Gå til innhold

E36 demperbytte


Fr4nk
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke så vanskelig, nei.

Det kan være litt vrient å komme til bak teppet inni bagasjerommet, men får du det ut av verden, så åpenbarer det hele seg.

Du trenger:

-Jekk og bukk til å sette bilen på.

-Stor fastnøkkel (18 eller 19mm) eller helst pipe til å skru av bolt i bunn.

-13mm pipe eller lignende for å skru av dempertoppen (2 muttere)

-eventuelt 17mm (tror jeg) for å løsne demperen fra "lageret" i toppen.

I toppen sitter demperen i et "lager" som ofte sitter veldig fast i demperen. Jeg ville byttet den delen også, samt pakningen under. Det får du relativt rimelig hos din nærmeste BMW-forhandler. Vil du oppgradere, så kjøper du den delen tilhørende E46cabriolet. Den tåler mer, og er en del stivere enn originalt.

Men skal du bare bytte demper på den ene siden? Jeg ville definitivt byttet på begge sider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du spør om dette så går jeg utifra at du ikke er den som skrur mest på bil,og da kan eg bare si deg at du sparer deg mye irritasjon og tid ved å ha den nye demperen klar med ny foring. dersom foringen i toppen ikke er skiftet siden bilen var ny så er den så morken og gjerne rustet i underkant at det er ingen vits i å bruke oppigjen om det går an i heletatt.

vil tippe du bruker 2 min på de to muttrene i toppen,1 min på bolten i bunnen og 1 min mer å få på den nye demperen som ligger klar med nytt lager. resten kommer an på kor lang tid du bruker på å rive vekk deksler,jekke opp bilen å leite etter pipene og skralla :wink:

når du skal ta fremme er det greit å ha en lufthammer tilgjengelig til fjørklemmene og til å løsne mutteren i toppen av demperen hvis den er vrang.pass litt på lageret,for det er ønskelig å bruke på nytt hvis det er ok..

dette er enkle operasjoner,men man kan oppleve litt knot om man ikke har nødvendig utstyr tigjengelig eller mangler deler. første gangen jeg skulle gjøre dette ble bilen stående til dagen etterpå fordi jeg manglet ting og tang(dårlig planlegging),men neste gang sørget jeg for å ha alt jeg trengte på plass,og skifte av dempere/fjører var ferdig på 30min fremme og bak (vi var 2stk og da) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg ikke fikk tak i nye foringer før jeg satte igang, for de var ganske slitene ja. Pakningene også :wink:

Men det er ikke verre enn at jeg fikser det idag. Har eget verksted til disposisjon med det meste av utstyr så det skulle ordne seg kjapt.

Men det blir nevnt lager ved bytte av demperne foran.... må man ha av "hele pakka" (bremseskiver og calippere og sånn) når man skal bytte disse?

Edit: eller var det kanskje ikke hjullageret det var snakk om? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg ikke fikk tak i nye foringer før jeg satte igang, for de var ganske slitene ja. Pakningene også :wink:

Men det er ikke verre enn at jeg fikser det idag. Har eget verksted til disposisjon med det meste av utstyr så det skulle ordne seg kjapt.

Men det blir nevnt lager ved bytte av demperne foran.... må man ha av "hele pakka" (bremseskiver og calippere og sånn) når man skal bytte disse?

Lageret som nevnes foran er nok topplageret. Det sitter i toppen av demperen, og du trenger således ikke å ta av bremseskivene eller noe annet nede på opphenget for å bytte demperne. Men vær forsiktig med ledninger og slanger der fremme når du skal bytte. Det er ikke like vanlig at topplagrene er utslitt foran som det er at foringene på toppen bak er utslitte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...