Gå til innhold

Sprekt topp?


Yoneck
 Share

Anbefalte innlegg

Tidligere omtalt her :

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... ht=#110720

Etter å ha fått feil pakninger til innsugsmanifolden tre ganger (Oslo Sylinderservice, Alf Lie, og Arne Gulbrandsen), fikk vi omsider på riktige pakninger. Bilen saug litt mindre falsk luft, så den startet fint, og gikk som.. ja, den gikk som bare en 4-sylindret motor kan :wink: .. Den gikk helt sånn den skulle i hvertfall. Stor lykke. En liten stund.

Bilen ble stående og gå på tomgang en liten stund. Etter ikke lenge åpnet termostaten, så varmt vann strømmet gjennom radiatoren. Etter ytterligere 2-3-4 minutter begynte den som tidligere. Det boblet veldig i radiatoren, og det kom ganske mye damp.

Det er altså skiftet toppakning uten at det hjalp. Temperaturnåla står bare såvidt over minimum når det begynner å boble. Den er laaaangt unna rødmerkingen. Termostaten åpner når nåla står rett opp (midt på)

Vifta går greit, og radiatoren ser hel og fin ut. Står jeg lent over motorrommet, så kjenner jeg godt at det blåser varm luft fra radiatoren.

Kan dette være noe annet enn sprekk i toppen? Er det noe å reparere på, eller er det ny topp / motor som gjelder?

Er det verdt å koste noe sånt på en '87 316? Den har gått 170.000, og er rimelig hel og grei. Den ser ikke ut som noen utstillingsmodell, men er langt fra noen haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være sprek i toppen ja, men vi får håpe det ikke er det..

Hvis det viser seg at det er sprekk, og dere ikke kan bytte topp selv så er det altfor dyrt å sende den til autorisert verksted etter min mening.

Skal man være sikkert på at det er toppen som er feilen så må man trykkteste den.

Men jeg hadde forsøkt å luftet kjølesystemet, hvis ikke dette er gjort. Kan ofte være luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør innom et verksted å få de til å måle om det er eksosgasser i kjølevæsketanken.Det kan de gjøre med det avgassmåleutstyret de bruker på PKK.Er det stort utslag så kommer det jo eksos fra forbrenningskammeret og ut i kjølevannet.Siden toppakning er ny må det da komme fra et annet sted,mest sannsynlig toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være sprek i toppen ja, men vi får håpe det ikke er det..

Hvis det viser seg at det er sprekk, og dere ikke kan bytte topp selv så er det altfor dyrt å sende den til autorisert verksted etter min mening.

Skal man være sikkert på at det er toppen som er feilen så må man trykkteste den.

Men jeg hadde forsøkt å luftet kjølesystemet, hvis ikke dette er gjort. Kan ofte være luft i systemet.

Vi har akkurat byttet toppakning, så å bytte selve toppen skal vi nok få til.

Luft i kjølesystemet kan det jo være, men den begynner ikke å boble og dampe (i mange minutter) av det.

Hva annet kan det egentlig være, enn at det er sprekk i toppen?

Kan vannpumpa ryke? Det lekker ikke noe vann av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...