Gå til innhold

Svarte skilt?


Jarle Skoftedalen
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene for bruk at sorte skilt? fikk høre at hvis du har en bil med lisens (evt hastighetsløp, o.l) så kan man ha sorte skilt og man kan bare bruke bilen på veien til og fra treff, stemmer det eller er det bare bullshit?

Det blei visst litt billigere enn vanlige hvite, bilen min skal jo ikke brukes til vanlig så jeg trenger ikke hvite skilt, hvertfall ikke hvis det er billigere med sorte og det er lov...

Vi har forøvrig sorte skilt på bilen på jobb (Norske Skog Union i Skien), men den har vi kun lov til å krysse veien med!

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :wink: Men er det ikke noe med at du må ha lisens fra Norges Bilsportforbund for å få svarte skilt på bilen da? Rett meg hvis jeg ta feil da folkens :P

Jo, det sa han jeg prata med hvertfall! Jeg skrev det i første innlegg også... Skal ha lisens på bilen så det blir ikkeno problem, men trenger svar på begrensningene ved å ha svarte skilt kontra hvite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med svarte "rallyskilt" har du kun lov å kjøre til og fra NBF/FIA-løp, og organisert trening..

Hvis du lurer på noe mer kan du forsøke å få herren som har skrevet dette innlegget i tale:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=118179#118179

Han driver www.rally.no og vet hva han snakker om..

Vil også tro det finnes mer info om dette her: http://www.bilsport.no/reglement/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig som Gunnar skriver over her.

Man kan f.eks. ikke stille med svarte skilt på BMWCCN treff. Det er ikke NBF/FIA arrangement. Grunnen til at det er sorte skilt på mange rallybiler er todelt. Man betaler ikke engangsavgift (kun mva) for å registrere bilen, og man får bruksbegrensinger.

På sorte skilt er man også fritatt fra periodisk kjøretøykontroll, trenger ikke E-merkede seler, trenger ikke tilfredstille kravene til avgasser, trenger ikke dokumentere tekniske forandringer på bremser, motor og understell til trafikkstasjonen.

Det finnes også mange rallybiler i Norge som kjører på hvite skilt, som også har bruksbegrensninger. Det er typisk biler som har vært registrert som gatebiler i Norge for så å bli bygget om til rallybiler. De er imidlertid ikke fritatt fra periodisk kjøretøykontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...