Gå til innhold

Stramme håndbrekk E39


mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle stramme håndbrekket på min E39 touring når jeg byttet til vinterdekk.

Mener at man kan bruke et skrujern gjennom hullet til ene hjulbolten for å stramme håndbrekket. Stemmer det ?

Var mørkt å kaldt og jeg manglet lys så jeg fant ikke noe "hjul" å vippe på. Hvis det finnes et slikt "hjul" skal jeg dra det ned eller opp for å stramme?

Endte opp med å stramme direkte på skruene på håndbrekket. Går det greit eller er egentlig disse kun for å juster likt drag på de to sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen bak så begge bakhjulene står over bakken og dra to knepp på håndbrekket,bruk lommelykt og juster på hjulet inne i trommel til de begynner å ta på hver side,sett på hjulene igjen og stram begge virene ved håndbrekk til hjulene nesten ikke går å dra rundt med håndkraft,ta håndbrekket opp 2 knepp til da skal hjulene stå dønn fast.Har du fortsatt dårlig håndbrekk etter dette så må nok skiver og bremsebelegg byttes,det legger seg gravrust inne i bremseskivene som ødelegger belegget.Dette fungerte bra på min men jeg måtte bytte bremseskiver på grunn av innvendig rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen bak så begge bakhjulene står over bakken og dra to knepp på håndbrekket,bruk lommelykt og juster på hjulet inne i trommel til de begynner å ta på hver side,sett på hjulene igjen og stram begge virene ved håndbrekk til hjulene nesten ikke går å dra rundt med håndkraft,ta håndbrekket opp 2 knepp til da skal hjulene stå dønn fast.Har du fortsatt dårlig håndbrekk etter dette så må nok skiver og bremsebelegg byttes,det legger seg gravrust inne i bremseskivene som ødelegger belegget.Dette fungerte bra på min men jeg måtte bytte bremseskiver på grunn av innvendig rust.

Kjempe greier. :) Tror ikke det er så mye rust invendig. Byttet bremseskiver for et år siden og sjekket det da + rengjorde. Siden jeg allerede har strammet ved håndbrekket så får jeg slakke ut litt der igjen før jeg begynner på denne prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm de skru tinga i tromelene skal stramme seg selv de, uansett så går det ikke an å skru de feil vei

Hvis ikke jeg minnes feil, så tror jeg det ikke er noe automatisk stramming på bremsebåndene bak på e39, men bare en "manuell" strammer. Båndene går jo kunn til håndbrekket, så da er det jo ikke akkurat nødvendig å stramme disse særlig ofte... hvis du ikke kjører med brekket på da... :)

Men så kan det jo også hende at jeg husker feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn med en skrutrekker, problemet er å finne den fordømrade stramme skruen. Du må ha en god lommelykt og bør ta av felgen første gangen (lettere å se gjennom hullet).

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DH61&mospid=47558&btnr=34_0573&hg=34&fg=30

På bildet i linken over ligger strammeskruen(6) i nedkant. På min bil lå den i bakkant ca kl 3. Den ligger inntill strammefjæren mellom brekkskoene så det kan være litt vanskelig å komme til.

Jeg fulgte samme prosedyre som bjalle har beskrevet men fikk det ikke til å virke 100%. Var nødt til å bytte skiver og brekksko før jeg fikk brekket til å virke skikkelig. Var masse rust i tillegg til at belegget på skoene hadde løsnet! Byttet også strammeskruer selv om de som var der var helt fine.

En liten bonus jeg fikk i tillegg etter skivebyttet var at jeg ble kvitt plagsomme vibrasjoner som kom rundt 90-100 km/t. 4 skiver/klosser kostet ca 1600 hos Biltema, brekksko+feste/fjærer+strammeskruer kostet 1100 hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...