Gå til innhold

Camberplate?

C_West
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har skjønt det riktig, men det jeg alltid har trodd er at det har vært en justeringsplate mellom toppen av fjørbeinet og innfestningen i karosseriet. Så noen på Vålertreffet justere dette. Mulig jeg tar feil.. ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker på om jeg har skjønt det riktig, men det jeg alltid har trodd er at det har vært en justeringsplate mellom toppen av fjørbeinet og innfestningen i karosseriet. Så noen på Vålertreffet justere dette. Mulig jeg tar feil.. ? :wink:
Du har skjønt det riktig.

www.koed.dk har faktisk dette fra K-Mac, altså ikke fra GroundControl. Har hatt K-Mac selv, og de fungerte utmerket. Skal nok ha det igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer slik at disse camberplatene erstatter topplagrene på fjærbena fremme. For å justere dem, løsner man på boltene/mutterne (avhengig av type plater) som holder platens justerbare del på plass, og når man så justerer, flytter man altså toppen av fjærbenet enten innover (negativ camber), eller utover (positiv camber). Jeg bruker dette spesielt i forbindelse med banekjøring for å gi bilen mer negativ camber når man skal "ta i litt". På E36 fører det typisk til mindre understyring og mindre skjev dekkslitasje når man kjører på bane. Når man skal ut på veien å kjøre, er det best å ha tilnærmet "original" innstilling på hjulvinklene, slik at man ikke skal slite dekkene skjevt, og kanskje da spesielt på innsiden, som ville vært resultatet av å konstant kjøre med mye negativ camber.

Håper det var forståelig forklart. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...