe drit på baksiden, eller jeg dro rett og slett til for hardt, for det øverste øret knakk. Vi prøve å starte bilen, og den gikk da bedre en stund, før dette tydeligvis ristet seg til, åpningen ble like stor igjen, og den gikk akkurat som brodern beskrev over igjen.

Noen spørsmål :

Ved bakerste "arm" på innsugsmanifoldet stikker det ut et lite rør rett bakover med en føler på. Hva er denne til? Kan det være for å regulere tomgangen? Kan det stemme at siden den suger falsk luft her, så reguleres tomgangen veldig høyt for å få "rett" vakum?

Hvilke manifolder kan brukes? Bilen er altså en 316 1,8 forgasser. Kan manifold fra 5/318i eller 316i brukes?

Hvor mye bør man betale for et pent brukt manifold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...