Gå til innhold

E36 Kraftig vibrasjon i hele bilen ved "sluring på clut


efagerli
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en BMW 320i 1992 modell hvor jeg sliter med vibrasjon i det jeg begynner å kjøre (helst når den er varm). Siden jeg hver dag driver køkjøring er det veldig irriterende. Om jeg er hard på gassen og ruser kraftig er blir det mindre vibrasjon. Jeg er også plaget av at det går litt i rykk og napp når jeg kjører sakte i førstegiret. Jeg ser at mellomakslingen eller hardykoblingen er nevnt ofte ved vibrasjonsproblemer i forum her. Kan det være problemet også i mitt tilfelle? Har snakket med verksted som sier at hele clutchen bør skiftes. Det jeg frykter er at jeg koster på bilen flere tusen uten å få bukt med problemet. Noen som har tips eller meninger om hva det kan være? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, har faktisk opplevd det samme med en 318is. Det var vel å merke etter å ha kjørt ganske hardt en god stund (1time++) med litt hissig giring.

Skjønte aldri helt hva det var da det egentlig skjeldent var noe problem. Noen som påsto at det kunne være hardyskiva... tror det var det den het.. hvert fall koblinga mellom girkasse og drivaskelen, men jeg tviler.

Mulig det var clutchen som var begynt å bli sliten. Hadde jeg vært deg så ville jeg sjekka når sist clutchen ble bytta og testa om clutchen slapp viss du kjører i ca 40-60, setter bilen i femtegir og gir full gass, viss turtallet øker uten samsvar med farta så har du en sliten clutch..

Har forresten et spørsmål selv om det her... Noen som vet om det kunne vært clutch "justeringa" ? det er vel hydralisk på e36 hvert fall og da slipper du å justere den etter som den blir slitt?

Noen som har mer info om deT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg også en gang, det var faktisk på vei hjem fra Start kamp. Stod lenge i kø, mye sluring. Kjørte i 1. gir i over én time. Da kjente jeg vibrasjonen i hele bilen, det var vanskelig å lokalisere hvor det kom fra. Men det var altså sluring som fremprovoserte det. Det virket rett og slett som bilen ikke likte køkjøring. Så hvis jeg er så uheldig å komme i kø, så prøver jeg å minimalisere bruken av clutchen. Er man flink til å treffe med clutch/gass ved igangsetting, slik at turtallet ikke blir noe særlig høyere enn tomgang, vil clutchen naturligvis ikke bli så fort varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig og skyldes visstnok materialet dagens clutcher er laget av. De gamle clutchene med asbest og liknende godstoffer var visst mye bedre på dette. Jeg har akkurat de samme symptomene på min bil og det skjer somregel etter langkjøring i godt tempo. Begynner jeg da på køkjøring/bykjøring kan det av og til bli mye risting og kødding med clutchen.

Rykking i bilen når du kjører i førstegir kan komme av litt slitte foringer, hardyskive o.l. Bensinkutten i motorstyringen har også en tendens til å gjøre dette mye værre enn nødvendig, spesielt i køkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg også hatt på is`n i mangen år.merker det bare ved køkjøring av og til.hvis du syns det blir for irriterende så kan du bare slure litt på clutchen(go bakkestart i svigermorstil) med vilje,da pleier det å forsvinne for en stund.har funka for meg hvertfall.eg trodde at det var i forbindelse med at clutchen min var godt slitt og har ikke gidda å brydd hjernen min med det før jeg må skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja dette høres kjent ut. Har samme "problem" på min, og har hatt det på flere av mine tidligere biler. Jeg kjører (krabber) igjennom Oslo hver dag og de dagene jeg havner i rushen så merkes dette GODT! Spesiellt i de siste oppoverbakkene, etter 30++ minutter med køkjøring.

Et par alternativer som funker bra når bilen jokker som mest:

1. Slure med høyt turtall på 2.gir. Ulempe: Høres dust ut og sliter som f..n på kløtsjen. Fordel: Du kommer deg frem uten jokking. :?

2. Køkjøring uten sluring: Kjør jevnt og så sakte du kan på 1.gir med kløtsjen helt ute. Kjør i køens hastighet, ikke hastigheten til bilen foran deg. Stopp bilen med kløtsjen helt ute og vent til bilen foran har kommet minst et par billengder fremover. Ulempe: Du lager luke foran deg og kan irritere billistene bak deg. Fordel: Ingen jokking, og kløtsjen normaliserer seg etter kort tid siden du ikke slurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette kommer av varm clutch og svinghjul. Det kan (i følge de lærde) være et tegn på slitt svinghjul :shock: Noe som kommer av at svinghjulet har en rykkutjevner (twin mass) som inneholder to store fjærer, lagt i fett. Og etter hvert kan nok dette fettet og fjærene miste litt av egenskapene sine, og henge seg litt opp når det blir skikkelig varmt. Da vil det rykke ved sluring.

Mange gode tips i forrige innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette kommer av varm clutch og svinghjul. Det kan (i følge de lærde) være et tegn på slitt svinghjul :shock: Noe som kommer av at svinghjulet har en rykkutjevner (twin mass) som inneholder to store fjærer, lagt i fett. Og etter hvert kan nok dette fettet og fjærene miste litt av egenskapene sine, og henge seg litt opp når det blir skikkelig varmt. Da vil det rykke ved sluring.

Mange gode tips i forrige innlegg her.

Stemmer nok dette som Gaute sier. Skiftet nettopp svinghjul og clutch på min på grunn av disse vibrasjonene; funker helt nydelig nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd dette to ganger med cabben. Begge gangene hadde det regnet småjævler hele dagen slik at det var veldig store damer i kjørebanen. Når jeg da skulle løse den i første gir ristet hele bilen, men det gav seg etter jeg hadde løst den i revers faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tidligere innlegg omhandler da altså 6-erne, og ikke 316/318. Der er det rykkutjevner i clutch-platen, så på slike biler vil det nok kanskje være nok å skifte clutch for å få dette problemet bort. Men siden trådstarter har 320 (med rykkutjevner i svinghjulet), var det altså det jeg omtalte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg misforstått hva svinghjul er... :?
Det er jeg ikke så sikker på. Svinghjulet og clutchen er jo på en måte en integrert enhet, som man demonterer for å skifte clutch. På 4-sylindrede E36 har clutchen noen små fjærer som skal utjevne vibrasjoner og rykk, mens på 6-syl motorene er det slike fjærer innebygget i svinghjulet. Svinghjulet er vel per definisjon den delen som har tannkrans til startmotoren. På 4-syl er den "massiv", men på 6-syl er den 2-delt, og inneholder (skjult) altså denne rykkutjevneren. Det går derimot ikke an å skifte disse fjærene som er innebygget i svinghjulet uten å ødelegge det. Det har jeg gjort med et svinghjul, men da for å lette det, og ikke for å fikse noe som helst. Aner ikke om det er brukbart lenger, for hele rykkutjevneren er nå fjernet :lol: Satser på å teste det litt ut på rallybilen når den tid kommer. Det ble hvertfall mye lettere uten den delen på :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...