Gå til innhold

Startkabler/startbooster E34


Psyfoon
 Share

Anbefalte innlegg

Kan ikke tenke meg at det er noe sunnere enn annen starthjelp. det er egentlig ikke effkekten på hjelpen som skader, men den gnisten du får på polen ved tilkobling, som er på ca. 400volt.

Som du da sikkert skjønner, så liker ikke f.eks ett kretskort, som beregnet for 12volt, denne voldsomme boosten. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. satser på at det går greit jeg. NAF brukte en vanlig slik en når de ga meg strøm engang, og de bør vel vite hva de holder på med. Så tror ikke det er noe skadelig. Er mer skadelig å stå i 20minus og fryse med flatt batteri og ikke tørre bruke startboosteren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt strøm fra eller til skader overhodet ikkje noe av det elektroniske i bilen..

Når motoren står på tomgang så får batteriet såvidt den laddingen den trenger, mens når du ruser den litt/kjører med litt høyere turtall så ladder jo somregel batteriet med mere strøm enn det trenger, så det skal vel ikke ha så mye å si dette med startbooster eller ikke????? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokket elektronikken får når du kobler på en startkabel/boost er ABSOLUTT skadelig. Spør hvilke forhandler du vil! Min bror hadde en e36 318is. den hadde alle el-feil du kan tenke deg. el-vindu, sentrallås, den fine med el-vindu litt ned når du åpner døra, alarm..osv... bmw norge meinte bestemt at det kom av sjokkstrømm. Du får startkabela med innebyggd motstand som skal forhindre dette. vi sjekka litt i historikken til bilen i ettertid.. da fann vi 5 batteriskift på like mange år, å så til slutt en dynamoskift.. da kan du tenke sjøl hvor mange starthjelp han har tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kobler startkabler etc. til et tomt batteri blir det et enormt strømsjokk fordi batteriet begynner å lades opp og i starten går det så høy strøm at det nesten er som en kortsluttning.

Æ tror ikke det der e riktig. Strømmen tar jo veien til batteriet, ikke rundt omkring i bilen. Spenningen derimot er noe som er likt i hele systemet, og skaper problemer for fintfølende elektronikk. Blir det ikke noe av samme som å klatre i høyspentmasta? Meg bekjent så blir man som regel ikke drept av strømmen, men spenningen som faktisk kan brenne av armene, og man faller og slår seg ihjel. Man får også innvendige brannskader som er meget vanskelig å helbrede, og kroppen slutter rett og slett å virke den også. Tror æ, må æ si igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri forstått hvorfor det er skadelig å bruke startkabler på en moderne bil men blir heller ikke klokere av de forklaringen her (og jeg kan endel om elektronikk og strøm).

Løsningen er uansett startkabler med beskyttelse for elektronikken. Fås kjøpt både hos Bilextra og Thorsov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strømmen som koker deg innvendig, ved strøm gjennomgang. Høy spenning er ikke så farlig, mange av oss har vel fått en lusing fra oilen på ca 20 000volt. Men den genererer ikke noe strøm. Det er dermed ye faligere og få støt fra 230 olts nettet hjemme.

Menneset dør ved en strøm gjennomgang på ca 30 milliampere.

Vel dette var avsporingen.

Det som knekker elektnikken er hvis den ene bilen sår og går og så blir det koplet på startkabler til den med dårlig batteri. Da får man et brått spennings fall, etterfulgt av en ujevn spenning og variable flytende strømmer i det elektriske anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strømmen som koker deg innvendig, ved strøm gjennomgang. Høy spenning er ikke så farlig, mange av oss har vel fått en lusing fra oilen på ca 20 000volt. Men den genererer ikke noe strøm. Det er dermed ye faligere og få støt fra 230 olts nettet hjemme.

Menneset dør ved en strøm gjennomgang på ca 30 milliampere.

Vel dette var avsporingen.

Det som knekker elektnikken er hvis den ene bilen sår og går og så blir det koplet på startkabler til den med dårlig batteri. Da får man et brått spennings fall, etterfulgt av en ujevn spenning og variable flytende strømmer i det elektriske anlegget.

Hvorfor overlever vi da kontakt med polene på batteriet?

Man kan jo tenke seg spenningen som ett vannmagasin, ett høyt ett. Trykket vi har på bunnen er likt overalt på samme dybde, og kan kalles spenning(Volt/bar)

Motstand kan vi lage oss ved å sette inn en ventil i bunnen. En regulerbar en = en justerbar diode som man måler i Ohm.

Strømmen blir da det vi slipper igjennom denne motstanden. (Ampere/flow).

Effekten blir da også ett naturlig samspill mellom spenningen/trykket og m3/h eller Amperen vi slipper igjennom.

Da blir det slik at ett høyt trykk(Volt) i denne tanken vil trenge langt lavere "flow"(A), som en mindre tank(Mindre trykk/Volt/dybde) vil behøve av "flow" for å kunne yte samme effekt. Her, vann for å drive en turbin, eller f.eks Amp for å drive ett sluttrinn.

Derfor kan man vel aldri si at 30mA er dødelig. Det avhenger av spenningen. Om den er høy, er det nok dødelig, men ett 1,5V batteri tror jeg ikke er særlig farlig for vår kropp.

Elektronikken fungerer noe annerledes. Dagens printplater tåler noe strøm, men når det slår gnister ved tilslutting spretter spenningen fra 12 til ca 400Volt.

Eks: 12V x 50A = 600W

400V x 50A = 20.000W

Dette blir det fort hett av i en 1/2mm2 leder. Vet ikke om jeg er helt på tur her nå, men slik var det nå jeg husket det fra Mekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...