Gå til innhold

Grensejeger

NSS
 Share

Anbefalte innlegg

Satt å så litt på mil.no og fant ut at Grensejeger på gsv så litt spennende ut, er det noen her som har vært der, eller vet når på året de starter osv..? Kanskje noen som har noen erfaringer? Morro? Kjipt? Kaldt? osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensejeger er for de som liker natur. GSV (Garnisonen i Sør-Varanger) er et -GANSKE- øde sted, så du må like fritidsaktvitetene der (ellers blir du sprø). Fisking, turer, etc er blant tilbudet.

Velferdstilbudet i leieren er egentlig ganske bra det også.

Det å være en grensejeger, kan vel anses for å være middels på hva som er krevende tjeneste i hæren. Alle (nesten) mener vel at deres tjeneste er/var den værste, men men ;)

Jeg var selv -ikke- grensejeger, men tjenstegjorde i Bardufoss som IT-assistent, fotograf, etc etc. Dvs, jeg kjente til veldig mange av de forskjellige avdelingene, og hørte meget fra vær av dem.

Og ja, det kan bli kaldt ;)

Bare i Bardufoss var det fint perioder med -20 til -30 grader. Var veeeeeldig moro å stå vakt da gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg millitærtjeneste som jeger.

Var jeger på porsangmoen og det var full fart og spennende tjeneste hele tiden. Spesielt øvelsene var morsomme. Ganske spennende å hele tiden ligge i fi's linjer.

Snike innpå og ta fanger... Hehe, mimre mimre

Å være grensejeger tror jeg fort kan bli kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! :D

Jeg har vært grensejeger! :D Beste året i mitt liv! Anbefales på det ALLER STREKESTE!

Første halvåret er bare dritt med Über-disiplin ovenfor alt av befal, hvis du ikke gjør eksakt som de sier, så truer de med at du blir sendt vekk etc. Dette er GRKP/U (Grensekompani utdanning) Du merker heller ikke overgangen fra rekrutten til jeger-perioden (utdanningen). GSV tar inn dobbelt så mange til opptak pga såpass stort frafall. I min kontigent ble rundt 650 kallt inn, i overkant av 400 møtte opp og 180 stk ble grensejegere.

Øvelsene inneholder MYE gåing med tung sekk (4.linje, recoonpack m/stridssekk, GRU og våpen), OP-tjeneste og patrulje/oppklaring av store landområder (Generell jeger-tjeneste) og generellt lite mat og søvn.

Etter ca ett halvt år blir ca 180 stk (fler eller ferre etter hvor mange som er skikket) overført til GRKP (Grensekompaniet) hvor man kan velge mellom 6 stasjoner; fra toppen: IHR (Ishavsregimentet/Grense Jacobselv), Korpfjell, Elvenes, Svanvik (der var jeg), Skogfoss og Gjøkåsen.

De siste ukene etter endt jegerutdanning velger man også spesialisering; Patruljefører, Sambandsmann, Sanitetsmann og Skarpskyter. I tilegg har stasjonene sjåfører/båtførere som har MYE ansvar på stasjonen i tilegg til å gå patruljer, sitte i OP-tårn/hytter langs grensa (men i noe mindre grad)

PF'er og Sjåfører blir også beskikket korporaler. (Selv var jeg sjåfør og anbefaler dette ettersom da får du gjøre alt! Bil, båt, snøscooter, mye ansvar, mye helikopterturer etc)

Befalet på grensa er også totalt andreledes. De behandler deg som et medmenneske og fungerer mer som ledere enn diktatorer. All mat på stasjonene lages av det laget som har vakt den uka, dvs middag, lunch og brødbaking til frokost.

Det er også utdanning på grensa, Pugging av russiske kjøretøyer, vanlig jegertjeneste osv.

Før du kommer ut får du også et kurs i begrenset politimyndighet som du faktisk utøver i tiden som grensejeger. (Da på vegene av Kirkenes politikammer) i tilegg er opdragets art å regne som fredsbevarende tjeneste. Dette tar seg MEGET godt ut på papirene dine.... tro meg :wink:

Dessuten er politikurset morsomt! :) Eller er det bare å spørre hvis du lurer på noe.... kan svare på det meste... men vær klar over at du vil få ett par overraskelser også hvis du kommer dit :roll:

Etter ett år er du også ganske lei.... så går det ca 6 måneder og du ikke vil andre steder enn tilbake dit! Samholdet mellom de du er på stasjonen med er sinnsykt bra!

Her er ett par linker du kan se på:

http://www.specialoperations.com/Foreign/Norway/Default.html

http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=107337

http://www.utvalgt.no/?go=galleri

Ring og bytt! Lykke til! :weirdwalkingthing:

Tusen takk for kjempe nyttig innlegg :) :) :) Skulle ringe idag, men presterte seff å ringe 3min etter de hadde stengt :lol:

Så jeg får vel ringe imorgen ;) Men tar de inn folk i januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale jegertjeneste viss du skal inn i militæret.

Jeg var kystjeger for et par år siden, og den tiden jeg var der var utrulig lærerik og minnerik.

Nå kan jeg ikke si så mye om hvordan andre jegeravdelinger er, siden jeg ikke har erfart de, men jeg har aldri hatt så mye morro og lært så¨mye på så kort tid.

Selfølgelig, det er masse strev, du skal virkelig få lære å tøye grenser, men det synes jeg er bare lærerikt.

Bonusen med kysjegerkommandoen er jo bla G36 og M249 Minimi 8)

Utenlandstjeneste er også en mulighet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på kystjeger også, får se hva som skjer... Men isåfall må jeg vel inn på madla først? Var det jge fikk vite på seson... En kamerat av meg var kystjeger, han sa at det var ganske sløvt egentlig, for at meste parten av tiden bare sløva de rundt på leiren :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scnellfahren: Utdanningen dere hadde der oppe høres ut som om den var mye lik den vi hadde(var felt mp i bardufoss!) Var faktisk morro!

Da var det mere avslappende å bli sjåfør på Leopard stridsvogn ja.. Utrolig, men i løpet av "rekrutten" så var vi ett døgn i felt :D

Forøvrig så tror jeg det der med samhold og kameratskap er likt omtrent uansett hvor man er i millitæret. Så jeg kjenner meg igjen i å ville tilbake de første månedene.. Millitæret var gøy det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehh....GØY i militæret??? :-& Ja ja.... Selv var jeg ferdig utdannet når jeg kom meg ut, det vil si jeg var 24. Ikke så kult da å bli kommandert rundt av noen befalsjyplinger på 19-20, som mente de var verdensmestre i alt! Heldigvis var rekrutten unnagjort på 5 uker, deretter kom jeg til Forsvarets Bygningstjeneste. DET var en krem-tjeneste, hvor jeg bodde hjemme i egen leilighet, gikk i sivil, og hadde 8-16 jobb! ;-) Såååh....Skal du ut i skikkelig tjeneste - som jeg ikke hadde - så tror jeg det er en fordel å gjøre det mens du er ung og "uerfaren", slik at du ikke stiller for mange spørsmål.

Uansett: Tjenesten blir nok så bra som du gjør den til selv, og med rette motivasjonen får du det bra! Godt at ikke alle prøver å sluntre unna og bli tjenesteudyktige i alle fall! LYKKE TIL! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt tro at noen hadde en sløv og kjedelig tjeneste som kystjeger.

Det er rett og slett for den avdelingen er helt nystartet. Når jeg var der var den fortsatt under utvikling, så enkelte kompani gikk mye rundt og vaste. Jeg var heldig nok til ikke å være i et av de kompaniene :lol:

Men nå er KJK offisielt operative, og ting skal være nokså bra gjennomført for alle avdelinger.

Derfor vil jeg fortsatt anbefale kjk, som en tøff og erfaringsrik tjeneste.

[edit] Forresten skal du noen få uker på madla først ja, men jeg tror du blir overført til Trondenes rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...