Gå til innhold

Hjulbolter, stålfelg og alufelg, E36.

Tactel
 Share

Hvor mange bolter?  

34 stemmer

1. 1. Hvor mange bolter?

• Alle 5
      19
    • 4 av 5
      9
    • Samma f..
      6

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Nå har jeg bytta til vinterdekk og under bytting var det èn bolt som ikke ville ut. Vel, den gikk egentlig bare rundt og rundt da jeg skrudde, men ut kom den aldri. Etter mye pes fikk vi ut bolten og den var da helt blank hvor den hadde sitti fast, altså gjengene var gåen. Vi prøvde å lage nye gjenger og da knakk jernet inni hullet.. Så før evt. rep nå kan jeg altså kjøre med 4 av 5 bolter på hjulet. Dette er venstre forhjul..

Så kommer spørsmålet. De som hjalp meg med dette sa jeg ikke måtte finne på å kjøre rundt med 4 av 5 bolter og at jeg måtte få den på verksted for å enten borre ut hullet igjen eller bytte spindel dersom boring ikke løste problemet.. Jeg kontakta et verksted og de sa "håh nei det gjør iiiingenting å kjøre med 4 av 5 bolter, det trenger du ikke gjøre no med!" ..

Så da står jeg der med mine tolv tommeltotter og er litt forvirra. Hva mener folk her jeg skal gjøre? Få den på verksted og fikse sjiiten eller kjøre rundt med 4 av 5 bolter på venstre forhjul.

Til slutt kan jeg nevne at det er stålfelg på vinterdekka mens jeg har alufelg på sommerdekka. Noe jeg også merka var at jeg bare hadde ett sett av bolter som tidligere eier både har brukt på stålfelga og vinterfelga.. Her tenker jeg at jeg må innom en BMW-sjappe for å få tak i et nytt sett bolter til stålfelg, så får jeg kjøpe nytt sett til alufelg til våren igjen. Så jeg har alt på det rene der iaffal ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Du kan gjerne kjøre med fire av fem bolter, det er ikke de som bærer vekten av bilen uansett. Det er navet. Boltene holder bare felgen fast og inntil navet.

Du bør uansett utbedre problemet så snart som mulig, enten ved å kjøpe ny spindel eller se om det er mulig å bruke helicoil. Det første er vel å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 av 5 må vel være bra det vel :wink:

bare å kjøre til du gidder å kjøpe nytt.ingen fare med mindre du skal delta i rally.

boltene til stålfelg er ofte litt kortere og annen kon på.pluss at konen ikke blir oppstripa og striper opp konen i alufelgen etterpå.men er jo ikke hjernekirurgi,så du må se det litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på kjøreskolen, at hvis du skulle være så uheldig, å f.eks miste det ene hjulet av bilen, p.g.a at boltene/mutterene hadde falt av, så skulle du ta en fra hver av de andre hjulene, til å feste hjulet igjen. Men dette er kun midlertidigt, så jeg ville fått ordnet det ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører bil må an jo ha stil... som Øystein Sunde sier.

Mange biler har KUN 4 bolter, men er jo festet som kvadrat da.

Boltens oppgave er jo KUN å holde fast, så er størst belastning da man skrenser etc. Er jo ingen fysisk vekt på den, så 4 burde holde en masse spør du meg.

Men ville følt meg litt naken uten... så ville fiksa det da det jeg hadde penger og lyst nok til det.

Hva sier EU kontrollen? Er kanskje lenge til så ikke noe stress ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er friksjonen som held felgen fast i resten. Likevell så vil usymetrisk kraft mot anlegg (dette er mekanikk for dei av dykk som har vore innom det faget) gje dårlegare friksjon. Dersom det er meininga at det skal vere 5 boltar så bør du ha fem boltar. Kan ikkje samanliknast med at andre bilar har fire boltar....for då er presset symetrisk. Men farleg i norge med 80km/t NEPPE! Men eg ville fixa det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som må fikses. Er enig med han over her. Er friksjonen mellom flatene som holder felgen fast. Derfor er det viktig at alle boltene er der.

Kjøp en brukt spindel. Koster ikke all verden.

Jeg kjører også med 60 grader kon på både sommer- (alu) og vinter-felger (stål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I manualen på min E-36 står det at det er greit å kjøre til nærmeste verksted med fire av fem bolter og at man under ingen omstendighet må kjøre med kun tre av fem.

Er nok ikke noen langsiktig løsning å kjøre med kun fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...