Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en fersk eier av en e39 520i 98. tiptronic.

Bilen blir litt levende fra 70-90, det er en slags dyp lavfrekvent risting i hele bilen, over denne hastigheten forsvinner det igjen. Tenkte først det måtte være uballanserte dekk. Hjalp null og niks, nå har jeg slengt på vinterdekkene og det er akkurat samme sak. Tenker nå at det kan være dempere bak, den er litt spretten i rumpa over skarpe dumper men jeg er ikke kjent med disse bilene så jeg vet ikke om det er normalt. Motoren føles også som om den jobber litt tungt på motorveien men som sagt jeg er ikke så kjent med denne biltypen så jeg vet ikke hva som er normen. Synes også den er litt vell ivrig på bensinbruken 1,3 på litt aktiv kjøring.

Noen som har noe input?

Skrevet

hadde en E39 530 2001 (2,2 m170hk)

Altså nesten en identisk bil.

Hadde risting i den bilen. det var pga slitte bremser forran...

kanskje det er problemet ditt

Skrevet

hmm etter hva jeg kan se i papirer ble klosser og skiver fremme byttet ganske nylig, føles veldig som det er fra bakenden det kommer, ihvertfall bråket som er en slags "wooffing" :) dyp og rumlende, høres ikke ut som hjulager rumling og det er helt i takt med vibrasjonene som også kjennes ut som det kommer bakfra.

Skrevet

Hva md en KDS spissing? vet at det har hjulpet tidligere....

hmm etter hva jeg kan se i papirer ble klosser og skiver fremme byttet ganske nylig, føles veldig som det er fra bakenden det kommer, ihvertfall bråket som er en slags "wooffing" :) dyp og rumlende, høres ikke ut som hjulager rumling og det er helt i takt med vibrasjonene som også kjennes ut som det kommer bakfra.
8)
Skrevet

Har samme bilen, men 99mod.

Hadde samme problem med forbruk. var litt høgt (1,3-1,4).

Hos meg var det vakum-slangen som gjekk fra veivhuset som hadde sprukket + en kamsensor.

Kiftet desse, og det blei ein ny bil :)

Motoreffekten var tilbake, og forbruket på lang kjøring er nå på ca 0,75.

Blandet kjøring ca 1,0-1,1

Med litt aktiv kjøring seff :D ,og breie dekk

Skrevet

Prøvde en liten greie her, jeg husket at det var en god del klin, rust og gugge på monteringsflatene på både dekk og skiver, så jeg rev av et dekk og tok en kjapp rengjøring det hjalp ganske bra, skal prøve de resterende og se om det hjelper. Tror dette var med å gi følelsen av sløv motor siden mer gass ofte bare gav mer risting. Jeg merker veldig fort om en 4 sylindret ikke går på alle, regner med at en 6er vill være merkbart snøvlete om en skulle være ute å sykle så det tviler jeg litt på. Men jeg kan vell kansje regne med at slitte dempere og foringer kansje gjorde det spesielt merkbart med denne hjulmøkken, har aldri opplevd at noe slikt har hatt innvirkning før.

Skrevet
Min 99 mod med automat bruker ca 1,3-1,4 på blanda aktiv kjørin, er ikke det ganske mye???[/quote

Min forrige bil 520 ia 97 modell brukte ca 0,8 ved vanlig bruk så du har nok en feil et sted,tett luftfilter,dårlige plugger,slitt lager i vannpumpe,gåen katalysator etc.kan være mange grunner til at den bruker mer bensin så det er bare å prøve seg frem.Og angående risting i bil så ta en grundig rengjøring av bremser,vask skivene med rødsprit og puss klossene med et sandpapir og fjern rust i kanten på skivene,dette må gjøres minst en gang hvert år for at de skal holde seg bra.Vinterstid må du også høytrykkvaske felger og bremser en gang i uka pga salt,koster 20 kr på bensinstasjonen.

Skrevet

0,8 ved vanling bruk? Tja, hvis du sitter og løfter gassen og kjører jevnt og kun kikker på forbruksmåleren, kanskje. Men med kaldstart og blandet kjøring over lengre tid 1,1-1,2 med manuell, mer med automat.

Skrevet
0,8 ved vanling bruk? Tja, hvis du sitter og løfter gassen og kjører jevnt og kun kikker på forbruksmåleren, kanskje. Men med kaldstart og blandet kjøring over lengre tid 1,1-1,2 med manuell, mer med automat.

Løfter gassen? Trenger jo ikke gi mer gass enn nødvendig da.

Har en 523iA 97 mod hvor den ene forbruksmåleren ikke har vært nullstilt siden jeg kjøpte den i januar. Den står i dag på 0,98.

Her er det mange kaldstarter og nesten bare småkjøring.

Også er jeg litt glad i å ta i litt i akser... :D

Da skal det vel være mulig å kjøre en 520i/iA under literen?!

• 1 month later...
Skrevet

Men seriøst, hvordan skal en 520 oppføre seg?, begynner å bli veldig usikker på denne bilen. Bilen virker "sløv" i aksellerasjonen, noen ganger kan jeg trampe pedal omtrent i bånn uten at det skjer noen verdens ting, enda litt til så girer bare bilen ned og setter opp turtallet, resultat mer bråk og spetakkel,,,nesten ikke mer fart. Spesielt i oppoverbakker er dette saken. Klart om jeg vil komme meg av gårde og gir full pedal så skjer det jo mye men det virker hvirkelig som den trenger mye overtalelse og det høres ikke akkurat rafinert ut å dra ut fullt turtall for å komme seg noe sted. Men til gjengjeld, Cruise i 140+ virker uproblematisk for bilen, så jeg skjønner det ikke helt. Jeg kommer fra en opel vectra 1,8 manuell før dette og det er søren meg en ferarri i sammenligning. Greit nok dette er mye større bil og med automat men jeg forventet meg litt mer vellvilje i aksellerasjonen og bakkeøvelser fra BMWs "sportslige" biler og 150 gamper, føles som om jeg har henger med 2 tonn på slep noen ganger.

Skrevet

Gå innom en bilforretning og prøv en tilsvarende bil, så finner du fort ut om det er noe galt med din bil...

Sånn forøvrig anbefaler jeg E36 318i, de er det aldri noe tull med :D

Skrevet

Løfter gassen? Trenger jo ikke gi mer gass enn nødvendig da.

Har en 523iA 97 mod hvor den ene forbruksmåleren ikke har vært nullstilt siden jeg kjøpte den i januar. Den står i dag på 0,98.

Her er det mange kaldstarter og nesten bare småkjøring.

Også er jeg litt glad i å ta i litt i akser... :D

Nå spør jeg av ren uvitenhet her: Vil ikke en forbruksmåler bare vise snittforbruket av de siste 100 kilometerene, uansett hvor lenge siden den har blitt nullet ut!?

Skrevet

"Sånn forøvrig anbefaler jeg E36 318i, de er det aldri noe tull med

Prøvde en slik en med automat før jeg kjøpte denne og når jeg tenker meg om var det samme sak med den, bare mye mye mye verre, utrolig sløv og dvask i aksen. Så det er vell bare slik disse bilene er og det er en smule uvant, i en 520 kan vell endel skylles på nedsatt fartsfølelse. Har vell bare hengt meg opp i at dette skal være sporty biler, absolutt ikke hva jeg legger i betydningen sporty men smaken er som baken og baken min er vant med litt mer hardcore saker skjønner jeg. Var innom BMW nå og de forsikret meg om at alt var mer eller mindre tipp topp, de smørte reimen og utrolig nok hjalp det mye på følelsen fra motoren, den føltes endel "smoothere" og mindre grinete i aksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...