Gå til innhold

Hjelp? (E30 316 -> 325, problemer med bensinpumpe)

maxbjarne
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 1986 E30 316 som er bygd om til 325 med motor fra en 1989 525... Ledningsnettet er motronic2, og jeg er blitt fortalt at releet til bensinpumpen er på ledningsnettet i motorrommet. Bensinpumpen ligger under kanalen. Alle releene virker...

Fikk vite at jeg må legge ledning fra pumpen og til tenninslåsen...

Hvordan og hvor skal jeg koble ledningene fra pumpen til tenningslåsen?

Må jeg bruke flere releer?

Hvis noen kunne forklart dette for meg hadde d vært fint... :D

Har ikke så mye peiling på d elektriske... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få tak i tegning over ledningsnettet til motoren! en ledning der skal gå til bensinpumperelèet! bare å montere opp et biltema rele og bruke den ledningen som er til bensinpumperelèet inn på denne, og legge en ny fra batteriet til dette relèet og til bensinpumpa, og selvfølgelig jorde pumpa og relèet! Relèet er jo bare en bryter som aktiveres av signalet fra motoren(altså den ledningen som skal egentlig til bensinpumperelèet)

Dette blei en jævli tungvinn forklaring! hadde vært lettest å tegnet opp :wink: Men jeg gjorde dette når jeg bygde om min gamle 316 til innsprut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det trenger ikke til tenningslåsen og det trengs kun ett relè!

Du har EN ledning fra motoren som er signal til relèet! Og så tar du EN ledning (+) fra batteri til relèet og ut til bensinpumpa!

Så jorder du pumpa og relèet. Og når du vrir om tenninga kommer det signal fra den ledningen fra motoren og relèet trekker! Det funker jo som en bryter og pumpa får da spenning og vil pumpe!

You see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pumpe orginalt på bilen går jeg ut ifra,jeg prøver jeg også.

Fra sikringsboksen går det ett stikk til pumpa orginalt,men det ersikkert ikke der,det som da er at-FRA nettet til motoren går det en grønn ledning med en lilla stripe på.Den skal til pumpa.Hvis det er strøm til motor og du også har koplet styrestrømmen til hjernen inni hanskerommet skal det kun gå pluss strøm fra grønn/lilla på nettet til motor,sett en sikring mellom denne og pumpa hvis ikke du legger den innom sikringsboksen.

Poenget er at det kun er den grønne/lilla fra motor som skal til pumpe.

styringen av pumpa skjer i hjernen/relèt til motoren.

Kobler du pumpa rett på strøm gjennom evt tenning,koil,sikringsboks direkte vil pumpa gå kontinuerlig når tenning er på!

Dette er egentlig ikke lov,da pumpa skal STOPPE når MOTOR stopper og ikke bare når tenninga blir kuttet.

Dette pga brann og etc ved krasj/velt.

Mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du kobler pumpa til sprutet og kun direkte til tenning så vil pumpa gå hele tia jo,men du mener sikkert strømmen til sprutet/relèt til tenning.For pumpa må innom sprutet/relèt for å fungere som det skal.

325 motronic går pumpa forøvrig kun når en drar på starteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet pumpa på den grønne ledningen med lilla stripe som kommer fra ledningsnettet i motoren. Noen som vet om pumpa aktiveres av starteren? Starteren er gåen og bensinpumpa går ikke når tenninga er på, så er det mulig at den går gjennom starteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...