mhane Skrevet Oktober 24, 2005 Share Skrevet Oktober 24, 2005 Skulle stramme håndbrekket på min E39 touring når jeg byttet til vinterdekk. Mener at man kan bruke et skrujern gjennom hullet til ene hjulbolten for å stramme håndbrekket. Stemmer det ? Var mørkt å kaldt og jeg manglet lys så jeg fant ikke noe "hjul" å vippe på. Hvis det finnes et slikt "hjul" skal jeg dra det ned eller opp for å stramme? Endte opp med å stramme direkte på skruene på håndbrekket. Går det greit eller er egentlig disse kun for å juster likt drag på de to sidene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole@Automote Skrevet Oktober 24, 2005 Share Skrevet Oktober 24, 2005 hmm de skru tinga i tromelene skal stramme seg selv de, uansett så går det ikke an å skru de feil vei. Men det er to stramme ting ved håndbrekket inni bilen, to muttrer der som kan strammes.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Oktober 24, 2005 Share Skrevet Oktober 24, 2005 Jekk opp bilen bak så begge bakhjulene står over bakken og dra to knepp på håndbrekket,bruk lommelykt og juster på hjulet inne i trommel til de begynner å ta på hver side,sett på hjulene igjen og stram begge virene ved håndbrekk til hjulene nesten ikke går å dra rundt med håndkraft,ta håndbrekket opp 2 knepp til da skal hjulene stå dønn fast.Har du fortsatt dårlig håndbrekk etter dette så må nok skiver og bremsebelegg byttes,det legger seg gravrust inne i bremseskivene som ødelegger belegget.Dette fungerte bra på min men jeg måtte bytte bremseskiver på grunn av innvendig rust. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Oktober 24, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2005 Jekk opp bilen bak så begge bakhjulene står over bakken og dra to knepp på håndbrekket,bruk lommelykt og juster på hjulet inne i trommel til de begynner å ta på hver side,sett på hjulene igjen og stram begge virene ved håndbrekk til hjulene nesten ikke går å dra rundt med håndkraft,ta håndbrekket opp 2 knepp til da skal hjulene stå dønn fast.Har du fortsatt dårlig håndbrekk etter dette så må nok skiver og bremsebelegg byttes,det legger seg gravrust inne i bremseskivene som ødelegger belegget.Dette fungerte bra på min men jeg måtte bytte bremseskiver på grunn av innvendig rust. Kjempe greier. Tror ikke det er så mye rust invendig. Byttet bremseskiver for et år siden og sjekket det da + rengjorde. Siden jeg allerede har strammet ved håndbrekket så får jeg slakke ut litt der igjen før jeg begynner på denne prosedyren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Oktober 25, 2005 Share Skrevet Oktober 25, 2005 hmm de skru tinga i tromelene skal stramme seg selv de, uansett så går det ikke an å skru de feil vei Hvis ikke jeg minnes feil, så tror jeg det ikke er noe automatisk stramming på bremsebåndene bak på e39, men bare en "manuell" strammer. Båndene går jo kunn til håndbrekket, så da er det jo ikke akkurat nødvendig å stramme disse særlig ofte... hvis du ikke kjører med brekket på da... Men så kan det jo også hende at jeg husker feil..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Oktober 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2005 Kan heller ike huske at jeg så noen form for automatisk stramming når jeg skiftet bremseskiver, så jeg tror du har rett. Må vel ha sett det da sånn som jeg pusset og gnikket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gammern Skrevet Oktober 26, 2005 Share Skrevet Oktober 26, 2005 Du må inn med en skrutrekker, problemet er å finne den fordømrade stramme skruen. Du må ha en god lommelykt og bør ta av felgen første gangen (lettere å se gjennom hullet). http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DH61&mospid=47558&btnr=34_0573&hg=34&fg=30 På bildet i linken over ligger strammeskruen(6) i nedkant. På min bil lå den i bakkant ca kl 3. Den ligger inntill strammefjæren mellom brekkskoene så det kan være litt vanskelig å komme til. Jeg fulgte samme prosedyre som bjalle har beskrevet men fikk det ikke til å virke 100%. Var nødt til å bytte skiver og brekksko før jeg fikk brekket til å virke skikkelig. Var masse rust i tillegg til at belegget på skoene hadde løsnet! Byttet også strammeskruer selv om de som var der var helt fine. En liten bonus jeg fikk i tillegg etter skivebyttet var at jeg ble kvitt plagsomme vibrasjoner som kom rundt 90-100 km/t. 4 skiver/klosser kostet ca 1600 hos Biltema, brekksko+feste/fjærer+strammeskruer kostet 1100 hos BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå