Gå til innhold

Nye 5 serie og elgtest igjenn.

Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er et svar på kritikken fra BMW. Svenskene har nå innvitert BMW til Sverige for å teste den mot konkurrentene, så får vi se om de tørr.

Ingenting ble motbevist,TV behandler alle biler likt i elgtesten, BMW kjørte bilen på finest mulig måte gjennom testen, noe TV ikke har gjort med verken BMW eller konkurrentene som fikk bedre resultat. Man kan heller ikke sammenligne tester kjørt på forskjellig asfalt. Skal bli spennende å se om BMW tør ta utfordringen, jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det lukta litt dårlig av den artikkelen til TV, de synes bare å skulle redde sitt eget skinn.

-Testen må skje på svensk asfalt

-Man MÅ rive brutalt i rattet for å fremprovosere en slang som systemet skal rette opp, selvsagt blir dette verre for en bil som har mye vekt bak (noe 5-serien har når man laster den opp fullt). En auda med fullt bagasjerom nærmer seg vel 50/50 i vektfordeling, noe 5'ern har med full tank og fører. Prøv samme manøver med en porsche, så skal du se at rumpa kommer (den har vel 40/60 fordeling).

Håper BMW Sverige og BMW AG tar seg en tur til testen og får greie på hva TV eller de selv gjør feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV er faktisk meget seriøse, vi må ikke glemme at det faktisk er BMW som selger produktet, og er dermed mildt sagt inhabile.

Når det gjelder vektfordeling så er vel ikke Mercedes E serien langt unna 50-50 fordeling heller, disse to bilene er 100% sammenlignbare.

Hvorfor skal vi produsere unnskyldninger hver gang det er noe negativt om BMW? Hvorfor skal vi tro på alt BMW sier når de tross alt driver reklame for å få solgt bilen?

Jeg er heller ikke sikker på dette her, men kan ikke si at jeg stoler mer på fabrikanten enn på TV. Håper det blir en omtest mot konkurrenter, og at andre motorjournalister nå blir så interessert at det blir en del forskjellige elgtester fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare at det var veldig rart at TV ikke ville prøve bilen på BMW's bane. Om det er pga asfalt, temperatur etc, så blir liksom det litt tynt grunnlag for å nekte å teste bilen under like forhold.

Hvis det er pga TV's testmetoder, så ser jeg ikke problemet med å teste i Tyskland.

Når BMW's testfører klarer å takle testen i høyere hastighet, så er det kanskje kjørestilen det er noe galt med? Hvis jeg ser en elg og river rattet helt over mens jeg gir gass, skal da antiskrens-programmet slå inn og redde meg helt? Et antiskrens-program er et hjelpemiddel, ikke et sikringstau når du ikke greier å takle situasjonen selv!

Når de først drar til Tyskland og er ENIGE før testen starter om at forholdene er like på banene, for deretter å nekte å teste bilen (samme bilen!), så blir det litt kunstig å hevde at testen må gjennomføres på svensk asfalt osv...

De snakker om at føreren svinger rolig og girer ned når han foretar unnamanøvern, og det blir galt i en elgtest. Greit nok, men hvorfor sier de ikke at man skal rive i rattet og bare kjøre unna kjeglene uten å gire som et kriterium for testen. De kommer slengende med dette etter at BMW har gjennomført testen ihht TV's testmetoder.

Hvis du sier til meg at bilen din ikke klarer den svingen rundt hjørnet fortere enn 50 km/t, og jeg tar en runde og greier 53 km/t fordi jeg girte ned og ga gass gjennom svingen; blir det ikke litt galt å komme etterpå å si: "jamen, du må bare holde 5. giret, og ikke gi gass".

Du kan ikke finne på nye regler underveis i spillet!

Enten så finner TV på nye kriterier underveis for å redde "Scoopet" sitt, eller så har de ikke gitt BMW alle kriterier.

For meg virker det som om TV har litt vage kriterier (vi lager en bane, kjelgene der, også kjører vi så fort vi kan), og prøver og ro seg i land når tyskerne klarer dette bedre enn svenskene.

Jeg tror spørsmålet er om svenskene provoserer bilen mer enn det som er naturlig og som "hvermannsen" ville gjort i samme situasjon.

Husk at alle BMW'er blir testet 30.000 km på ringen, hvorav maks 30% er på vått føre. Jeg tror at testførerne har fått sleng på bilen mer enn en gang, men de har kanskje en annen oppfatning enn TV på hva som er unnamanøver, og hva som grenser til leking og herjing med bilen.

Jeg unnskylder ikke BMW, men jeg synes TV's argumenter lukter. Men at bilen slenger med rumpa er helt klart. Men jeg velger å tro at det skyldes kjørestilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at den var dårligere enn konkurentene, ingen vits i å kjøre den alene i test på en annen bane. Man må sammenligne med konkurentene hele tiden, men nå har jo BMW muligheten å teste i sverige sammen med andre merker, da vil det vise seg hvordan det ligger an. TVhar aldri hatt noe mot BMW, jeg har lest en del av dem, at bilen er vanskelig å kontrollere i elgtest kan det ivel kke være tvil om. De kjører jo mer enn en gang gjennom elgtesten også så det er ikke snakk om at man har vært litt uheldig en gang. Hvorfor er det f.eks ikke Mercedes om har TV hengende over nakken nå? Jo fordi BMW'en var dårligst i testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...