Gå til innhold

Smart måte å måle effektøkning ved trimming!


bimmerdude
 Share

Anbefalte innlegg

+ mye annen nytting info.

http://www.logun.org/fog.htm

Og en forklaring på hvorfor chiptrimming ikke er nødvendig på nyere biler.

En motor skal ha 14,7 deler luft til 1 del bensin. Siden en chip ikke øker luftmengden til motoren vil den heller ikke øke effekten.

Biler med HFM måler økt luftmengde nøyaktig og trenger heller ikke optimalisert software ved modifisering av innsug, eksos, spissere kammer osv.

Ved å måle luftmengden inn i motoren kan man også regne ut effektøkningen. En viss % økning i luftmenge = samme % vise økning i effekt.

Han bruker OBD2 interfacet som kom i 1996 i USA og ikke før 2001 i Europa. Muligens også mulig med software som klare å lese BMW diagnose koblet til diagnose porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiptrimming er ikke bare å øke bensin mengde.

Chiptrimming handler mere om å hente ut de siste hk som bilfabrikken valgte å la være å hente ut, i form av tenning og bensin tilførsel ved full gass.. Tenning er oftest litt lav da fabrikkene må ta hensyn til alle slags høyde/temp/klima, og bensinen litt mager for å unngå avgass krav..

At et slikt sprut vil tilpasse seg luftstrøm er helt korrekt. MEN.. Tennings timing er uforandret, noe som ikke er optimalt ved f.eks kam bytte..

Dessuten vil et slikt regnestykke du legger frem her, kun gjelde i OPTIMALE forhold! Mange tror de har xxxhk da det er mulig å få det optimalt sett.. Sett motoren/bilen i bremsebenken, så kommer sannheten frem! De fleste får langt ansikt ;)

Mvh

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsing på bakhjulene forteller ikke mye om sannheten det er min mening i hvertfall. Spesielt siden de fleste som driver med dette er ganske inkompitente.

Bremsing i benk blir mer riktig men er ikke så lett å få til.

Her får man heller ikke korrekte resultater etter som kjøling og innsug av luft ikke blir som i "real life".

Poenget med den metoden jeg viste til er at det er lett å se om en modifikasjon er en forbedring eller ikke. Dessuten er det GRATIS.

Synes denne metoden var genial jeg men.

Chiptrimming handler mere om å hente ut de siste hk som bilfabrikken valgte å la være å hente ut, i form av tenning og bensin tilførsel ved full gass.. Tenning er oftest litt lav da fabrikkene må ta hensyn til alle slags høyde/temp/klima, og bensinen litt mager for å unngå avgass krav..

Mvh

Ola

Virker som BMW henter ut det de kan i orginal programvaren.

ECU justerer seg etter høyde/temp/klima så det er ikke ett argument.

Gir mager bensin mindre avgasser? Står jo faktisk på denne linken at det fører til mer avgasser. Er det ikke perfekt bensinblanding som gir minst avgasser? Tror jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgasser er et vidt begrep..

14.7:1 er en "perfekt" forbrenning, men det betyr ikke at en motor kan gå med 14.7:1 i alle turtallsområder, og alle belastninger..

En sugemotor må som oftest mappes nedimot 12.5:1 på fullgass for optimal ytelse.. Hvorfor, skal jeg ikke legge meg ut på her.. Dette varierer også fra motor til motor..

Magrere blanding gir lavere CO, mens fetere gir høyere CO utslipp.. De andre verdiene forandrer seg også deretter men de har jeg satt meg lite inn i :) CO er vel ankepunktet når biltilsynet måler avgasskravet.. Er hovedsaklig den katalysatoren reduserer vel?

Er enig i at det du sier er en flott mulighet, men det blir oftest ikke helt riktig, for teori er oftest avhengig av optimale forhold som ikke taes hensyn til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsing på bakhjulene forteller ikke mye om sannheten det er min mening i hvertfall. Spesielt siden de fleste som driver med dette er ganske inkompitente.

Bremsing i benk blir mer riktig men er ikke så lett å få til.

Om det er hester i motor som er intresant for deg, så er det hva du har på bakhjula som teller. Skal du ha det optimale: Tester du først i benk (på et seriøst motorverksted) Så på rullende landeveg (det fins seriøse ) da får du tapet i drivverket. Det kan av og til være stort. Grunnet skevheter,dårlige lager o.s.v. Men det koster så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting folk ikke tenker på..

I en motor benk er alt optimalt! Korte bensinrør, samme temp overalt, annet bensinanlegg enn bilen din ++++

I en bremsebenk er oppsettet akkurat som på gata.. :)

Jeg bremset min på hjula hos bjørnstad bil, og vil absolutt si at de har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å måle effekten på bakhjulene før og etter trimming, da får man se hvor stor økningen er. Da er det ikke så viktig om testmaskinen viser litt for mye eller lite. Er bilen orginal før trimming og har f.eks 170 hk, kan man bare legge til det man får ekstra på neste test,+tap i drivverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte ved Stavanger har vi to alternativer. Begge er "rullende landevei" som måler effekt på hjulene. Det er som Bimmerdude sier ikke det mest nøyaktige (hvis man vil vite effekt på motor), men funker jo veldig bra til slikt før og etter måling.

Den ene er drevet av et firma www.e39.no og der koster det ca 1000,- for en test. Den kan ta 4-hjulsdrevene biler. Det andre alternativet er drevet av amcar-miljøet, og der er det kun for biler med 2-hjulstrekk. De tar 400,- for en test.

Noe som er gratis: http://personal.dynator.no/rpmanalyzer.html

Utviklet av Ove Kvam og Øyvind Kaurstad. Et program som enkelt og greit analyserer motorlyden ved aksellerasjon, og således kan beregne motoreffekt. Det har ved test mot effektbenk vist seg å være veldig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...